Jak zostać mechanikiem pojazdów samochodowych?

0
53
Wiele młodych osób zastanawia się, co może robić po skończeniu szkoły. Jaki zawód będzie odpowiedni? Jaka praca może dać maksimum satysfakcji? Przed takim samym dylematem stają osoby, które pierwsze kroki na rynku pracy mają już dawno za sobą, lecz nie czują się usatysfakcjonowani swoją obecną posadą. Szukają więc czegoś, na co mogą się przekwalifikować. Dla wielu pasjonatów motoryzacji interesująca wydaje się mechanika. Jak zostać mechanikiem pojazdów samochodowych?

Zadania mechaników pojazdów samochodowych

Osoba na stanowisku mechanika pojazdów samochodowych zajmuje się szeroko pojętą naprawą samochodów. Duża część salonów zajmuje się wszystkimi markami i obsługuje wszystkie typy usterek. To wymaga od mechanika szerokiej wiedzy. Oczywiście wewnątrz zawodu i po latach pracy wyodrębniają się także specjalizacje — jedni lepiej radzą sobie z elektryką, inni są specjalistami od klimatyzacji, blacharki czy zawieszenia. Można także skupić się na jednej marce, np. jako mechanik BMW.

Mechanik w swojej pracy korzysta ze sprzętu diagnostycznego, komputerów i specjalistycznych urządzeń. Dokonuje wymian płynów eksploatacyjnych, uszczelek, przewodów, pomp, dokonuje napraw i konserwacji układów pojazdów mechanicznych. Jest to więc bardzo techniczna praca.

Jaki musi być dobry mechanik?

Mechanik musi dobrze współpracować z innymi — większość zakładów składa się z kilku mechaników na jednej zmianie. Przyda mu się także nienaganne zdrowie — jest to praca w dużej mierze fizyczna. Czasem trzeba ją wykonywać na leżąco, w nienaturalnej pozycji, z głową i rękami podniesionymi do góry, w pochyleniu czy na kolanach. Wszystko to może być obciążające dla kręgosłupa.

Zdrowy układ oddechowy również jest ważny — mechanik ma w swojej pracy stały kontakt z kurzem, smarami, olejem czy paliwem. Jest to także zawód narażony na wypadki przy pracy.

Jak zostać mechanikiem pojazdów samochodowych

Najbardziej oczywista ścieżka, to udać się po podstawówce do szkoły branżowej o profilu mechanik samochodowy. Młody człowiek uczy się tam zarówno teorii, jak i praktyki — zwłaszcza podczas praktyk zawodowych w warsztatach i serwisach. Alternatywą dla „zawodówki” jest technikum mechaniczne. Zwykle zawiera jednak więcej teorii (mniej praktyki), lecz przygotowuje również do zawodów pobocznych, np. pracy jako doradca ds. sprzedaży części.

Nie zawsze jednak jest taka możliwość. Czasami pomysł zostania mechanikiem samochodowym rodzi się w głowie już po ukończeniu liceum, a nawet studiów. Wobec tego ścieżek jest kilka. Można pójść na studia inżynierskie z zakresu mechaniki i budowy maszyn lub udać się do szkoły zaocznej.

Można ukończyć kompletny kurs i pracować jako praktykant (czeladnik) u rzemieślnika. Cały proces kończy się egzaminem w państwowym cechu rzemiosł. Jest to rzadko stosowana metoda, trwa krótko, oferuje mało wiedzy i kiepskie perspektywy zawodowe.

Mechanik stale musi się dokształcać. Na rynku pojawiają się nowe technologie i trzeba za nimi nadążać, aby być w stanie efektywnie naprawiać coraz to nowe usterki. Dodatkowa nauka jest także wymagana, by zostać specjalistą w węższej dziedzinie, np. jako mechanik BMW.

Gdzie szukać pracy jako mechanik?

Większość mechaników może starać się o pracę w każdym zakładzie. Oferty często znajdują się na darmowych portalach z ogłoszeniami o pracę, jak OLX czy pracuj.pl. Można także skorzystać z pomocy Urzędu Pracy. Dokładniejsze propozycje, dla osób, które chcą wybrać bardziej wyspecjalizowaną ścieżkę i pracować, np. jako mechanik BMW znajdują się na dedykowanych portalach. W takich sytuacjach oferty pracy można znaleźć na https://www.praca-dealerbmw.pl/home/oferty-pracy/.