Motocykle BMW

Motocykl R1150RS - model 2002, 2003, 2004 - opis i dane techniczne

HISTORIA

  • Model R1150RS został wprowadzony na rynek w VIII.2001. Na rynek Polski został wprowadzony na wiosnę 2002. W dużej mierze pochodzi on od swojego poprzednika R1100RS, który z sukcesem sprzedawany był do końca roku 2001.
  • Produkcji zaprzestano pod koniec roku 2004.

O MOTOCYKLU

  • SILNIK

W modelu R1150RS jak sama nazwa wskazuje najważniejszą zmianą był właśnie silnik. Sercem jest 2 cylindrowy boxer, o pojemności skokowej 1130 ccm, zasilanym wtryskiem, z 4-ma zaworami na cylinder, chłodzeniem powietrzno-olejowym (standardowo już w boxerach BMW). Moc jaką osiąga ten motocykl to 95 KM przy 7250 obr./min. i wzrósł w stosunku do swojego poprzednika o 5 KM. Moment obrotowy wzrósł również o pięć jednostek do 100 Nm/5500 obr./min.

  • NADWOZIE

Model ten jest na pierwszy rzut oka bardzo podobny do swojego poprzednika. Przy dokładnych oględzinach widać jednak różnice. Min. zastosowano tutaj białe przednie kierunkowskazy, pełną owiewkę (w modelu R1100RS pełna owiewka była tylko w wersji limitowanej za dopłatą), całkowicie nowa szyba przednia - regulowana mechanicznie ale bezstopniowo, wyższa o 8cm, szersza o 6cm. Szyba oczywiście wyprofilowana w tunelu aerodynamicznym powiększyła swoją powierzchnię czynna o 30%.

  • PODWOZIE

Koła w tym modelu zostały przejęte od R1100S, super sportowego bolidu biorącego udział w mistrzostwach Boxercup. Mechanizm szybkościomierza pozostał jednak tradycyjny - przez cięgno giętkie dokręcane do przedniej piasty. Przednie koło wykonano z aluminium, podpartą 5-cio ramienną, podwójną gwiazdą o rozmiarze ZR17. Zostało ono przejęte ze sportowo-turystycznego modelu R1100S. Jest lżejsze od poprzednika o 460g. Ogumienie bezdętkowe 120/70/17. Tylne koło również z aluminium, 5-cio ramienna, podwójna gwiazda o rozmiarze ZR17. Jest lżejsze od poprzednika o 340g. Ogumienie bezdętkowe 170/60/17. System podnóżków został również przejęty od modelu R1100S i odpowiednio dopasowany do tego pojazdu.

  • SYSTEM WYDECHOWY

Został przejęty całkowicie od modelu R1150RT. Wykonany ze stali nierdzewnej dodatkowo zabezpieczonej chromowa powłoką. 3 drożny, regulowany katalizator wraz ze sondą lambda jest w tym modelu montowany seryjnie. Czujnik sondy znajduje się w przedniej części wydechu kontrolując skład spalin i odpowiednio regulując wtryskiem i składem mieszanki.

  • SKRZYNIA BIEGÓW

W porównaniu z poprzednikiem, dodano jeden bieg więcej. Nowa skrzynia ma zatem 6 przełożeń, z wyraźnym charakterem "nadbiegu" 6 przełożenia. Jako baza posłużyła skrzynia od R1150RT oczywiście odpowiednio zmodyfikowana pod względem przełożeń i wytrzymałości do oczekiwań kierowców od tego typu pojazdu. Komfort zmiany biegów został polepszony - obniżono hałas oraz poprawiono precyzje wkleszczania i wykleszczania biegów. Sterowanie sprzęgłem oczywiście hydrauliczne. Dzwignia zmiany biegów + elementy wspomagająco-sterujące zostały zbudowane od podstaw tylko dla tego modelu. Jako ciekawostkę można podać, że przy 100 km/h na 6 biegu silnik ma tylko 3158 obr./min i automatycznie moment obrotowy powyżej 80 Nm.

  • ZAWIESZENIE

Tylne zawieszenie to standardowo paralever - podwójny, jednostronny wahacz z wałem kardana w środku. Jest tak zaprojektowany, że nie przenosi siły wynikającej z przyspieszeń obrotowych wału napędowego. Skok tylnego koła jest w zakresie 0-135 mm). Regulacja napięcia wstępnego sprężyny odbywa się hydraulicznie za pomocą pokrętła, natomiast tłumienie odbicia za pomocą śruby na amortyzatorze.
Przednie zawieszenie to tradycyjnie już, opatentowany Telelever z wahaczem pchanym, ułożyskowanym w obudowie silnika - całkowicie zapobiegający efektowi nurkowania i odpornego na koleiny. Skok przedniego koła odbywa się w zakresie do 120 mm i kontroluje go centralny amortyzator z możliwością regulacji tłumienia odbicia. Zawieszenie przednie jest zmienione i pochodzi od modelu R1150RT.

  • HAMULCE

Przedni EVO-BMW wykonany całkowicie przez BMW ma 2 pływające tarcze (średnica 320 mm, grubość 5 mm), 4 tłoczkowe zaciski sterowane hydraulicznie z dzwignią regulowaną w 4 pozycjach. Klocki hamulcowe sysntetyczne.
Tylni EVO-BMW, 1 tarczowy (średnica 276 mm, grubość 5 mm), uruchamiany hydraulicznie z 2 zaciskami pływającymi. Klocki hamulcowe organiczne.

naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
HAMULCE EVO-BMW
  • Model ten posiada seryjnie nowe hamulce EVO-BMW. Różnią się przede wszystkim wielkością tarcz hamulcowych (przód wzrósł do 320 mm), zmieniono żywotność tłoczków przez zastosowanie specjalnych spieków, wagę całego systemu hamulcowego zmniejszono o 10% co spowodowało zmniejszenie mas nieresorowanych, skuteczność hamulców wzrosła 15-20% natomiast w połączeniu ze wspomaganiem i adaptacyjnym rozdziałem siły hamowania (ABS III w opcji) skuteczność całego układu wzrasta nawet o 50%.

ABS III PÓŁZINTEGROWANY

  • System ABS III - półzintegrowany jest montowany w tym modelu w opcji. Cóż oznacza tajemnicze słowo "półzintegrowany". Jednym zdaniem - przednia dźwignia uruchamia oba hamulce, dźwignia hamulca tylnego tylko hamulec tylni. Hamulce takie są stosowane tylko w linii motocykli sportowo-turystycznych (R1150R, R1150RS, K1200RS). Jako ciekawostkę podamy, że istnieje też system ABS III - zintegrowany, który niezależnie od naciskanej dzwigni zawsze uruchamia hamulce obu kół. Stosowany jest tylko w motocyklach typowo turystycznych.

Podobne rozwiązanie było już znane z motocykli Honda pod nazwą DUAL-CBS. System BMW jest jednak bardziej zaawansowany, dlaczego - przedstawiamy poniżej:

  • System DUAL-CBS jest systemem hydrauliczno-mechanicznym o skomplikowanej budowie z systemem rurek i wężyków. System BMW jest zamknięty w jednej małej, zwartej obudowie i waży wraz z hydrauliką, elektroniką oraz czujnikami na kołach tylko 4,36 kg.
  • System ABS III jako jedyny oferuje wzmocnienie siły hamowania (wspomaganie) przez serwo elektryczne. Pozwala to na szybsze uzyskanie maksymalnej siły hamowania podczas hamowania awaryjnego. Wystarczy, że będzie włączona stacyjka a system wspomagania jest aktywny. Sceptycy zapytają po co mi wspomaganie hamulca w motocyklu? Gdy hamujemy awaryjnie największym naszym wrogiem jest czas, w którym uzyskamy maks. siłe hamowania, dzięki takiemu "wspomaganiu" czas jest skrócony do min. Dla porównania - 0.1 sekundy szybsza reakcja motocyklisty jadącego z prędkością 100 km/h oznacza skrócenie drogi hamowania aż o 3 metry!!! Ilu z nas zabrakło właśnie te 3 metry???
  • Kolejną innowacją wyprzedzającą technologię DUAL-CBS jest inteligentny, sterowany cyfrowo rozdział siły hamowania na przód i tył. Wiadomo, że rozdział ten zależy od siły nacisku na dzwignię hamulca a także od masy pojazdu (solo czy z bagażami) oraz od stanu nawierzchni. Procesor cały czas diagnozuje te parametry i w zależności od sposobu hamowania rozdziela ją od 50 / 50% nawet do 80 / 20% (przód tył). Taka adaptacja systemu hamowania w jednośladach jest absolutną nowością na skalę światową. System DUAL-CBS takiej adaptacji nie posiada.
  • Autodiagnostyka systemu hamulcowego i ABS-u jest kolejną z cech przewyższających technologię Hondy. Przy każdym włączeniu stacyjki następuje autodiagnoza systemu ABS, wspomagania i układu hamulcowego. Mrugająca kontrolka ABS oznacza prawidłowe działanie wszystkich systemów, zgaśnie ona automatycznie po przejechaniu kilkunastu metrów (testowanie czujników w kołach). Jeśli natomiast kontrolka mruga bardzo szybko i nie gaśnie po przejechaniu kilkunastu metrów oznacza uszkodzenie ABS-u. Należy się wtedy zatrzymać, wyłączyć stacyjkę i ponowić uruchomienie. Jeśli błąd będzie się powtarzał należy udać się do autoryzowanego serwisu BMW. Trzeba zauważyć, że nawet podczas awarii systemu ABS hamowanie jest możliwe, jednakże przy zwiększonej sile nacisku na dźwignie hamulca (nie działa wspomaganie).

Celowość zakupu ABS-u? Odpowiadając bardzo krótko, kwota jaką należy zapłacić za ABS (jeśli nie jest montowany seryjnie) jest najczęściej drobnostką w porównaniu z kwotą za naprawę motocykla po wypadku, gdyż zabrakło nam tych magicznych "3-metrów". Uszkodzenie ciała przy ew. wypadku jest jednak niewymierne.

WYPOSAŻENIE

  • wtyczka diagnostyczna MoDiTeC - seryjnie
  • 1 kluczyk do wszystkich zamków - seryjnie
  • system antynurkujący - seryjnie
  • FID (wyświetlacz informacji dla kierowcy) - seryjnie
  • regulacja wysokości siedzenia - seryjnie
  • regulowana szyba przednia - seryjnie
  • podstawka centralna - seryjnie
  • podstawka boczna z odcięciem zapłonu - seryjnie
  • 3 drożny, regulowany katalizator ze sondą lambda - seryjnie
  • pełna owiewka - seryjnie
  • światła awaryjne z blokadą niepowołanego włączenia - seryjnie
  • ABS III półzintegrowany - seryjnie
  • podgrzewane manetki - opcja
  • gniazdo 12V - opcja
  • chromowane głowice cylindrów - opcja
  • blokada na tarcze z alarmem XENA - opcja
  • system wydechowy REMUS + CHIP - opcja
  • system alarmowy, kufry boczne, topcase, , torby wewnętrzne do kufrów, plecak na zbiornik paliwa, gmole na cylindry, i inne drobiazgi na zamówienie

Aktualizacja z dnia 05.04.2006