Motocykle BMW

Motocykl R850 , R1200C classic - model 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004 - opis i dane techniczne

HISTORIA
  • Premiera Cruisera odbyła się 1998 roku. Do lata 1999 sprzedano łącznie ponad 17 000 sztuk.
  • Koncern BMW AG po raz pierwszy w swojej długoletniej historii wprowadził do produkcji cruisery i okazało się to strzałem w 10-tkę. Motocykl cieszy się wielkim zainteresowaniem i bardzo często klienci muszą czekać na swój upragniony motocykl, gdyż popyt jest większy niż możliwości produkcyjne fabryki. Dodatkowo do dużej popularności przyczynił się sam James Bond, w filmie z agentem 007.
  • Na początku 1999 roku w 7 krajach Europy, magazyny motocyklowe okrzyczały R 850/1200 C cruiserem roku. W Polsce r1200c dostał II miejsce od "Motocykla" w kategorii CRUISER.
  • W roku 2004 zmieniono tradycyjny układ hamulcowy ABS na ABS III w całości zintegrowany, który jest teraz montowany seryjnie.
  • Pod koniec roku 2004 zaprzestano produkcji R1200C classic.

O MOTOCYKLU

  • Wszystkie modele produkowane od roku 2000 mają w wyposażeniu seryjnym automatyczny wyłącznik kierunkowskazów. Poza tym szczegółem modele z 1998 i 1999 roku nie różnią się od swojego "nowego brata".
  • Motocykl ten wyprodukowany w wersji o pojemności 1200 ccm doczekał się szybko swojego młodszego brata z 850 ccm pojemności. Wersje te różnią się tylko pojemnościami silników oraz oczywiście idącymi za tym parametrami i osiągami. Konstrukcyjnie jednak pozostają bez zmian. Wersje 850 zostały wypuszczone na rynek jako jedyne, które można zdławić do mocy 34 KM.
  • 850-tka o mocy 50 KM przy 5250 obr./min posiada maksymalny moment obrotowy 71 Nm przy 4750 obr./min.
  • wersja 1200 ccm rozwija moc 61 KM przy 5000 obr./min i maksymalny mom. obrotowy 98 Nm już przy 3000 obr./min. Średnicę tłoka zwiększono do 101 mm i wydłużono skok tłoka do 73 mm co pociągnęło za sobą zwiększenie objętości skokowej do 1170 ccm. Zmniejszono średnicę zaworu ssącego do 34 mm i wydechowego do 29 mm; zmniejszono fazy rozrządu do 256 stopni oraz skok zaworu do 8,23 mm; przekrój kolektora ssącego zmniejszono do 35 mm.
  • Oba silniki to 2 cylindrowe jednostki, pracujące w układzie boxer z 4 zaworami na cylinder.
  • Niemieccy inżynierowie postawili sobie jako cel takie wyprofilowanie charakterystyki silnika, by był maksymalnie elastyczny już przy niższych obrotach oraz by jego nazwa "cruiser" była odzwierciedleniem jego wnętrza.
  • Zastosowano automatyczne urządzenie wzbogacające mieszankę przy zapalaniu zimnego silnika (automatyczne ssanie).
  • System sterowania zasilaniem (wtryskiem pośrednim oraz zapłonem) przejął nowy system MOTRONIC MA 2.4
  • Prędkość maksymalna wersji 1200 to 168 km/h. Mniejszy brat osiąga maksymalnie 155 km/h.
  • System wydechowy zaprojektowano tak by minimalnie zakłócać pracę silnika, maksymalnie chronić środowisko oraz by wszystko idealnie pasowało do stylizacji cruisera. Każdy z cylindrów ma swój tłumik. Tłumiki są w środkowej części połączone komorą rezonansową, co wyrównuje ciśnienia w systemie wydechowym i pociąga za sobą podniesienie efektywności wyciszenia. Seryjnie jest wyposażony w 3-drożny, regulowany katalizator umieszczony w opisanej komorze między tłumikami.
  • Uruchamianie sprzęgła jest hydrauliczne. Samo sprzęgło już tradycyjnie jest jednotarczowe, suche.
  • Skrzynia biegów 5 stopniowa jest teraz zmodyfikowana pod kątem miękkiego wkleszczania, zmniejszenia masy własnej (gdyż tylny wahacz nie jest już łożyskowany w obudowie skrzyni biegów lecz w ramie). 4-ry pierwsze biegi służą do szybkiego "oddalania się" w miejskich uliczkach, natomiast 5-nadbieg do pokonywania kilometrów w poszukiwaniu przygód. Dodatkowo przegląd serwisowy skrzyni biegów został przedłużony do 40 000 km, co podkreśla solidność wykonania.
  • Idealna prędkość "przelotowa" dla cruiserów to 80-120 km/h. Niemieccy inżynierowie wyszli zatem naprzeciw oczekiwaniom motocyklistów i tak dopasowali parametry silnika, że na 5-tym biegu, właśnie w tym przedziale prędkości motocykl znajduje się w zakresie maksymalnego momentu obrotowego - co doceni każdy motocyklista.
  • Napęd tylnego koła - tradycyjnie już w motocyklach BMW za pomocą wału kardana w jednoramiennym wahaczu typu monolever, zaopatrzonym w 2 przeguby krzyżowe. Jako ciekawostkę można podać informację, że ten właśnie napęd i sposób rozwiązania oraz części znalazły również zastosowanie w motocyklu Indian Four Dakota, co chyba jednoznacznie daje dowód solidności BMW.
  • Zwiększono rozstaw osi do 1650 mm, aby nadać kierowcy typową, wygodną pozycję prowadzenia. Dodatkowo siedzenie kierowcy przesunięto lekko do tyłu, a podnóżki do przodu. Siedzisko zamontowano 740 mm nad ziemią, co docenią niżsi kierowcy.
  • Zwiększyła się też długość całkowita motocykla i wynosi 2340 mm.
  • Rama motocykla jest kombinowana. Przednia część aluminiowa-polerowana oprócz swojej właściwej roli jest również ważnym elementem stylistycznym, a dodatkowo wyprofilowane wloty odprowadzają ciepłe powietrze na zewnątrz... (jak to jest ważne nie trzeba chyba komentować). Tylna część ramy jest stalową, rurową konstrukcją, utrzymującą siedzenie pasażera, tylny błotnik z oprzyrządowaniem oraz ułożyskowanie tylnego wahacza.
  • Silnik jest zintegrowany ze skrzynią biegów i tworzy jednolitą całość.
  • Kąt nachylenia główki ramy jest typowy dla cruiserów i wynosi tutaj 60,5 stopnia.
  • Dla użytkowników R 1200 C, którzy kupili motocykl przed X.1998 (seryjnie twardszy amortyzator) - mogą zamówić "miękki amortyzator" jako wyposażenie dodatkowe.
  • Koła szprychowe, krzyżowane (bardziej stabilne na obciążenia wzdłużne i poprzeczne). Oczywiście chromowane. Opony bezdętkowe: przód 100/90/18, tył 170/80/15.
  • Na uwagę zasługuje ciekawe rozwiązanie siedzenia dla pasażera, które nie używane, można podnieść do góry i staje się oparciem dla kierowcy. Oparcie to ma również możliwość płynnej regulacji nachylenia.
  • Siedzenie kierowcy i pasażera oraz rączki kierownicy są wykonane z naturalnej skóry. Motocykle produkowane od roku 2000 mają manetki zastąpione specjalnym tworzywem antypoślizgowym.
  • Aby ew. doładować akumulator nie trzeba rozkręcać obudowy motocykla - wystarczy ściągnąć lewą kapę pod zbiornikiem paliwa i do znajdującego się tam gniazda podłączyć specjalny, mały prostowniczek BMW, przypominający wielkością ładowarkę tel. komórkowego.

ZAWIESZENIE i HAMULCE

  • Tylny wahacz typu PARALEVER z centralnym amortyzatorem i jednoramiennym tylnym wahaczem, podparty jednym amortyzatorem. Skok 135 mm. Amortyzator z możliwością regulacji napięcia wstępnego sprężyny - hydraulicznie pokrętłem po prawej stronie motocykla (pod plastikową pokrywą) oraz regulacja tłumienia odbicia - śrubą.
  • Przednie zawieszenie TELELEVER. Skok wynosi 120 mm.
  • Hamulec przedni EVO, 2 tarczowy z pływającymi tarczami wykonano ze stali szlachetnej. Przekrój tarczy 320 mm, 4 tłoczkowe zaciski. Uruchamiany hydraulicznie dźwignią na kierownicy, ze zbiorniczkiem wyrównawczym również na kierownicy. W rocznikach poniżej 2004 stosowano hamulce Brembo.
  • Hamulec tylny EVO-BMW, 1 tarczowy, o przekroju tarczy 276 mm, z 2 tłoczkowymi zaciskami pływającymi. W rocznikach poniżej 2004 stosowano hamulce Brembo.
  • Seryjnie motocykl wyposażono w zintegrowany system ABS III.

HAMULCE EVO-BMW

  • Model ten posiada seryjnie nowe hamulce EVO-BMW. Różnią się przede wszystkim wielkością tarcz hamulcowych (przód wzrósł do 320 mm), zmieniono żywotność tłoczków przez zastosowanie specjalnych spieków, wagę całego systemu hamulcowego zmniejszono o 10% co spowodowało zmniejszenie mas nieresorowanych, skuteczność hamulców wzrosła 15-20% natomiast w połączeniu ze wspomaganiem i adaptacyjnym rozdziałem siły hamowania (ABS III) całość układu wzrasta nawet o 50%.

ABS III ZINTEGROWANY

System ABS III - zintegrowany jest montowany w tym modelu seryjnie. Cóż oznacza tajemnicze słowo "zintegrowany". Jednym zdaniem - każda dzwignia uruchamia hamulce obu kół jednocześnie. Hamulce takie są stosowane tylko w linii motocykli turystycznych (R1150RT, K1200LT).

Podobne rozwiązanie było już znane z motocykli Honda pod nazwą DUAL-CBS. System BMW jest jednak bardziej zaawansowany, dlaczego przedstawiamy poniżej:

  • System DUAL-CBS jest systemem hydrauliczno-mechanicznym o skomplikowanej budowie z systemem rurek i wężyków. System BMW jest zamknięty w jednej małej, zwartej obudowie i waży wraz z hydrauliką, elektroniką oraz czujnikami na kołach tylko 4,36 kg.
  • System ABS III jako jedyny oferuje wzmocnienie siły hamowania (wspomaganie) przez serwo elektryczne. Pozwala to na szybsze uzyskanie maksymalnej siły hamowania podczas hamowania awaryjnego. Wystarczy, że będzie włączona stacyjka a system wspomagania jest aktywny. Sceptycy zapytają po co mi wspomaganie hamulca w motocyklu? Gdy hamujemy awaryjnie największym naszym wrogiem jest czas, w którym uzyskamy maks. siłe hamowania, dzięki takiemu "wspomaganiu" czas jest skrócony do min. Dla porównania - 0.1 sekundy szybsza reakcja motocyklisty jadącego z prędkością 100 km/h oznacza skrócenie drogi hamowania aż o 3 metry!!! Ilu z nas zabrakło właśnie te 3 metry???
  • Kolejną innowacją wyprzedzającą technologię DUAL-CBS jest inteligentny, sterowany cyfrowo rozdział siły hamowania na przód i tył. Wiadomo, że rozdział ten zależy od siły nacisku na dzwignię hamulca a także od masy pojazdu (solo czy z bagażami) oraz od stanu nawierzchni. Procesor cały czas diagnozuje te parametry i w zależności od sposobu hamowania rozdziela ją od 50 / 50% nawet do 80 / 20% (przód tył). Taka adaptacja systemu hamowania w jednośladach jest absolutną nowością na skalę światową.
  • Autodiagnostyka systemu hamulcowego i ABS-u jest kolejną z cech przewyższających technologię Hondy. Przy każdym włączeniu stacyjki następuje autodiagnoza systemu ABS, wspomagania i układu hamulcowego. Mrugająca kontrolka ABS oznacza prawidłowe działanie wszystkich systemów, zgaśnie ona automatycznie po przejechaniu kilkunastu metrów (testowanie czujników w kołach). Jeśli natomiast kontrolka mruga bardzo szybko i nie gaśnie po przejechaniu kilkunastu metrów oznacza uszkodzenie ABS-u. Należy się wtedy zatrzymać, wyłączyć stacyjkę i ponowić uruchomienie. Jeśli błąd będzie się ponawiał należy udać się do autoryzowanego serwisu BMW. Trzeba zauważyć, że nawet podczas awarii systemu ABS hamowanie jest możliwe, jednakże przy zwiększonej sile nacisku na dźwignie hamulca (nie działa wspomaganie).

Celowość zakupu ABS-u? Odpowiadając bardzo krótko, kwota jaką należy zapłacić za ABS (jeśli nie jest montowany seryjnie) jest najczęściej drobnostką w porównaniu z kwotą za naprawę motocykla po wypadku, gdyż zabrakło nam tych magicznych "3-metrów". Uszkodzenie ciała przy ew. wypadku jest jednak niewymierne.

WYPOSAŻENIE

  • 3 drożny, regulowany katalizator ze sondą lambda - seryjnie
  • gniazdo diagnostyczne MoDiTeC - seryjnie
  • 1 kluczyk do wszystkich zamków - seryjnie
  • automatyczne ssanie - seryjnie
  • regulowane oparcie/siedzenie dla pasażera - seryjnie
  • system antynurkujący - seryjnie
  • naturalna skóra na siedzeniach - seryjnie
  • światła awaryjne z blokadą niepowołanego włączenia - seryjnie
  • ABS - opcja
  • podgrzewane manetki - opcja
  • twardy amortyzator - opcja
  • kierownica Avantgard (średnia, zakrzywiona) - opcja
  • kierownica DRAG lub POLICYJNA - opcja
  • system alarmowy - opcja
  • blokada na tarcze z alarmem XENA - opcja
  • wygodne siedzenie dla pasażera i kierowcy - opcja
  • szyba, kufry, gmole, osłony tłumików, sakwy boczne ze skóry, pełne felgi AC SCHNITZER i inne drobiazgi na zamówienie

naciśnij aby powiększyć
czarny + czarne siedzenie

naciśnij aby powiększyć
czarny + brązowe siedzenie
naciśnij aby powiększyć
elfenbein + czarne siedzenie
naciśnij aby powiększyć
elfenbein + brązowe siedzenie
naciśnij aby powiększyć
elfenbein + niebieskie siedzenie
naciśnij aby powiększyć
flashstone + niebieskie siedzenie
naciśnij aby powiększyć
flashstone + brązowe siedzenie
naciśnij aby powiększyć
tartangruen + czarne siedzenie
naciśnij aby powiększyć
tartangruen + pomarańczowe siedzenie
naciśnij aby powiększyć
stahlblau + czarne siedzenie
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
tuning
AC SCHNITZER
naciśnij aby powiększyć
tuning
AC SCHNITZER
naciśnij aby powiększyć
tuning
AC SCHNITZER

ARTYKUŁY W PRASIE
  • GAZETA POZNAŃSKA, 8.XII.1999
  • SUPER EXPRESS 10.IV.2000
  • MOTOMAGAZYN 05.2000
  • BMW MAGAZYN 03/2000

Aktualizacja z dnia 05.04.2006