Motocykle BMW

Motocykl BMW R850 , R1200C Montauk - model 2003, 2004 - opis i dane techniczne

HISTORIA

  • Motocykl pojawił się na rynku latem 2003 roku po raz pierwszy. Powstał w wyniku wprowadzenia poważnych zmian konstrukcyjnych w legendarnym już cruiserze Jamesa Bonda - R 1200 C. Pierwszy model Cruisera oferowany przez BMW pojawił się w roku 1998, doczekał się kilku mutacji, jednak tak poważne zmiany konstrukcyjne i stylistyczne poczyniono dopiero w modelu Montauk.
  • Ponieważ Montauk jest motocyklem całkiem nowym, nie doczekał się jeszcze żadnych poważnych publikacji w prasie.
  • Pod koniec roku 2004 zakończono produkcję modelu R1200C Montauk.

O MOTOCYKLU

 

  • Już na pierwszy rzut oka można odróżnić Montauka od innych wersji BMW R 1200 C po charakterystycznym układzie przednich lamp. Nowy, dodatkowy reflektor świateł drogowych, nie tylko lepiej spełnia swoją funkcję, ale nadaje także motocyklowi wykwintnego charakteru.
  • Dla podniesienia komfortu jazdy seryjnie w Montauku instalowana jest na solidnych wspornikach przednia szyba - owiewka. Podczas badań w tunelu aerodynamicznym została ukształtowana w ten sposób, aby odchylać strugę powietrza już przy niewielkich prędkościach, jednocześnie nie powodując dużych zawirowań i hałasu przy jeździe z maksymalną prędkością.
  • BMW po raz pierwszy zastosowało tak "grube" przednie koło w nie obudowanym Cruiserze. Operacja ta wymagała zastosowania szerszej, aluminiowej felgi, a co za tym idzie całkiem nowego przedniego zawieszenia. W tym wypadku posiłkowano się doświadczeniami zdobytymi przy budowie motocykla R 1200 CL. W konsekwencji tych zmian zastosowano także szerszą, bardziej komfortową kierownicę, typową dla największych cruiserów, a także nowy, czytelny zestaw wskaźników. Zmiany dokonane w konstrukcji zawieszenia pozwoliły na podniesienie dopuszczalnej masy pojazdu do 460 kg. To niby niewiele, ale jeżeli wziąć pod uwagę możliwość zabrania dodatkowej ilości bagażu - całkiem sporo.
  • Dla podniesienia komfortu jazdy, a także uatrakcyjnienia wyglądu maszyny zmieniono nieco kształt siedzeń zarówno kierowcy, jak i pasażera. Na wysokości siedzenia kierowcy zainstalowano dodatkowe pokrywy, malowane w kolorze nadwozia, w celu zamaskowania elementów konstrukcyjnych motocykla.
  • Podstawowa, niewidoczna gołym okiem zmiana konstrukcyjna dokonana została w obrębie jednostki napędowej. W klasycznym silniku znanym dobrze z modeli R 1200 C zastosowano podwójny układ zapłonowy - twin spark ignation. System taki zapewnia zwiększenie kultury pracy silnika, poprawia charakterystykę momentu obrotowego w zakresie niskich i średnich obrotów, oraz w sposób istotny wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa.
  • Dla poprawy właściwości trakcyjnych pojazdu zmieniony został kąt pochylenia główki ramy z 60,5 do 56,5 stopnia. Ta istotna różnica spowodowała znaczne polepszenie prowadzenia motocykla w zakrętach, nie zmieniając jednocześnie jego stabilności w czasie jazdy na prostych odcinkach.
  • Zmiana pochylenia główki ramy, zastosowanie innego przedniego zawieszenia spowodowały zwiększenie całkowitej długości motocykla do 2370 mm, przy zmniejszonym rozstawie osi do 1641 mm.
  • Motocykl posiada w seryjnym wyposażeniu, tak jak wszystkie cruisery automatyczny wyłącznik migaczy.
  • Jednostka napędowa rozwija moc 61 KM przy 5000 obr./min i maksymalny mom. obrotowy 98 Nm już przy 3000 obr./min. Średnicę tłoka pozostawiono w wymiarze 101 mm, a skok tłoka 73 mm co daje pojemność skokową 1170 ccm. Średnica zaworu ssącego wynosi 34 mm i wydechowego 29 mm; fazy rozrządu osiąga 256 stopni a skok zaworu 8,23 mm; przekrój kolektora ssącego zachowano na poziomie 35 mm.
  • Silnik zbudowany jest w układzie cylindrów boxer z 4 zaworami na cylinder.
  • Niemieccy inżynierowie postawili sobie jako cel takie wyprofilowanie charakterystyki silnika, by był maksymalnie elastyczny już przy niższych obrotach oraz by jego nazwa "cruiser" była odzwierciedleniem jego wnętrza. Technologia twin spark - oparta na 2 świecach zapłonowych na cylinder poprawia jeszcze te właściwości
  • Zastosowano automatyczne urządzenie wzbogacające mieszankę przy zapalaniu zimnego silnika (automatyczne ssanie).
  • System sterowania zasilaniem (wtryskiem pośrednim oraz zapłonem) przejął nowy system MOTRONIC MA 2.4
  • Prędkość maksymalna to 168 km/h.
  • System wydechowy zaprojektowano tak by minimalnie zakłócać pracę silnika, maksymalnie chronić środowisko oraz by wszystko idealnie pasowało do stylizacji cruisera. Każdy z cylindrów ma swój tłumik. Tłumiki są w środkowej części połączone komorą rezonansową, co wyrównuje ciśnienia w systemie wydechowym i pociąga za sobą podniesienie efektywności wyciszenia. Seryjnie jest wyposażony w 3-drożny, regulowany katalizator umieszczony w opisanej komorze między tłumikami.
  • Uruchamianie sprzęgła jest hydrauliczne. Samo sprzęgło już tradycyjnie jest jednotarczowe, suche.
  • Skrzynia biegów 5 stopniowa jest teraz zmodyfikowana pod kątem miękkiego wkleszczania, zmniejszenia masy własnej (gdyż tylny wahacz nie jest już łożyskowany w obudowie skrzyni biegów lecz w ramie). 4-ry pierwsze biegi służą do szybkiego "oddalania się" w miejskich uliczkach, natomiast 5-nadbieg do pokonywania kilometrów w poszukiwaniu przygód. Dodatkowo przegląd serwisowy skrzyni biegów został przedłużony do 40 000 km, co podkreśla solidność wykonania.
  • Idealna prędkość "przelotowa" dla cruiserów to 80-120 km/h. Niemieccy inżynierowie wyszli zatem naprzeciw oczekiwaniom motocyklistów i tak dopasowali parametry silnika, że na 5-tym biegu, właśnie w tym przedziale prędkości motocykl znajduje się w zakresie maksymalnego momentu obrotowego - co doceni każdy motocyklista.
  • Napęd tylnego koła - tradycyjnie już w motocyklach BMW za pomocą wału kardana w jednoramiennym wahaczu typu monolever, zaopatrzonym w 2 przeguby krzyżowe. Jako ciekawostkę można podać informację, że ten właśnie napęd i sposób rozwiązania oraz części znalazły również zastosowanie w motocyklu Indian Four Dakota, co chyba jednoznacznie daje dowód solidności BMW.
  • Rama motocykla jest kombinowana. Przednia część aluminiowa-polerowana oprócz swojej właściwej roli jest również ważnym elementem stylistycznym, a dodatkowo wyprofilowane wloty odprowadzają ciepłe powietrze na zewnątrz... (jak to jest ważne nie trzeba chyba komentować). Tylna część ramy jest stalową, rurową konstrukcją, utrzymującą siedzenie pasażera, tylny błotnik z oprzyrządowaniem oraz ułożyskowanie tylnego wahacza.
  • Silnik jest zintegrowany ze skrzynią biegów i tworzy jednolitą całość.
  • Koła aluminiowe, odlewane ciśnieniowo, znacznie "pogrubiają sylwetkę motocykla. Opony bezdętkowe: przód 150/80/16, tył 170/80/16.
  • Na uwagę zasługuje ciekawe rozwiązanie siedzenia dla pasażera, które nie używane, można podnieść do góry i staje się oparciem dla kierowcy. Oparcie to ma również możliwość płynnej regulacji nachylenia.
  • Aby ew. doładować akumulator nie trzeba rozkręcać obudowy motocykla - wystarczy ściągnąć lewą kapę pod zbiornikiem paliwa i do znajdującego się tam gniazda podłączyć specjalny, mały prostowniczek BMW, przypominający wielkością ładowarkę tel. komórkowego.

montauk2.jpg (42513 Byte)

ZAWIESZENIE i HAMULCE

 

  • Telelever w cruiserze, po raz pierwszy został oszlifowany i przybrał bardziej obłe kształty. Dzięki temu uzyskano zakładany efekt optyczny i zamiast ukrywać element resorujący, wyeksponowano go... Rolę amortyzatora przejął tutaj jednorurowy amortyzator gazowy, który zapewnia idealne tłumienie w zakresie 144 mm skoku.
  • Tylne zawieszenie monolever z jednym wahaczem jest w tym modelu na tyle długie że zachowuję się tak samo dobrze jak podwójny paralever, dając jednocześnie wymagany efekt optyczny. Rolę amortyzatora ma tutaj tak samo jak w zawieszeniu przednim pojedynczy amortyzator gazowy ułożyskowany asymetrycznie. Twardość jest regulowana skokowo za pomocą śruby. Skok wynosi 100 mm.
  • Przedni hamulec EVO - 2 tarczowy (pływający) o średnicy 305 mm współdziała z 4-tłoczkowymi stałymi zaciskami.
  • Tylny hamulec EVO - 1 tarczowy, z pływającą tarczą, o przekroju tarczy 285 mm, 2-tłoczkowymi zaciskami osadzonymi na stałe.
  • Na życzenie można zamówić zintegrowany system ABS, który w motocyklach typu cruiser jest jak najbardziej wskazany.

HAMULCE EVO-BMW

 

  • Model ten posiada seryjnie nowe hamulce EVO-BMW. Różnią się przede wszystkim wielkością tarcz hamulcowych, zmieniono żywotność tłoczków przez zastosowanie specjalnych spieków, wagę całego systemu hamulcowego zmniejszono o 10% co spowodowało zmniejszenie mas nieresorowanych, skuteczność hamulców wzrosła 15-20% natomiast w połączeniu ze wspomaganiem i adaptacyjnym rozdziałem siły hamowania (ABS III) całość układu wzrasta nawet o 50%.

ABS III ZINTEGROWANY

 

System ABS III - zintegrowany jest montowany w tym modelu seryjnie. Cóż oznacza tajemnicze słowo "zintegrowany". Jednym zdaniem - każda dzwignia uruchamia hamulce obu kół jednocześnie. Hamulce takie są stosowane tylko w linii motocykli turystycznych (R1150RT, K1200GT, K1200LT, R1200CL). Podobne rozwiązanie było już znane z motocykli Honda pod nazwą DUAL-CBS. System BMW jest jednak bardziej zaawansowany, dlaczego - przedstawiamy poniżej:

  • System DUAL-CBS jest systemem hydrauliczno-mechanicznym o skomplikowanej budowie z systemem rurek i wężyków. System BMW jest zamknięty w jednej małej, zwartej obudowie i waży wraz z hydrauliką, elektroniką oraz czujnikami na kołach tylko 4,36 kg.
  • System ABS III jako jedyny oferuje wzmocnienie siły hamowania (wspomaganie) przez serwo elektryczne. Pozwala to na szybsze uzyskanie maksymalnej siły hamowania podczas hamowania awaryjnego. Wystarczy, że będzie włączona stacyjka a system wspomagania jest aktywny. Sceptycy zapytają po co mi wspomaganie hamulca w motocyklu? Gdy hamujemy awaryjnie największym naszym wrogiem jest czas, w którym uzyskamy maks. siłę hamowania, dzięki takiemu "wspomaganiu" czas jest skrócony do minimum. Dla porównania - 0.1 sekundy szybsza reakcja motocyklisty jadącego z prędkością 100 km/h oznacza skrócenie drogi hamowania aż o 3 metry!!! Ilu z nas zabrakło właśnie te 3 metry???
  • Kolejną innowacją wyprzedzającą technologię DUAL-CBS jest inteligentny, sterowany cyfrowo rozdział siły hamowania na przód i tył. Wiadomo, że rozdział ten zależy od siły nacisku na dzwignię hamulca a także od masy pojazdu (solo czy z bagażami) oraz od stanu nawierzchni. Procesor cały czas diagnozuje te parametry i w zależności od sposobu hamowania rozdziela ją od 50:50% nawet do 80:20% (przód tył). Taka adaptacja systemu hamowania w jednośladach jest absolutną nowością na skalę światową.
  • Autodiagnostyka systemu hamulcowego i ABS-u jest kolejną z cech przewyższających technologię Hondy. Przy każdym włączeniu stacyjki następuje autodiagnoza systemu ABS, wspomagania i układu hamulcowego. Mrugająca kontrolka ABS oznacza prawidłowe działanie wszystkich systemów, zgaśnie ona automatycznie po przejechaniu kilkunastu metrów (testowanie czujników w kołach). Jeśli natomiast kontrolka mruga bardzo szybko i nie gaśnie po przejechaniu kilkunastu metrów oznacza uszkodzenie ABS-u. Należy się wtedy zatrzymać, wyłączyć stacyjkę i ponowić uruchomienie. Jeśli błąd będzie się ponawiał należy udać się do autoryzowanego serwisu BMW. Trzeba zauważyć, że nawet podczas awarii systemu ABS hamowanie jest możliwe, jednakże przy zwiększonej sile nacisku na dźwignie hamulca (nie działa wspomaganie).

Celowość zakupu ABS-u? Odpowiadając bardzo krótko, kwota jaką należy zapłacić za ABS (jeśli nie jest montowany seryjnie) jest najczęściej drobnostką w porównaniu z kwotą za naprawę motocykla po wypadku, gdyż zabrakło nam tych magicznych "3-metrów". Uszkodzenie ciała przy ew. wypadku jest jednak niewymierne.

montauk3.jpg (33587 Byte)

WYPOSAŻENIE DODATKOWE

  • 3 drożny, regulowany katalizator z sondą lambda - seryjnie
  • gniazdo diagnostyczne MoDiTeC - seryjnie
  • 1 kluczyk do wszystkich zamków - seryjnie
  • automatyczne ssanie - seryjnie
  • system antynurkujący - seryjnie
  • amortyzator typu WAD - seryjnie
  • szyba przednia - seryjnie
  • ABS III (zintegrowany) - seryjnie
  • podgrzewane manetki - opcja
  • pakiet chrom - opcja
  • białe szkła kierunkowskazów - opcja
  • system alarmowy - opcja
  • blokada na tarcze z alarmem
  • lampy przeciwmgielne - opcja
  • małe podnoszone siedzenie pasażera / oparcie dla kierowcy - opcja
  • komfortowe siedzenie pasażera - opcja
  • skórzane siedzenie kierowcy - opcja
  • skórzane siedzenie pasażera - opcja
  • sakwy skórzane (2 x 20 litrów) - opcja
  • kufry boczne (2 x 37 litrów) - opcja
  • "Rolka" na bagażnik (40 litrów) - opcja
  • gmole rurowe - opcja
  • osłony tłumików - opcja
  • pełne felgi AC SCHNITZER i inne drobiazgi na zamówienie

AKCESORIA BMW I CZĘŚCI DO BMW R1200C OFERUJE SKLEP BOXER-PARTS

montauk4.jpg (32808 Byte)

Aktualizacja z dnia 05.04.2006