Motocykle BMW

Motocykl BMW R1200CL - model 2003, 2004 - opis i dane techniczne

 

HISTORIA

  • Model ten w sprzedaży pojawił się od 1.09.2002
  • skrót CL - to cruiser + luxus, czyli luksusowy pojazd do turystyki w stylu "cruise"
  • Pod koniec roku 2004 zaprzestano produkcji R1200CL.

O MOTOCYKLU

  • Model ten powstał z myślą o klientach, dla których najważniejsza w podróży jest wygoda, a którym nie odpowiadał K1200LT przez jego "zbyt nowoczesną" stylistykę. Silnik w stosunku do R1200C Classic pozostał niezmieniony, diametralnie zmienił się natomiast wygląd zewnętrzny. Na pierwszy rzut oka można w ogóle nie dopatrzyć się pokrewieństwa z R1200C Classic! Duża owiewka mocowana do kierownicy, cztery reflektory, obszerna szyba (ukształtowana tak, aby zminimalizować turbulencje za nią i poprawić widoczność, także w deszczu) trzy lakierowane kufry bagażowe (seryjne), zgrabnie wpisujące się w ogólną stylistykę motocykla mogą łatwo zmylić niewprawne oko. Ponadto motocykl oferowany jest w nowych, atrakcyjnych kolorach (patrz tabela kolorów). Siedzenie wykonano z naturalnej skóry, seryjne jest też oparcie dla pasażera, co świadczy o luksusowym charakterze tego klasycznego turystyka.

ZAWIESZENIE i HAMULCE

  • Tylny, jednoramienny wahacz typu PARALEVER z centralnym amortyzatorem typu WAD (sam utwardza się przy granicy dobicia). Skok 120 mm. Regulowany płynnie pokrętłem.

  • Przednie zawieszenie TELELEVER.
  • Hamulec przedni EVO-BMW ma 2 pływające tarcze (średnica 268 mm). Syntetyczne klocki lepiej pracują w wysokich temperaturach i w ekstremalnym zapyleniu. W opcji zintegrowany ABS, który uruchamia obydwa hamulce (przód i tył) przy naciśnięciu jakiejkolwiek dźwigni hamulca. System ten czuwa również na optymalnym dozowaniem hamowania zależnie od chwilowej nawierzchni i obładowania motocykla i przechyłu odpowiednio dozując siłę hamowania na przód i tył. Droga hamowania jest krótsza nawet do 40%.

  • Hamulec tylny EVO-BMW, 1-tarczowy, o przekroju pływającej tarczy 250 mm.

HAMULCE EVO-BMW

  • Model ten posiada seryjnie nowe hamulce EVO-BMW. Różnią się przede wszystkim wielkością tarcz hamulcowych, zmieniono żywotność tłoczków przez zastosowanie specjalnych spieków, wagę całego systemu hamulcowego zmniejszono o 10% co spowodowało zmniejszenie mas nieresorowanych, skuteczność hamulców wzrosła 15-20% natomiast w połączeniu ze wspomaganiem i adaptacyjnym rozdziałem siły hamowania (ABS III) całość układu wzrasta nawet o 50%.

 

naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć

ABS III ZINTEGROWANY - jest montowany w tym modelu seryjnie. Cóż oznacza tajemnicze słowo "zintegrowany". Jednym zdaniem - każda dzwignia uruchamia hamulce obu kół jednocześnie. Hamulce takie są stosowane tylko w linii motocykli turystycznych (R1150RT, K1200LT), R1200CL. Podobne rozwiązanie było już znane z motocykli Honda pod nazwą DUAL-CBS. System BMW jest jednak bardziej zaawansowany, dlaczego - przedstawiamy poniżej:

  • System DUAL-CBS jest systemem hydrauliczno-mechanicznym o skomplikowanej budowie z systemem rurek i wężyków. System BMW jest zamknięty w jednej małej, zwartej obudowie i waży wraz z hydrauliką, elektroniką oraz czujnikami na kołach tylko 4,36 kg.

  • System ABS III jako jedyny oferuje wzmocnienie siły hamowania (wspomaganie) przez serwo elektryczne. Pozwala to na szybsze uzyskanie maksymalnej siły hamowania podczas hamowania awaryjnego. Wystarczy, że będzie włączona stacyjka a system wspomagania jest aktywny. Sceptycy zapytają po co mi wspomaganie hamulca w motocyklu? Gdy hamujemy awaryjnie największym naszym wrogiem jest czas, w którym uzyskamy maks. siłę hamowania, dzięki takiemu "wspomaganiu" czas jest skrócony do minimum. Dla porównania - 0.1 sekundy szybsza reakcja motocyklisty jadącego z prędkością 100 km/h oznacza skrócenie drogi hamowania aż o 3 metry!!! Ilu z nas zabrakło właśnie te 3 metry???

  • Kolejną innowacją wyprzedzającą technologię DUAL-CBS jest inteligentny, sterowany cyfrowo rozdział siły hamowania na przód i tył. Wiadomo, że rozdział ten zależy od siły nacisku na dzwignię hamulca a także od masy pojazdu (solo czy z bagażami) oraz od stanu nawierzchni. Procesor cały czas diagnozuje te parametry i w zależności od sposobu hamowania rozdziela ją od 50:50% nawet do 80:20% (przód tył). Taka adaptacja systemu hamowania w jednośladach jest absolutną nowością na skalę światową.

  • Autodiagnostyka systemu hamulcowego i ABS-u jest kolejną z cech przewyższających technologię Hondy. Przy każdym włączeniu stacyjki następuje autodiagnoza systemu ABS, wspomagania i układu hamulcowego. Mrugająca kontrolka ABS oznacza prawidłowe działanie wszystkich systemów, zgaśnie ona automatycznie po przejechaniu kilkunastu metrów (testowanie czujników w kołach). Jeśli natomiast kontrolka mruga bardzo szybko i nie gaśnie po przejechaniu kilkunastu metrów oznacza uszkodzenie ABS-u. Należy się wtedy zatrzymać, wyłączyć stacyjkę i ponowić uruchomienie. Jeśli błąd będzie się ponawiał należy udać się do autoryzowanego serwisu BMW. Trzeba zauważyć, że nawet podczas awarii systemu ABS hamowanie jest możliwe, jednakże przy zwiększonej sile nacisku na dźwignie hamulca (nie działa wspomaganie).

Celowość zakupu ABS-u?

Odpowiadając bardzo krótko, kwota jaką należy zapłacić za ABS (jeśli nie jest montowany seryjnie) jest najczęściej drobnostką w porównaniu z kwotą za naprawę motocykla po wypadku, gdyż zabrakło nam tych magicznych "3-metrów". Uszkodzenie ciała przy ew. wypadku jest jednak niewymierne.

WYPOSAŻENIE

  • seryjnie: 3 drożny, regulowany katalizator ze sondą lambda, gniazdo diagnostyczne MoDiTeC, 1 kluczyk do wszystkich zamków, automatyczne ssanie, system antynurkujący, zegarek analogowy, obrotomierz, światła awaryjne z blokadą niepowołanego włączenia, koła aluminiowe, amortyzator typu WAD, turystyczna szyba i dodatkowa owiewka przy zbiorniku paliwa, 3 kufry, szerokie podnóżki

  • opcjonalnie: szyba przednia wysoka, naturalna skóra na siedzeniach, ABS III zintegrowany, podgrzewane manetki, podgrzewane siedzenia, system alarmowy, tempomat, zestaw audio sterowany z kierownicy, pakiet chrom, komfortowe siedzenia, wysoka szyba

  • akcesoria: gmole, osłony tłumików, uchwyt na napoje, alarm, blokada na tarcze z alarmem XENA, podłokietniki dla pasażera, sissy-bar, gniazda 12V, interkom, torby wewnętrzne do kufrów i inne drobiazgi na zamówienie
AKCESORIA BMW I CZĘŚCI DO R1200CL OFERUJE SKLEP BOXER-PARTS

ARTYKUŁY W PRASIE

  • ŚWIAT MOTOCYKLI, 2002, nr 9, (j. polski)
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć

Aktualizacja z dnia 05.04.2006