Motocykle BMW

Motocykl BMW F650GS FL - model 2004, 2005, 2006 - opis i dane techniczne

HISTORIA
  • Ideą koncernu BMW AG przy konstrukcji tego motocykla było motto "All-Terrain-Bike", czyli motocykl na każdy teren.
  • Mimo widocznej tendencji na rynkach motocyklowych w zakupie coraz większych pojemności i mocy, niezmienny pozostaje segment rynku zainteresowany lżejszymi lecz równie dynamicznymi motocyklami - szczególnie enduro. Właśnie tej klienteli koncern BMW AG wyszedł naprzeciw i wprowadził 1 cylindrowe, chłodzone cieczą, nowoczesne enduro.
  • GS - pochodzi od słów Gelände/Strab e (teren/ulica)
  • Motocykl BMW 650 GS swą hard-premierę rozpoczął rajdem Paryż-Dakar w roku 2000 i zgodnie z oczekiwaniami sprawdził się w 100% uzyskując 1,2 i 4 miejsce w klasyfikacji generalnej wśród motocykli. Kierowcami byli kolejno: 1-Richard Sainct na BMW F650GS, 2-Oscar Gallardo na BMW F650GS, 3-Jimmy Lewis na BMW R900RR oraz 4-Jean Brucy na BMW F650GS.
  • Pod koniec roku 2003 przebudowano ten model wprowadzając kilka drobnych ale istotnych zmian i tak powstal model F650GS Facelifting czyli w skrócie F650GS II.

O MOTOCYKLU

  • Silnik 1 cylindrowy, chłodzony cieczą, 4 zawory w systemie DOHC, wtrysk paliwa kontrolowany przez BMS. Moc jaką uzyskuje motocykl z 652 ccm to 50 KM przy 6500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy to 60 Nm przy 5000 obr./min.
  • w tym modelu zastosowano 2 świece zapłonowe na cylinder zwane TWIN-SPARK.
  • Przyspieszenie do 100 km/h w czasie 5,7 sekundy oddaje typową dla BMW charakterystykę silnika - "moc już w niskich zakresach obrotów". Prędkość maksymalna to 166 km/h.
  • Głowica została przebudowana pod kątem momentu i mocy. Dzięki centralnemu umieszczeniu świecy zapłonowej w komorze spalania - poprawiła się charakterystyka spalania. Zapobiega to złemu wykorzystaniu powstałych ciśnień i temperatur czyli w skrócie zoptymalizowaniu spalania. Głowica powstała na bazie doświadczeń sportowego silnika samochodowego BMW M3.
  • Sprzęgło mokre z 8-ma płytkami pozwoliło na idealną pracę przy zmniejszonej sile na dzwigni kierownicy. Sterowanie cięgnem stalowym.
  • Chłodzenie silnika - cieczą, przez przebudowany system chłodzący ze zmniejszoną chłodnicą, wydajniejszą pompą wodną i termostatem pozwala na "katowanie" motocykla bez niebezpieczeństwa przegrzania.
  • Skrzynia biegów 5-cio stopniowa, idealnie zapewnia wkleszczanie i wykleszczanie biegów. Również znalezienie biegu jałowego nie sprawia żadnych problemów.

twin-spark

gniazdo 12V
  • Napęd tylnego koła ku zaskoczeniu fanów BMW za pomocą łańcucha napędowego O-Ring (5/8''x1/4''), pozwoliło zmniejszyć masę motocykla - tak istotny element jazdy offroad. Nie pozostało to również bez wpływu na cenę pojazdu.
  • Nowy system sterowania silnikiem BMS (BMW Motor Steuerung) oprócz tradycyjnej już funkcji sterowania zapłonem, wtryskiem, ABS-em oraz kontroli katalizatora posiada również system automatycznego uruchamiania zimnego silnika - co dla użytkownika oznacza brak dźwigni ssania, optymalną pracę silnika, optymalne spalanie paliwa przy pierwszych metrach jazdy oraz niemożność zalania świecy zapłonowej, nakładania nagaru i przegrzania silnika. BMS jest oczywiście w pełni kompatybilny z systemem diagnostycznym MoDiTeC, umożliwiającym szybkie wykrycie i usuniecie usterki a także możliwość regulacji parametrów silnika przy użyciu specjalnego komputera. Dla klienta oznacza to krótki termin ew. naprawy, mniejsze koszty i szybsze wykrycie nieprawidłowości o których jeszcze nikt nie wie. System taki nie ma jeszcze odpowiednika u konkurencji!

  • Minimalne zużycie paliwa przy stałej prędkości 90 km/h wynosi tylko 3,4 litra na 100 km.
  • Nowe enduro na życzenie można wyposażyć w system ABS i co należy tutaj podkreślić inni producenci w swoich odpowiednikach nie zapewniają takiej opcji. Nowy ABS waży obecnie tylko 2,5 kg!
  • Seryjnie nowy GS wyposażono w 3-drożny, regulowany katalizator z sondą lambda, którego u konkurencji także nie znajdziemy.
  • System wydechowy jest całkowicie nowy. Motocykl mimo iż posiada tylko 1 cylinder ma 2 tłumiki! Dzięki takiemu rozwiązaniu wydechy można było skrócić bez pogorszenia tłumienia oraz zmienić temperaturę spalin wylatujących z tłumika - czyli defakto ich objętość. Wykonano je ze stali szlachetnej.
  • Siedzenie jednoczęściowe, pokryte specjalnym tworzywem antypoślizgowym, w kolorze czarnym lub żółtym. Wysokość siedzenia 780 mm a w opcji 820 mm. Na specjalne życzenie istnieje możliwość obniżenia wysokości motocykla, przez zastosowanie innego zawieszenia (750mm). U konkurencji motocykle enduro o siedzeniu na takich wysokościach nie są spotykane. Siedzenie jest tak wyprofilowane aby utrzymywać zarówno kierowcę jak i pasażera w "siodle" bez uszczerbku na wygodzie. UWAGA! Siedzenie "wysokie" dostępne jest tylko w kolorze czarnym.

  • Podnóżki kierowcy wycięte w środku wykonane są z metalu i wokół mają ząbki, aby podczas jazdy offroad buty nie ślizgały się. Przy jeździe po drogach utwardzonych w wycięcia te wsuwa się gumowe wkładki - wygodniejsze przy dłuższych trasach. Podnóżki oczywiście zabezpieczone przed złamaniem. Podnóżki pasażera również z zabezpieczeniem przed złamaniem z gumową nakładką są przykręcone do 2 prętów tak wyprofilowanych, że zabezpieczają jednocześnie przed przypadkowym dotknięciem wydechu.
  • Dla podniesienia bezpieczeństwa, poprawienia manewrowości i stabilności jazdy obniżono punkt ciężkości motocykla przez umieszczenie zbiornika na 17,3 litra paliwa pod siedzeniem kierowcy. Zbiornik wykonano z tworzywa sztucznego co poprawiło trwałość na ew. uderzenia, zmniejszyło masę i zapobiega nagrzewaniu i przenoszeniu drgań. Wlew paliwa zaopatrzony w Roll-Over-Ventil znajduje się pomiędzy kierowcą a pasażerem po prawej stronie motocykla. Jest umieszczony w taki sposób aby siedzący kierowca mógł uzupełnić zbiornik bez konieczności zsiadania i ściągania ew. torby ze zbiornika paliwa. Testowane w praktyce bardzo ergonomiczne rozwiązanie! Rezerwa wynosi ok. 4 litry i jest sygnalizowana kontrolką na desce rozdzielczej. Dla rozwiania wątpliwości informacja dla tych, którzy dostrzegli korek wlewowy w tradycyjnym miejscu zbiornika paliwa - jest to korek wlewu oleju do silnika, otwierany za pomocą specjalnego klucza imbusowego dostępnego w zestawie narzędzi.

  • Cockpit o nowoczesnym, estetycznym wyglądzie posiada obrotomierz, prędkościomierz, cyfrowy zegarek, cyfrowy licznik kilometrów oraz szereg wskaźników. Przycisk do wyłączenia ABS-u znajduje się na półce górnej motocykla i zadziała tylko przy zatrzymanym motocyklu. W tym samym miejscu zjanduje się 2-stopniowy przycisk podgrzewanych manetek.
  • Jeden kluczyk do stacyjki, wlewu paliwa, blokady kierownicy i schowka w tylnej części siedzenia dba o komfort dla zapominalskich.
  • Kierownica wykonana z czarnej stalowej rury ma szerokość 785 mm i jest bardzo wygodna nawet przy dłuższej jeździe. Wszelkie przyciski na kierownicy są ergonomicznie rozmieszczone i mają 2 kolory: czerwone - przyciski bezpieczeństwa (awaryjny wyłącznik zasilania, kierunkowskazy, sygnał) oraz przyciski uzupełniające: szare (przełącznik świateł mijania/drogowe, start, sygnał świetlny).
  • Światło przednie H4 w kształcie uśmiechniętej twarzy jest zgrabnie wkomponowane w obudowę. Światło tylne sprawia wrażenie jednolitej całości z tyłem motocykla mimo iż jest elastycznie zawieszone. Zapobiega to ew. uszkodzeniom przy upadku oraz przenoszeniu drgań.
  • Rama motocykla jest całkowicie nowa. Silnik jest podwieszony na 5 śrubach. Główka ramy oraz ułożyskowanie tylnego wahacza są połączone odcinkiem ramy w linii prostej! Daje to maksymalną stabilność ramy. Dodatkowo dla ochrony silnika i usztywnienia go w ramie pod silnikiem biegną 2 dokręcane belki z ochronną pokrywą od spodu.
  • Tylne koło wykonano z metali lekkich, średnica 17'', ogumienie dętkowe 130/80/17. Przednie koło również z metali lekkich o średnicy 19'' - ogumienie dętkowe 100/90/19.
  • Masa motocykla gotowego do jazdy z pełnym zbiornikiem paliwa wynosi 193 kg. Maksymalne obciążenie motocykla to dodatkowe 187 kg.
  • Rozstaw osi 1479 mm, przegląd do 1000km potem co 10 000 km na zmianę przegląd/inspekcja.
  • Modelem F650GS na co dzień jeździ wielokrotny zwycięzca rajdu Paryż-Dakar Richard Sainct. Tym samym motocyklem uzupełnionym o tuning wygrał on w roku 2000 rajd Paryż-Dakar. Richard Sainct o tym modelu powiedział "żaden inny motocykl uniwersalny klasy średniej nie zachwycił mnie dotąd tak dalece, jak F650GS".
  • Pod koniec roku 2003 wprowadzono nową wersję F650GS II (Facelifting). Dokonano w nim następujących zmian: stosowany ABS jest obecnie systemem półzintegrowanym, zapłon w systemie TWIN-SPARK sterowany nowym komputerem BMS-CII, zmniejszono spalanie o 0.2 litra przy 90 km/h i o aż 0.7 litra przy 120 km/h, dźwignia sprzęgła ma obecnie możliwość regulacji, przebudowano tylny schowek za siedzeniem, zmieniono cokpit oraz przednią lampę i błotnik, zastosowano dwa rodzaje szyb niska i wysoka profilowana - obie transparentne oraz pod siedzeniem zamontowano wtyczkę ładowania akumulatora.

ZAWIESZENIE i HAMULCE

  • Przednie zawieszenie to podwójne, wzmocnione teleskopy. Dzięki znacznie zmniejszonej wadze motocykla można było zastosować to rozwiązanie bez pogorszenia właściwości trakcyjnych. Motocykl prowadzi się pewnie, bez zbędnych drgań, skok przedniego zawieszenia 170 mm.
  • Tylny klasyczny wahacz podwójny z centralnym amortyzatorem olejowo-gazowym (oczywiście z możliwością płynnej regulacji twardości pokrętłem dostępnym po prawej stronie silnika oraz z możliwością regulacji tłumienia odbicia). Skok 165 mm.
  • Hamulec przedni BREMBO, 1 tarczowy o przekroju tarczy 300 mm, z 2 tłoczkowym, stałym zaciskiem.
  • Hamulec tylny BREMBO, 1 tarczowy o przekroju tarczy 240 mm, z 1 tłoczkowym zaciskiem.

TUNING fotografie i ceny dostępne w dziale SKLEP (poniższe pozycje zamówisz u nas)

  • zbiornik 39 litrów (przebudowa)
  • podwójne światło przednie
  • stalowe przewody hamulcowe
  • osłony silnika z aluminium lub kevlaru
  • dodatkowe lampy boczne xenon
  • błotniczek przedni
  • pakiet supermoto
  • system podnóżków rally
  • gmole na silnik
  • gmole na zbiornik paliwa
  • zakluczany korek wlewu paliwa
  • podwyższenie kierownicy
  • siedzenie rally - niskie, zwykłe i wysokie
  • Cockipit z tripmasterem
  • plecaki, tank bagi, kufry
  • profesjonalne systemy wydechowe LASER oraz SEBRING
  • i inne
AKCESORIA BMW I CZĘŚCI DO F650GS OFERUJE SKLEP BOXER-PARTS

Aktualizacja z dnia 09.01.2004