Motocykle BMW

Motocykl BMW K1200RS - model (544) 1997, 1998, 1999, 2000 - opis i dane techniczne

HISTORIA
  • W 1976 roku koncern BMW AG zaprezentował pierwszy na świecie seryjnie produkowany motocykl o nadwoziu opracowanym na bazie prób w kanale aerodynamicznym. Był nim model R 100 RS.
  • RS - należy utożsamiać z motocyklami turystycznymi o zacięciu sportowym. Cieszą się powodzeniem, niezależnie od posiadanego silnika serii R (boxer) czy K (rzędowy).
  • Od wprowadzenia modelu K 1200 RS na wiosnę 1997 sprzedano do lata 1999 ponad 16 000 sztuk. Motocykl ten bazując na tradycji 4-cylindrowej rzędówki został jednak poważnie przebudowany w myśl idei BMW - przyjemność prowadzenia, wygoda i ergonomia. Również optycznie motocykl poważnie się zmienił.
  • Produkcji modelu K1200RS (544) zaprzestano w roku 2000.
01bmw K 1200 RS.gif (16598 Byte)

O MOTOCYKLU

  • Nowości jakie pojawiły się w tym modelu w porównaniu z poprzednikami to telelever, 6-stopniowa skrzynia biegów, seryjnie montowany podwójny, 3-drożny regulowany katalizator, seryjnie montowany ABS, regulowana szyba przednia, kierownica, siedzenie i podnóżki.
  • Dla motocyklistów lubiących sportową jazdę, ale ceniących jednocześnie wygodę jazdy - jako wyposażenie dodatkowe wprowadzono nowy uchwyt kierownicy i wygodne siedzenie. Kierownica jest przesunięta o 4 cm do tyłu i wraz z siedzeniem regulowanym skokowo 790/820 cm dbają o odpowiednie kąty ułożenia ciała kierowcy i pasażera.
  • Masa motocykla gotowego do jazdy to 285 kg. Dopuszczalne obciążenie to 500 kg.
  • Silnik zawieszono na specjalnych "poduszkach", które zapewniają maksymalną sztywność połączenia, ale nie przenoszą drgań (i tak minimalnych w rzędowych silnikach) na ramę i dalej na kierowcę i pasażera.
  • Średnicę tłoka zwiększono w stosunku do poprzednika o 5 mm (75 mm) i dzięki temu zwiększyła się też pojemność skokowa, która wynosi 1171 ccm.
  • Moc jaką uzyskano z tego kolosa (to po raz pierwszy w historii BMW ponad 100 KM), a dokładnie 130 KM uzyskanych przy 8750 obr./min. Na rynek niemiecki sprzedawano również wersję dławioną 98 konną.
  • Krzywe momentu obrotowego obu wersji (są produkowane w 100 i 130 konnej wersji) do 6000 obr./min. były prawie identyczne. Dopiero dalszy wzrost obrotów ukazywał prawdziwe oblicze monstrualnego, 130-konnego brata.
  • Maksymalny moment obrotowy wersji 130-konnej wynosi 117 Nm przy 6750 obr./min. (W dalszych opisach będzie mowa tylko o tej wersji, gdyż w Polsce nie ma sankcji prawnych wymuszających użytkowanie motocykli poniżej 100 KM).
  • Po przekroczeniu 9400 obr./min zostaje elektronicznie odcięty zapłon.
  • Średnica 16 trzonków zaworowych została zmniejszona do 5mm. Pozwoliło to zmniejszyć niepotrzebne masy robocze.
  • Nowy wał korbowy, który wykonano najnowszymi technologiami poprawił jego żywotność oraz sztywność - co wyraźnie wpłynęło na jego żywotność i trwałość.
  • Stopień sprężania zwiększono do 11,5. Przyczyniło się to również do podwyższenia mocy, optymalizacji krzywej momentu, poprawienia kultury cieplnej i zmniejszeniu zużycia paliwa.
  • Czasy rozrządu, wałki kompensujące oraz kanał przewietrzania komory silnika jest zmieniony.
  • Airbox - komora powietrzna, została powiększona do 7 litrów i dzięki temu poprawiło się filtrowanie powietrza bez zakłóceń aerodynamicznych - czyli bez spadku mocy.
  • System dolotowy powietrza jest rozwiązaniem rewolucyjnym na rynku motocyklowym. Wszyscy liczący się producenci bigbik'ów stosują właśnie taki sposób zasysania (a raczej doładowania) powietrza. Polega on na tym, że wlot powietrza nie jest (jak w tradycyjnych rozwiązaniach) za silnikiem z airboxem za gaźnikami lecz z przodu. Airbox znajduje się pod zbiornikiem paliwa lub w przedniej części obudowy. Rozwiązanie takie umożliwia zasysanie zimnego powietrza, o mniejszej objętości, czyli faktycznie pozwala zasysać więcej - co ma odbicie na mocy silnika i wykresie momentu. Dodatkowo podczas szybkiej jazdy powietrze, ze względu na umieszczenie wlotu z przodu, wpada pod dużym ciśnieniem do airboxu, czyli jest lekko doładowane i to z kolei oznacza, że im szybciej jedziemy tym więcej mocy rozwija silnik.
  • Chłodzenie silnika w tym modelu dzięki zastosowaniu 2 chłodnic wody oraz jednej olejowej pozwoliło na idealne i szybkie chłodzenie silnika. Umożliwiło to podniesienie mocy i stopnia sprężania. W poprzednich modelach stosowano 1 chłodnicę wody, lecz rozwiązanie to, mimo dużej powierzchni czynnej miało tzw. martwe miejsca - czyli powierzchnie, na które nie było nawiewu zimnego powietrza, gdyż zasłaniały je inne elementy jak przedni błotnik, telelever itp. Dlatego przesunięto obie chłodnice w miejsca, gdzie nawiew jest optymalny. Pozwoliło to zmniejszyć powierzchnię czynną chłodnicy i masę motocykla, jednocześnie podnosząc efektywność chłodzenia. Każda z chłodnic wody ma osobny wentylator włączany automatycznie za pomocą termostatu po przekroczeniu pewnej temperatury. Chłodnica oleju ma również termostat.
  • Ciepłe powietrze, ogrzane przez chłodnice zostaje wyprowadzone przez kanały w obudowie na zewnątrz.
  • System sterowania silnikiem to MOTRONIC MA 2.4. Zapewnia on prawidłowe sterowanie wtryskiem, zapłonem, ABS-em, przyjmuje informacje od sondy lambda oraz dba o wzbogacanie mieszanki przy zimnym silniku - co w praktyce oznacza brak dzwigni ssania. System ten ma także gniazdo do podłączenia MoDiTec - czyli komputera serwisowego, pozwalającego szybko odszukać, usunąć i wyregulować ew. nieprawidłowości. Dla klienta oznacza to minimalny czas naprawy, regulację praktycznie natychmiastową i wykrycie błędów zanim kierowca się o nich dowie z pracy silnika.
  • Alternator jaki tutaj zastosowano ma 720 W, co zapewnia zasilanie wszelkich urządzeń elektrycznych i elektronicznych nawet przy niskich obrotach silnika.
  • Tłumik wykonano ze stali szlachetnej, a jego obudowę z aluminium, co pozwoliło obniżyć masę.
  • Nowa koncepcja skrzyni biegów oraz solidne wykonanie pozwoliło wydłużyć przegląd serwisowy z 20 000 do 40 000 km!
  • Przednie zawieszenie to oczywiście telelever. Został zmodyfikowany ze względu na budowę rzędową silnika i nie ma już kształtu "A" lecz jest prostokątny. Ułożyskowany naturalnie w ramie.
  • Motocykl ten seryjnie jest wyposażony w amortyzator skrętu, zapobiegający tzw. "efektowi trzepotania" oraz poprawiający stabilność motocykla na nierównościach (docenią to na pewno polscy użytkownicy na drogach z koleinami).
  • Kompromis, pomiędzy sztywnością ramy a wygodą podróżowania, na jaki producenci motocykli byli skazani przyczyniła się do opracowania całkowicie nowej koncepcji ramy aluminiowo stalowej, która w połączeniu ze specjalnymi poduszkami (pomiędzy ramą a silnikiem) pozwoliło zachować sztywność konstrukcji bez przenoszenia drgań na kierowcę.
  • Zwiększenie prześwitu motocykla o 3 cm (lekkie uniesienie silnika i przebudowanie kolektorów wydechowych) pozwoliło na zwiększenie ekstremalnego pochylenia podczas jazdy do 50 stopni. Docenią to kierowcy lubiący "ocierać kolana" na zakrętach.
  • 17 calowe koła wykonane z aluminium z 5 podwójnymi ramionami są lekkie, wytrzymałe i optycznie dopasowane do charakteru motocykla.
  • Obudowa przednich kierunkowskazów jest tak ukształtowana, że spełnia jednocześnie ochronę dla dłoni kierowcy - chroniąc je przed wiatrem i deszczem podczas jazdy.
  • Aerodynamika (tak ważna przy dużych prędkościach) w tym modelu jest w pełni zadowalająca. Współczynnik CX = 0,38.
  • Tandemowy reflektor przedni jest nowo-wdrożoną technologią w dziedzinie reflektorów motocyklowych. Lampa posiada 2 reflektory - światła mijania H7 oraz światła drogowe H3.
  • Cockpit jest czytelny i zawiera wszystkie wymagane instrumenty: obrotomierz, prędkościomierz, wskaźnik paliwa i temperatury, cyfrowy zegarek i wskaźnik używanego biegu i szereg kontrolek.
  • Kierownica o szerokości 700 mm jest nastawna zarówno w wysokości jak i szerokości za pomocą kluczy dostępnych w zestawie narzędzi.
  • Motocykl standardowo wyposażono w światła awaryjne, z włącznikiem na lewej części kierownicy.
  • Na kierownicy oprócz wspomnianego już włącznika świateł awaryjnych znajdują się również sygnał świetlny, sygnał dźwiękowy, włącznik kierunkowskazów, przełącznik świateł drogowych/mijania, awaryjny wyłącznik zasilania oraz ew. podgrzewania manetek.
  • Seryjnie zamontowano również automatyczny wyłącznik kierunkowskazów, który wyłącza kierunkowskaz po 10 sekundach od uzyskania 50 km/h lub po przejechaniu około 210 m i nie przekroczeniu 50 km/h.
  • Dzwignia hamulca przedniego i sprzęgła jest nastawna w 4 pozycjach.

ZAWIESZENIE i HAMULCE

  • Tylny wahacz typu PARALEVER Ułożyskowany w ramie. Amortyzator centralny, gazowy umieszczony a'symetrycznie - po prawej stronie. Skok 150 mm. Twardość i odbicie jest regulowane za pomocą klucza.
  • Przednie zawieszenie to oczywiście telelever. Został zmodyfikowany ze względu na budowę rzędową silnika i nie ma już kształtu litery "A" lecz jest prostokątny. Ułożyskowany jest w ramie. Wyposażony w gazowy amortyzator. Skok 115 mm.
  • Hamulec przedni BREMBO, 2-tarczowy z pływającymi tarczami wykonano ze stali szlachetnej. Średnica tarczy 305 mm, 4-tłoczkowe zaciski. Tarcza jest przykręcona bezpośrednio do ramion felgi a nie do uchwytu tarczy.
  • Hamulec tylny BREMBO, 1-tarczowy, z pływającą tarczą, o przekroju tarczy 285 mm, z 2-tłoczkowymi zaciskami.

KOLORY

  • graphitmetalic + czarne siedzenie
  • marakeschrotmetalic + czarne siedzenie
  • arktiksilbermetalic / pacifikblaumetalic + czarne siedzenie

WYPOSAŻENIE

  • ABS II - seryjnie
  • 3 drożny, podwójny regulowany katalizator ze sondą lambda - seryjnie
  • amortyzator skrętu - seryjnie
  • cyfrowy zegarek - seryjnie
  • wskaźnik włączonego biegu - seryjnie
  • wtyczka diagnostyczna MoDiTeC - seryjnie
  • automatyczne ssanie - seryjnie
  • 1 kluczyk do wszystkich zamków - seryjnie
  • system antynurkujący - seryjnie
  • elektrycznie regulowana szyba - seryjnie
  • system doładowania dynamicznego - seryjnie
  • automatyczny wyłącznik kierunkowskazów - seryjnie
  • światła awaryjne z blokadą niepowołanego włączenia - seryjnie
  • sportowa kierownica - opcja
  • wyższa kierownica, podgrzewane manetki, wysoka szyba przednia, system zamocowania kufrów bocznych system zamocowania kufra tylnego, szersze tylne koło 5,50x17 MTH 180/55 - opcja

AKCESORIA

  • plecak na zbiornik paliwa, gniazdo elektryczne 12 V, torby wewnętrzne do kufrów, kufry boczne 2x28 litrów, kufer tylny 22 litrów i inne

INFORMACJE W PRASIE

  • MOTOCYKL, nr 7/2000

Aktualizacja z dnia 05.04.2006