Motocykle BMW

Motocykl BMW R1200ST - model 2005, 2006 - opis i dane techniczne

HISTORIA
  • Koncern BMW-Motorrad wprowadził ten model do produkcji pod koniec 2004 roku, a oficjalna premiera i wprowadzenie go na rynek polski odbyło się na wiosnę 2005 roku. Projektując ten model wzorowano się na doświadczeniach ze sportowej wersji boxera R1100S oraz z najnowszego sportowego motocykla K1200S.
  • Ideą projektowania nowego motocykla była myśl aby R1200ST był bardziej sportowy niż R1100S ale jednocześnie bardziej turystyczny niż R1150RS.

O MOTOCYKLU

  • Nowy R1200ST to zaklęta w jeden wyraz pełna nazwa: R-silnik typu Boxer, 1200 - mojemność skokowa, ST - rodzaj nadwozia i przeznaczenie SportowoTurystyczne. Model ten powstał na bazie doświadczeń konstrukcyjnych pochodzących ze znanego już R1200GS oraz nowego R1200RT.
  • Nowoczesna i niepowtarzalna sylwetka nowego motocykla zdradza jego sportowe ambicje, a jednocześnie zapewnia kierowcy odpowiedni komfort. Jasne linie i wyraziste powierzchnie w połączeniu z idealnym wykończeniem emanują klasą i doskonałością. Dominujące w przedniej części podwójne reflektory o ostrych konturach nadają motocyklowi bardzo charakterystyczny wygląd oraz sylwetkę, którą trudno pominąć wzrokiem. Profilowany podział owiewki sprawia, że całość wygląda niezwykle dynamicznie i lekko. Efekt ten jest potęgują różne połączenia kolorystyczne części owiewki oraz przedniego błotnika.
  • SILNIK - to dwucylindrowy, chłodzony olejowo-powietrznie silnik typu boxer z wałkiem wyrównoważającym napędzanym przekładnią zębatą 1:1 od wału korbowego. Wiruje on w przeciwną stronę co wał korbowy. Jego oś jest chytrze schowana w wydrążonym wałku pośrednim a ciężary znajdują się na obu jego końcach. Konstruktorzy zyskali przez to rozwiązanie wygładzenie wibracji. Dokładna pojemność skokowa to 1170ccm. Moc podniesiona no największej do tej pory wartości w silniku typu boxer - 110 KM uzyskiwane przy 7500 obr./min. Wzrost mocy uzyskano min. dzięki zwiększonemu stopniowi sprężania 12:1, przebudowaniu kanałów ssących i wylotowych oraz modyfikacja wałków rozrządu. Moment obrotowy 115 Nm przy 6000 obr./min. Zastosowano głowice ze zmienionym kształtem żeber chłodzących. Zwiększono w nich średnicę zaworów a odprowadzenie ciepła ma poprawić zastosowanie zaworów wydechowych napełnionych metalicznym sodem. W każdej z głowic znajdują się po dwie świece zapłonowe - jest to układ Twin-Spark. Mało kto wie, że widoczna w silnikach typu boxer chłodnica oleju nie chłodzi tylko oleju z miski olejowej. Olej w układzie smarującym jest równocześnie płaszczem olejowym dla cylindrów i miejsc najbardziej narażonych na wysokie temperatury spalania. Wyfrezowane w cylindrach i silniku tunele są wypełnione olejem silnikowym, który wprawiony w ruch przez pompę roznosi ciepło po całym silniku i chłodnicy. Silnik z łatwością wkręca się do maksymalnych 8000 obr./min po których komputer odcina zapłon chociaż równie dobrze może pracować niewiele powyżej 2000obr./min znosząc jazdę w ruchu ulicznym na 6 biegu. Średnica tłoka to 110mm a jego skok to 73 mm. Łącznie daje to pojemność skokową 1170 ccm. Prędkość biegu jałowego ustalono na 1150 +/- 50 obr/min.
  • Sterowaniem pracy silnika zajmuje się nowy układ BMS-K (BMW Motor Steureung - Kompakt), który spośród wielu czujników korzysta w swej pracy z czujnika spalania detonacyjnego. Czujnik ten pozwolił podnieść stopień sprężania do granicy spalania detonacyjnego (12:1) przy jednoczesnej kontroli jego progu. W razie spalania stukowego automatycznie przeprogramowuje zapłon i wtrysk niwelując stukowe spalanie. W starych silnikach generacji 1150 aby silnik mógł pracować na niskooktanowych paliwach (np. w Maroko) należało wymienić odpowiedni przekaźnik. W modelu R1200ST spalanie stukowe jest kontrolowane przez BMS-K, co oznacza, że nie musimy zważać na jakim oktanie jedziemy bo dba o to komputer. Jedynym efektem pracy na gorszym paliwie może być minimalny spadek mocy. W skład BMS-K wchodzą także dwie sondy lambda osobne dla każdego z cylindrów. Ponieważ paliwo do gardzieli ssących wtryskiwane jest tylko podczas suwu ssania i tylko w odpowiednim cylindrze - mamy więc do czynienia z sekwencyjnym wtryskiem paliwa. Dzięki pełnej kontroli silnika wyeliminowano dźwignię potocznie zwanego ssania (w silnikach wtryskowych nie jest to już ssanie a lekkie podniesienie obrotów biegu jałowego).
  • R1200ST jest seryjnie zaopatrzony w trójdrożny, regulowany katalizator z dwoma sondami lambda.
  • R 1200 ST zyska przychylność kierowców o sportowej żyłce, preferujących ambitny ale i wygodny styl jazdy. Doskonałe właściwości jezdne w połączeniu z komfortową, a zarazem sportową ergonomią pozwalają na aktywną jazdę także na dłuższych trasach.
  • Dzięki bogatej ofercie wyposażenia i akcesoriów zaspokoi indywidualne potrzeby każdego użytkownika wyznaczając nowe standardy w dziedzinie sportowo-turystycznej jazdy przy dużym komforcie i wysokim poziomie bezpieczeństwa.
  • Kontynuując nową koncepcję skrzyni biegów zastosowano 6 stopniową skrzynię biegów z kołami zębatymi o skośnym zazębieniu co znacznie poprawiło sposób jej pracy. Została znacznie wyciszona praca i poza lekkim kliknięciem przy wrzuceniu pierwszego biegu nie towarzyszą jej już żadne dodatkowe odgłosy, a przy tym ruch dźwigni i wymagana do włączenia biegu siła są płynne i łatwo wyczuwalne. Jak informuje producent nie jest potrzebna żadna obsługa skrzyni biegów przez 40000 km. Kompletna skrzynia biegów waży teraz jedynie 13 kg.
  • Rama tylna motocykla to w przypadku tego modelu konstrukcja kratownicowa. Rama przednia jest wykonana ze stali spawanej z silnikiem jako elementem nośnym.
  • Masa własna w stanie gotowości do jazdy, 229 kg z pełnym zbiornikiem paliwa, 205 kg bez płynów eksploatacyjnych.
  • Rewolucyjnym rozwiązaniem w konstrukcji motocykla jest zastosowanie jednoprzewodowej instalacji elektrycznej SWS (Single Wire System) oparta na technologii CAN-bus (Controller Area Network). Istota działania systemu oparta jest na dwukierunkowym przesyłaniu sygnałów pomiędzy pięcioma sterownikami połączonymi jednym przewodem. W jej skład wchodzą: zestaw wskaźników, układ zarządzający pracą silnika, sterowanie ABS, centralka sterowania odbiornikami prądu i alarm z immobilizerem. Zaletą jest możliwość szybkiego samodiagnozowania się instalacji elektrycznej, łatwość jej rozbudowy, uproszczenie wiązek, które przy rozbudowanych układach sterujących pracą silnika stają się coraz grubsze a także mniejsze ryzyko pomyłki przy montażu motocykla. Wszystkie złącza są hermetyzowane co zabezpiecza je przed uszkodzeniem pod wpływem wilgoci. System elektryczny nie zawiera obecnie bezpieczników a specjalne układy przeciążeniowe, które wyłączają przeciążone sekcje. Po jakimś czasie próbują przywrócić wyłączoną sekcję i jeśli nadal jest uszkodzona dają sygnał do kontrolki o wystąpieniu błędu. Szybkość pokładowej sieci komputerowej to 500 kbit/s (czyli ok. 4500 informacji na sekundę). Dzięki tej technologii spadły prawie o połowe koszty podłączania dodatkowych odbiorników elektrycznych (np. alarm, nawigacja itp.)
  • Bezobsługowy akumulator 12V ma pojemność 14 Ah. ładowanie go zapewnia alternator o mocy 720W przy 60A.
  • Motocykl wyposażony jest w zintegrowany z kluczykiem immobilizer i całkiem nowe przełączniki na kierownicy. Ich obsługa jest łatwiejsza a działanie pewniejsze. Immobilizer odcina funkcję wtrysku i zapłonu.
  • Oświetlenie w modelu to najbardziej kontrowersyjny element designu. Pomijając jego wygląd, bo to sprawa indywidualna oba główne reflektory wykonano w technologii swobodnych zwierciadeł. Reflektory podobnie jak w legendarnej Hayabusie są ułożone w konstelacji pionowej dając niepowtarzalny efekt. Oba reflektory mają żarówki typy H4 a co za tym idzie motocykl ma podwójne światła mijania jak i drogowe. Tylna lampa ma bardzo ciekawy kształt a solidny stelaż pod topcase może nieco zakłócać sportowy efekt.
  • System wydechowy jest wykonany ze stali nierdzewnej wypolerowanej na wysoki połysk. W opcji można jednak zamówić system wydechowy chromowany.
  • Do standardowego wyposażenia należy ciekłokrystaliczny ekranik zastępujący dotychczasowy wyświetlacz FID. Nowy ekranik oprócz zmienionej nazwy IFS (Info Flat Screen) ma również wiele nowych funkcji. Oprócz ikonek symbolizujących diagnozowane układy motocykla, pokazuje poziom paliwa, temperaturę silnika, godzinę, wrzucony bieg, licznik kilometrów, a w razie jazdy na rezerwie - liczbę kilometrów do przejechania na pozostałym paliwie.
  • Jak na motocykl sportowo-turystyczny przystało - pokonując wygodnie duże odległości niechętnie lubimy się zatrzymywać aby zatankować... dlatego zbiornik paliwa tego modelu BMW ma pojemność 21 litrów w tym około 4 litry rezerwy (sygnalizacja kontrolką i wskaźnikiem stanu paliwa na wyświetlaczu IFS wraz z odliczaniem pozostałych do dyspozycji kilometrów). Zasięg jak zapewnia producent to maksymalnie 500 km. Dla odchudzenia masy jak również dla poprawy trwałości i zapobieganiu nagrzewaniu się paliwa zbiornik jest wykonany z tworzyw sztucznych.
  • Rączka sprzęgła ma kilkustopniową regulację - sterowanie hydrauliczne.
  • Informacja, która ucieszy motocyklistów to 1 kluczyk do zapłonu, blokady kierownicy, zamka wlewu paliwa oraz zamka siedzenia. Również ten sam kluczyk służy do otwierania kufrów bocznych i topcase, w które motocykl może być doposażony.
  • Współczynnik oporu nowego R1200RT wynosi 0,464, a hałas podczas jazdy to 80 dB.
  • Koła tego motocykla są specjalnie wykonane dla tego modelu i R1200RT, są wykonane ze stopów metali lekkich, 5 ramienne, podwójne. Koło przednie 3.5x17 cali przy oponie 120/70ZR17 oraz tylne 5.5x17 z oponą 180/55ZR17.
  • Idąc na kompromis pomiędzy aerodynamiką oraz wygodą kierowcy szyba przednia ma dwustopniąwą, mechaniczną regulację. Szyba w pozycji podniesionej jest o 20mm wyżej. Szyba nie ma regulacji kąta przechylenia w wyłącznie wysokość. Podobnie kierownica ma możliwość regulacji w zakresie 25mm.
  • Siedzenie jest dzielone, dostępne w jednym kolorze. Siedzenie kierowcy ma możliwość mechanicznej regulacji 810/830 mm a w opcji jest możliwość zamiany na niskie siedzenie 780/800 mm.
  • Motocykl R 1200 ST jest dostępny w trzech kolorach podstawowych - Sydneyblau Metallic, Piemontrot Metallic oraz Granitgrau Metallic. Górna część owiewki i przedni błotnik są lakierowane w kontrastowych kolorach. Kierowca ma do wyboru dwa atrakcyjne warianty: Light Magnesium Metallic lub Darkgraphit Metallic. Takie połączenia nadają motocyklowi indywidualny charakter. Siedzenie dostępne jest wyłącznie w kolorze czarnym. Nowy model prezentuje się niezwykle interesująco w kolorze Sydneyblau Metallic w kombinacji z górną częścią owiewki i błotnikiem w kolorze Magnesium Metallic. Wariant kolorystyczny Piemontrot Metallic dopełniony na zasadzie kontrastu lakierem Darkgraphit Metallic podkreśla w szczególny sposób dynamikę motocykla, stanowiąc jednocześnie harmonijne zestawienie. Bardzo nowoczesny wygląd model R 1200 ST zawdzięcza połączeniu kolorystycznemu lakieru podstawowego Granitgrau Metallic z lakierem Light Magnesium Metallic. W tym zestawieniu klasycznemu odcieniowi nadawany jest wyjątkowy, metaliczny połysk.

ZAWIESZENIE i HAMULCE

  • Tylny wahacz typu EVO-PARALEVER z centralnym amortyzatorem typu WAD (niedobijający) i jednoramiennym tylnym wahaczem, podparty jednym amortyzatorem. Skok 140 mm. Kompletny tylny wahacz z prowadzeniem koła jest w tym modelu niewiele cięższy od konwencjonalnego wahacza wleczonego z napędem łańcuchowym. Tylna oś to nie klasyczny pełen wałek a wyfrezowana tuleja. Uzyskano przez to mniejszą wagę elementów nieresorowanych oraz żywe zainteresowanie przechodniów.
  • Przednie zawieszenie to przebudowany i odchudzony TELELEVER wykonany z profili o przekroju 41mm. Skok wynosi 110mm. Dzięki tej budowie przedniego zawieszenia motocykl nie tylko nie nurkuje ale i nie ma reakcji na koleiny wdłużne, co w Polsce jest największym utrapieniem motocyklistów.
  • Hamulec przedni EVO, 2 tarczowy z pływającymi tarczami wykonano ze stali szlachetnej. Przekrój tarczy 320 mm, 4 tłoczkowe zaciski. Uruchamiany hydraulicznie dźwignią na kierownicy, ze zbiorniczkiem wyrównawczym również na kierownicy. Dźwignia hamulca ma regulację odległości.
  • Hamulec tylny EVO-BMW, 1 tarczowy, o przekroju tarczy 265 mm, z 2 tłoczkowymi zaciskami pływającymi.

HAMULCE EVO-BMW

  • Model ten posiada seryjnie nowe hamulce EVO-BMW. Różnią się przede wszystkim wielkością tarcz hamulcowych (przód wzrósł do 320 mm), zmieniono żywotność tłoczków przez zastosowanie specjalnych spieków, wagę całego systemu hamulcowego zmniejszono o 10% co spowodowało zmniejszenie mas nieresorowanych, skuteczność hamulców wzrosła 15-20% natomiast w połączeniu ze wspomaganiem i adaptacyjnym rozdziałem siły hamowania (ABS III) całość układu wzrasta nawet o 50%.
  • Przewody hamulcowe mają seryjnie stalowy oplot - tzw. stahlflex.

ESA (Electronic Suspension Adjustment)

  • ESA - czyli system elektronicznego sterowania zawieszeniem składa się ze sterownika, przycisku na kierownicy oraz serwomotorów na obu amortyzatorach. Przyciskając przycisk na postoju motocykla możemy zmieniać napięcie wstępne sprężyny w zależności od faktycznego obciążenia pojazdu. Wyświetlacz IFS pokazuje na cockpicie 1 kask (ustawienie dla jednej osoby), lub 2 kaski (ustawienie dla 2 osób) lub 2 kaski + bagaż (dla 2 osób i bagażu). Po przyciśnięciu przycisku przez ok. 20 sekund pojawia się menu tłumienia - również w 3 pozycjach (sport / normal / komfort). Regulacja tłumienia może się odbywać również podczas jazdy i dotyczy tylnego i przedniego amortyzatora. Napięcie wstępne sprężyny dotyczy tylko tylnego amortyzatora.
  • Sceptycy stwierdzą, że zawieszenie reguluje się na postoju - i teoretycznie mają racje, ale podczas jazdy mogą zmienić się warunki jazdy, sposób jazdy i wtedy bez zatrzymywania się można dokonać zmiany parametrów zawieszenia i korzystać bądź z komfortowej jazdy bądź z pełnej mocy.
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
ABS III PÓŁZINTEGROWANY
  • Hamulce takie są stosowane tylko w linii motocykli sportowo-turystycznych oraz enduro. Jako ciekawostkę podamy, że istnieje też system ABS III - zintegrowany, który niezależnie od naciskanej dzwigni zawsze uruchamia hamulce obu kół. Stosowany jest tylko w motocyklach turystycznych.

Podobne rozwiązanie było już znane z motocykli Honda pod nazwą DUAL-CBS. System BMW jest jednak bardziej zaawansowany, dlaczego przedstawiamy poniżej:

  • System DUAL-CBS jest systemem hydrauliczno-mechanicznym o skomplikowanej budowie z systemem rurek i wężyków. System BMW jest zamknięty w jednej małej, zwartej obudowie i waży wraz z hydrauliką, elektroniką oraz czujnikami na kołach tylko 4,36 kg.
  • System ABS III jako jedyny oferuje wzmocnienie siły hamowania (wspomaganie) przez serwo elektryczne. Pozwala to na szybsze uzyskanie maksymalnej siły hamowania podczas hamowania awaryjnego. Wystarczy, że będzie włączona stacyjka a system wspomagania jest aktywny. Sceptycy zapytają po co mi wspomaganie hamulca w motocyklu? Gdy hamujemy awaryjnie największym naszym wrogiem jest czas, w którym uzyskamy maks. siłę hamowania, dzięki takiemu "wspomaganiu" czas jest skrócony do min. Dla porównania - 0.1 sekundy szybsza reakcja motocyklisty jadącego z prędkością 100 km/h oznacza skrócenie drogi hamowania aż o 3 metry!!! Ilu z nas zabrakło właśnie te 3 metry???
  • Kolejną innowacją wyprzedzającą technologię DUAL-CBS jest inteligentny, sterowany cyfrowo rozdział siły hamowania na przód i tył. Wiadomo, że rozdział ten zależy od siły nacisku na dzwignię hamulca a także od masy pojazdu (solo czy z bagażami) oraz od stanu nawierzchni. Procesor cały czas diagnozuje te parametry i w zależności od sposobu hamowania rozdziela ją od 50 / 50% nawet do 80 / 20% (przód tył). Taka adaptacja systemu hamowania w jednośladach jest absolutną nowością na skalę światową.
  • Autodiagnostyka systemu hamulcowego i ABS-u jest kolejną z cech przewyższających technologię Hondy. Przy każdym włączeniu stacyjki następuje autodiagnoza systemu ABS, wspomagania i układu hamulcowego. Mrugająca kontrolka ABS oznacza prawidłowe działanie wszystkich systemów, zgaśnie ona automatycznie po przejechaniu kilkunastu metrów (testowanie czujników w kołach). Jeśli natomiast kontrolka mruga bardzo szybko i nie gaśnie po przejechaniu kilkunastu metrów oznacza uszkodzenie ABS-u. Należy się wtedy zatrzymać, wyłączyć stacyjkę i ponowić uruchomienie. Jeśli błąd będzie się ponawiał należy udać się do autoryzowanego serwisu BMW. Trzeba zauważyć, że nawet podczas awarii systemu ABS hamowanie jest możliwe, jednakże przy zwiększonej sile nacisku na dźwignie hamulca (nie działa wspomaganie).

Celowość zakupu ABS-u? Odpowiadając bardzo krótko, kwota jaką należy zapłacić za ABS (jeśli nie jest montowany seryjnie) jest najczęściej drobnostką w porównaniu z kwotą za naprawę motocykla po wypadku, gdyż zabrakło nam tych magicznych "3-metrów". Uszkodzenie ciała przy ew. wypadku jest jednak niewymierne.



AKCESORIA BMW I CZĘŚCI DO R1200ST OFERUJE SKLEP BOXER-PARTS

Wyposażenie standardowe:
  • 3 drożny, regulowany katalizator z sondą lambda - seryjnie
  • gniazdo diagnostyczne GT1 - seryjnie
  • 1 kluczyk do wszystkich zamków - seryjnie
  • system antynurkujący - seryjnie
  • światła awaryjne z blokadą niepowołanego włączenia - seryjnie
  • mechanicznie regulowana szyba - seryjnie
  • napęd wałem kardana - seryjnie
  • elektroniczny immobilizer w kluczyku - seryjnie
  • siedzenie z regulacją wysokości - seryjnie
  • koła ze stopu aluminium - seryjnie
  • jednoprzewodowa instalacja elektryczna SWS - seryjnie
  • układ zasilania BMS-K (wtrysk sekwencyjny) - seryjnie
Wyposażenie dodatkowe:
  • ABS półzintegrowany - opcja
  • podgrzewane manetki - opcja
  • niskie siedzenie 780/800 mm - opcja
  • chromowany układ wydechowy - opcja
  • podstawka centralna - opcja
  • blokada na tarcze z alarmem Xena - opcja
  • stelaże do kufrów bocznych - opcja
  • kufry boczne i topcase - opcja
  • torby do kufrów i topcase - opcja
  • plecak na zbiornik paliwa 13/19 litrów - opcja
  • drugie gniazdo elektryczne - opcja
  • ochraniacze na cylindry (cylinderschutz) - opcja
  • system alarmowy - opcja
  • system wydechowy LASER + CHIP - na zamówienie
  • system nawigacji - opcja

DANE TECHNICZNE:

silnik:

2 cylindrowy, 4-suwowy, boxer

szerokość (z lusterkami):

890 mm

chłodzenie:

olejowo - powietrzne

długość:

2165 mm

pojemność cm3:

1170

rozstaw osi:

1502 mm

moc maksymalna:

110 KM/7500 obr/min

wysokość siedziska:

810/830mm, w opcji 780/800 mm

moment maksymalny:

115 Nm/6000 obr/min

zbiornik paliwa:

21 litrów (w tym 4 litry rezerwy)

rozrząd:

HC - 4 zawory

zużycie paliwa:

3,7 l/100 km (przy 90 km/h)

zasilanie:

wtrysk - BMS-K

prędkość maksymalna:

ponad 200 km/h

liczba biegów:

6

przyspiesz. (0-100 km/h):

3,4 s

hamulec przód:

EVO BMW, 2 tarcze, 4 tłoczki

przekazanie napędu:

kardan

hamulec tył:

EVO BMW, 1 tarcza, 2 tłoczki

koło tylne:

180/55/17

masa z paliwem:

229 kg

koło przednie:

120/70/17

masa dopuszczalna:

460 kg

kufry (boczne/topcase)

2 x 32 / 28 litrów

Aktualizacja z dnia 05.04.2006