Motocykle BMW

Motocykl BMW R1200RT - model 2005, 2006 - opis i dane techniczne

naciśnij aby powiększyć naciśnij aby powiększyć naciśnij aby powiększyć
HISTORIA
  • Koncern BMW-Motorrad wprowadził ten model do produkcji pod koniec 2004 roku, a oficjalna premiera i wprowadzenie go na rynek polski odbyło się na wiosnę 2005 roku. Projektując ten model wzorowano się na doświadczeniach, sprawdzonego już, poprzedniego modelu R1100RT oraz R1150RT, który jest najbardziej ekonomicznie-uzasadnionym motocyklem turystycznym dla potencjalnego klienta.
  • Również i tym razem, podczas projektowania nadwozia, inżynierowie każdy swój pomysł sprawdzali w tunelu aerodynamicznym i uzyskane efekty zadziwiły nawet samych konstruktorów. Ochrona przed warunkami pogodowymi, jak niskie temperatury, deszcz, wiatr, śliskie nawierzchnie oraz sygnały klientów o zbyt małej mocy w pewnych sytuacjach zostały wzięte pod uwagę i jako wypadkowa wielu czynników powstał właśnie najnowszy BMW R 1200RT.

O MOTOCYKLU

  • Masa nowego R1200RT jest zredukowana o 26 kg w stosunku do starego modelu (masy suche)
  • Motocykl mimo dość poważnego wyglądu nie jest aż taki ciężki. Jego masa (gotowa do jazdy - czyli z płynami i paliwem) wynosi zaledwie 259 kg czyli 22 kg mniej od poprzednika, jednocześnie daje się lekko prowadzić i jest manewrowy w każdych warunkach. Dla miłośników dynamicznej jazdy - miła informacja: motocykl dzięki swej nowoczesnej budowie, zastosowaniu metali lekkich i komponentów z tworzyw sztucznych oraz najnowszych rozwiązań technicznych nawet z pełnym obciążeniem zachowuje się po prostu jak motocykl...
  • Pierwszy kontakt z R1200RT nie pozostawia żadnych wątpliwości. Jest to całkowicie nowy motocykl, a jedyne co pozostało ze starego RT, to tylko ogólna koncepcja. Cel jaki stał przed ekipą BMW był jasny. Nowy motocykl musiał być lżejszy, mniej korpulentny i mocniejszy niż to było dotychczas.
  • W R1200RT zastosowano kilka zupełnie nowych rozwiązań nie spotykanych jeszcze w konstrukcjach motocyklowych rozwiązań. Szczegółową cechą nowego boksera BMW jest wałek wyrównoważający napędzany przekładnią zębatą 1:1 od wału korbowego. Wiruje on w przeciwną stronę co wał korbowy. Jego oś jest chytrze schowana w wydrążonym wałku pośrednim a ciężary znajdują się na obu jego końcach. Jest to kolejny po R1200GS silnik typu boxer, w którym zastosowano wałek wyrównoważający. Konstruktorzy zyskali przez to rozwiązanie wygładzenie wibracji. Dzięki takiemu rozwiązaniu silnik w idealnie łagodny sposób wchodzi na obroty. Jego praca jest gładka i pozbawiona wibracji. Przeprojektowana elektronika sterująca oraz głowice pozwoliły uzyskać 110 KM przy 7500 obr/min. Silnik jest bardzo elastyczny a swój maksymalny moment uzykuje przy 6000 obr./min wartością 115 Nm. Silnik z łatwością wkręca się do maksymalnych 8000 obr./min po których komputer odcina zapłon chociaż równie dobrze może pracować niewiele powyżej 2000obr./min znosząc jazdę w ruchu ulicznym na 6 biegu. Średnica tłoka to 110mm a jego skok to 73 mm. Łącznie daje to pojemność skokową 1170 ccm. Prędkość biegu jałowego ustalono na 1150 +/- 50 obr/min.
  • Nowe głowice ze zmienionym kształtem żeber chłodzących. Zwiększono w nich średnicę zaworów a odprowadzenie ciepła ma poprawić zastosowanie zaworów wydechowych napełnionych metalicznym sodem. W każdej z głowic znajdują się po dwie świece zapłonowe - jest to układ Twin-Spark. Mało kto wie, że widoczna w silnikach typu boxer chłodnica oleju nie chłodzi tylko oleju z miski olejowej. Olej w układzie smarującym jest równocześnie płaszczem olejowym dla cylindrów i miejsc najbardziej narażonych na wysokie temperatury spalania. Wyfrezowane w cylindrach i silniku tunele są wypełnione olejem silnikowym, który wprawiony w ruch przez dwie pompy roznosi ciepło po całym silniku i chłodnicy. Objętość oleju w silniku razem w filtrem oleju to zaledwie 3,95 litra.
  • Sterowaniem pracy silnika zajmuje się nowy układ BMS-K (BMW Motor Steureung - Kompakt), który spośród wielu czujników korzysta w swej pracy z czujnika spalania detonacyjnego. Czujnik ten pozwolił podnieść stopień sprężania do granicy spalania detonacyjnego (12:1) przy jednoczesnej kontroli jego progu. W razie spalania stukowego automatycznie przeprogramowuje zapłon i wtrysk niwelując stukowe spalanie. W starych silnikach generacji 1150 aby silnik mógł pracować na niskooktanowych paliwach (np. w Maroko) należało wymienić odpowiedni przekaźnik. W modelu R1200RT spalanie stukowe jest kontrolowane przez BMS-K, co oznacza, że nie musimy zważać na jakim oktanie jedziemy bo dba o to komputer. Jedynym efektem pracy na gorszym paliwie może być minimalny spadek mocy. W skład BMS-K wchodzą także dwie sondy lambda osobne dla każdego z cylindrów. Ponieważ paliwo do gardzieli ssących wtryskiwane jest tylko podczas suwu ssania i tylko w odpowiednim cylindrze - mamy więc do czynienia z sekwencyjnym wtryskiem paliwa. Dzięki pełnej kontroli silnika wyeliminowano dźwignię potocznie zwanego ssania (w silnikach wtryskowych nie jest to już ssanie a lekkie podniesienie obrotów biegu jałowego)
  • Nowością w serii RT jest zastosowanie całkiem nowej 6 stopniowej skrzyni biegów z kołami zębatymi o skośnym zazębieniu co znacznie poprawiło sposób jej pracy. Została znacznie wyciszona praca i poza lekkim kliknięciem przy wrzuceniu pierwszego biegu nie towarzyszą jej żadne dodatkowe odgłosy, a przy tym ruch dźwigni i wymagana do włączenia biegu siła są płynne i łatwo wyczuwalne. Jak informuje producent nie jest potrzebna żadna obsługa skrzyni biegów przez 40000 km.
  • Rewolucyjnym rozwiązaniem w konstrukcji motocykla jest zastosowanie jednoprzewodowej instalacji elektrycznej SWS (Single Wire System) oparta na technologii CAN-bus (Controller Area Network). Istota działania systemu oparta jest na dwukierunkowym przesyłaniu sygnałów pomiędzy pięcioma sterownikami połączonymi jednym przewodem. W jej skład wchodzą: zestaw wskaźników, układ zarządzający pracą silnika, sterowanie ABS, centralka sterowania odbiornikami prądu i alarm z immobilizerem. Zaletą jest możliwość szybkiego samodiagnozowania się instalacji elektrycznej, łatwość jej rozbudowy, uproszczenie wiązek, które przy rozbudowanych układach sterujących pracą silnika stają się coraz grubsze a także mniejsze ryzyko pomyłki przy montażu motocykla. Wszystkie złącza są hermetyzowane co zabezpiecza je przed uszkodzeniem pod wpływem wilgoci. System elektryczny nie zawiera obecnie bezpieczników a specjalne układy przeciążeniowe, które wyłączają przeciążone sekcje. Po jakimś czasie próbują przywrócić wyłączoną sekcję i jeśli nadal jest uszkodzona dają sygnał do kontrolki o wystąpieniu błędu. Szybkość pokładowej sieci komputerowej to 500 kbit/s (czyli ok. 4500 informacji na sekundę)
  • Wysokość siodła można ustawić na poziomie 820 lub 840 mm. W opcji dostępne jest siedzenie niskie o regulowanej wysokości 780/800 mm.
  • System wydechowy jest wykonany ze stali nierdzewnej wypolerowanej na wysoki połysk. W opcji można jednak zamówić system wydechowy chromowany.
  • R1200RT w opcjach może być doposażony w podgrzewane manetki i siedzenia. Te drugie są tym razem sterowane również z kierownicy a nie jak poprzednio przełącznikiem pod siedzeniem.
  • Ciekawym rozwiązaniem popisał się koncern BMW przy mocowaniu torby na zbiornik (tankbag). Do tej pory były znane 3 rodzaje mocowań: na magnesy, na haki oraz przylepianie do zbiornika specjalnych kotw do których doczepiało się tankbag. W modelu R1200RT seryjnie każdy motocykl posiada wbudowane w zbiornik paliwa kotwy i wystarczy do niego zaczepić torbę.
  • Zgrabny tył motocykla to stelaż przygotowany pod montaż kufrów bagażowych. Równie łatwy w obsłudze okazuje się system zamków i blokad umożliwiający odpięcie kufrów.
  • Motocykl wyposażony jest w zintegrowany z kluczykiem immobilizer i całkiem nowe przełączniki na kierownicy. Ich obsługa jest łatwiejsza a działanie pewniejsze.
  • Do standardowego wyposażenia należy ciekłokrystaliczny ekranik zastępujący dotychczasowy wyświetlacz FID. Nowy ekranik oprócz zmienionej nazwy IFS (Info Flat Screen) ma również wiele nowych funkcji. Oprócz ikonek symbolizujących diagnozowane układy motocykla, pokazuje poziom paliwa, temperaturę silnika, godzinę, wrzucony bieg, licznik kilometrów, a w razie jazdy na rezerwie - liczbę kilometrów do przejechania na pozostałym paliwie.
  • Wyraźnie zmieniła się przednia część motocykla, zastosowano całkowicie nową lampę z systemem zwierciadeł, powiększoną względem poprzedniego modelu. Zmniejszył się również przedni błotnik nie zmieniając jednak swojego przeznaczenia - ochrona przed wodą i docisk przedniego koła oraz kierowanie strumienia powietrza na silnik.
  • Tradycją niemieckiej motoryzacji jest wyjątkowa praktyczność i ergonomia wszelkich instrumentów motocykla, przełączników i wskaźników. Nowością w tym modelu jest sposób sterowania sound-systemem, który posiada możliwość regulacji z kierownicy (głośniej/ciszej, kanał do góry/kanał w dół oraz przycisk MUTE - chwilowe wyciszenie). Po raz pierwszy w serii RT dano możliwość kierowcy do ingerencji w ustawienia radia i przyciski umieszczono po lewej panelu owiewki. Seryjnie motocykl nie jest wyposażony ani w okablowanie do podłączenia radio-CD ani w samo radio.
  • Jak na motocykl turystyczny przystało - pokonując wygodnie duże odległości niechętnie lubimy się zatrzymywać by tankować... dlatego zbiornik paliwa tego modelu BMW ma pojemność 27 litrów w tym około 4 litry rezerwy (sygnalizacja kontrolką i wskaźnikiem stanu paliwa na wyświetlaczu IFS wraz z odliczaniem pozostałych do dyspozycji kilometrów).
  • Rączka hamulca i sprzęgła ma naturalnie kilkustopniową regulację - sterowanie oczywiście hydrauliczne.
  • System podnóżków jest zintegrowany z aluminiową płytą obudowy i zgrabnie osadzony w motocyklu, dając estetyczny wygląd.
  • Informacja, która ucieszy motocyklistów to 1 kluczyk do zapłonu, blokady kierownicy, zamka wlewu paliwa, odtwarzacza CD oraz zamka siedzenia. Również ten sam kluczyk służy do otwierania kufrów bocznych, w które motocykl jest seryjnie wyposażony a także topcase, zamawianego w opcji.
  • Współczynnik oporu nowego R1200RT wynosi 0,496, a hałas podczas jazdy to 80 dB.
  • Teoretyczny zasięg na pełnym zbiorniku i prędkości przelotowej 120 km/h to aż 562,5 km.
  • Koła tego motocykla są wykonane ze stopów metali lekkich, 5 ramienne, podwójne. Koło przednie i tylne mają 17 cali.
  • Aby podróżować wygodnie i być minimalnie narażonym na warunki atmosferyczne motocykl posiada elektrycznie regulowaną wysokość i kąt pochylenia szyby przedniej (zakres 140mm). Regulacja ta jest możliwa również w czasie jazdy przyciskiem po lewej stronie kierownicy. Obudowa lusterek wstecznych jest tak ukształtowana, że spel\łnia jednocześnie funkcję owiewek dla rąk kierującego. Od przedu strony w lusterkach widać kierunkowskazy.
  • W standardzie, motocykl ten posiada podstawkę centralną oraz podstawkę boczną z odcięciem zapłonu, 2 gniazda 12 V prądu stałego, komplet kluczy i światła awaryjne z blokadą niepowołanego włączania.
  • Całkowitej zmianie uległa przednia lampa motocykla. Składa się z dwóch leżących po zewnętrznej stronie reflektorów głównych oraz w środku lampie świateł drogowych.

ZAWIESZENIE i HAMULCE

  • Tylny wahacz typu EVO-PARALEVER z centralnym amortyzatorem typu WAD i jednoramiennym tylnym wahaczem, podparty jednym amortyzatorem. Skok 135 mm.
  • Przednie zawieszenie to przebudowany TELELEVER.
  • Hamulec przedni EVO, 2 tarczowy z pływającymi tarczami wykonano ze stali szlachetnej. Przekrój tarczy 320 mm, 4 tłoczkowe zaciski. Uruchamiany hydraulicznie dźwignią na kierownicy, ze zbiorniczkiem wyrównawczym również na kierownicy.
  • Hamulec tylny EVO-BMW, 1 tarczowy, o przekroju tarczy 265 mm, z 2 tłoczkowymi zaciskami pływającymi.
  • Seryjnie motocykl wyposażono w półzintegrowany system ABS III.

HAMULCE EVO-BMW

  • Model ten posiada seryjnie nowe hamulce EVO-BMW. Różnią się przede wszystkim wielkością tarcz hamulcowych (przód wzrósł do 320 mm), zmieniono żywotność tłoczków przez zastosowanie specjalnych spieków, wagę całego systemu hamulcowego zmniejszono o 10% co spowodowało zmniejszenie mas nieresorowanych, skuteczność hamulców wzrosła 15-20% natomiast w połączeniu ze wspomaganiem i adaptacyjnym rozdziałem siły hamowania (ABS III) całość układu wzrasta nawet o 50%.

ESA (Electronic Suspension Adjustment)

  • ESA - czyli system elektronicznego sterowania zawieszeniem składa się ze sterownika, przycisku na kierownicy oraz serwomotorów na obu amortyzatorach. Przyciskając przycisk na postoju motocykla możemy zmieniać napięcie wstępne sprężyny w zależności od faktycznego obciążenia pojazdu. Wyświetlacz IFS pokazuje na cockpicie 1 kask (ustawienie dla jednej osoby), lub 2 kaski (ustawienie dla 2 osób) lub 2 kaski + bagaż (dla 2 osób i bagażu). Po przyciśnięciu przycisku przez ok. 20 sekund pojawia się menu tłumienia - również w 3 pozycjach (sport / normal / komfort). Regulacja tłumienia może się odbywać również podczas jazdy i dotyczy tylnego i przedniego amortyzatora. Napięcie wstępne sprężyny dotyczy tylko tylnego amortyzatora.
  • Sceptycy stwierdzą, że zawieszenie reguluje się na postoju - i teoretycznie mają racje, lecz podczas jazdy mogą zmienić się warunki jazdy, sposób jazdy i wtedy bez zatrzymywania się można dokonać zmiany parametrów zawieszenia i korzystać bądź z komfortowej jazdy bądź z pełnej mocy silnika.
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
ABS III PÓŁZINTEGROWANY
  • Hamulce takie są stosowane tylko w linii motocykli sportowo-turystycznych oraz enduro. Jako ciekawostkę podamy, że istnieje też system ABS III - zintegrowany, który niezależnie od naciskanej dzwigni zawsze uruchamia hamulce obu kół. Stosowany jest tylko w motocyklach turystycznych.

Podobne rozwiązanie było już znane z motocykli Honda pod nazwą DUAL-CBS. System BMW jest jednak bardziej zaawansowany, dlaczego przedstawiamy poniżej:

  • System DUAL-CBS jest systemem hydrauliczno-mechanicznym o skomplikowanej budowie z systemem rurek i wężyków. System BMW jest zamknięty w jednej małej, zwartej obudowie i waży wraz z hydrauliką, elektroniką oraz czujnikami na kołach tylko 4,36 kg.
  • System ABS III jako jedyny oferuje wzmocnienie siły hamowania (wspomaganie) przez serwo elektryczne. Pozwala to na szybsze uzyskanie maksymalnej siły hamowania podczas hamowania awaryjnego. Wystarczy, że będzie włączona stacyjka a system wspomagania jest aktywny. Sceptycy zapytają po co mi wspomaganie hamulca w motocyklu? Gdy hamujemy awaryjnie największym naszym wrogiem jest czas, w którym uzyskamy maks. siłę hamowania, dzięki takiemu "wspomaganiu" czas jest skrócony do min. Dla porównania - 0.1 sekundy szybsza reakcja motocyklisty jadącego z prędkością 100 km/h oznacza skrócenie drogi hamowania aż o 3 metry!!! Ilu z nas zabrakło właśnie te 3 metry???
  • Kolejną innowacją wyprzedzającą technologię DUAL-CBS jest inteligentny, sterowany cyfrowo rozdział siły hamowania na przód i tył. Wiadomo, że rozdział ten zależy od siły nacisku na dzwignię hamulca a także od masy pojazdu (solo czy z bagażami) oraz od stanu nawierzchni. Procesor cały czas diagnozuje te parametry i w zależności od sposobu hamowania rozdziela ją od 50 / 50% nawet do 80 / 20% (przód tył). Taka adaptacja systemu hamowania w jednośladach jest absolutną nowością na skalę światową.
  • Autodiagnostyka systemu hamulcowego i ABS-u jest kolejną z cech przewyższających technologię Hondy. Przy każdym włączeniu stacyjki następuje autodiagnoza systemu ABS, wspomagania i układu hamulcowego. Mrugająca kontrolka ABS oznacza prawidłowe działanie wszystkich systemów, zgaśnie ona automatycznie po przejechaniu kilkunastu metrów (testowanie czujników w kołach). Jeśli natomiast kontrolka mruga bardzo szybko i nie gaśnie po przejechaniu kilkunastu metrów oznacza uszkodzenie ABS-u. Należy się wtedy zatrzymać, wyłączyć stacyjkę i ponowić uruchomienie. Jeśli błąd będzie się ponawiał należy udać się do autoryzowanego serwisu BMW. Trzeba zauważyć, że nawet podczas awarii systemu ABS hamowanie jest możliwe, jednakże przy zwiększonej sile nacisku na dźwignie hamulca (nie działa wspomaganie).

Celowość zakupu ABS-u? Odpowiadając bardzo krótko, kwota jaką należy zapłacić za ABS (jeśli nie jest montowany seryjnie) jest najczęściej drobnostką w porównaniu z kwotą za naprawę motocykla po wypadku, gdyż zabrakło nam tych magicznych "3-metrów". Uszkodzenie ciała przy ew. wypadku jest jednak niewymierne.

Elementy wyposażenia seryjnego
  • 3 drożny, regulowany katalizator z sondą lambda
  • gniazdo diagnostyczne GT1
  • 1 kluczyk do wszystkich zamków
  • system antynurkujący
  • światła awaryjne z blokadą niepowołanego włączenia
  • elektrycznie regulowana szyba
  • napęd wałem kardana
  • elektroniczny immobilizer w kluczyku
  • siedzenie z regulacją wysokości
  • koła ze stopu aluminium
  • jednoprzewodowa instalacja elektryczna SWS
  • układ zasilania BMS-K (wtrysk sekwencyjny)
  • stelaże do kufrów bocznych
  • kufry boczne
  • ABS półzintegrowany
Elementy wyposażenia dodatkowego
  • niskie siedzenie kierowcy
  • ogrzewane siedzenia
  • ogrzewane rączki kierownicy
  • dodatkowe gniazdko elektryczne 12V
  • przygotowanie do montażu radia
  • radio z odtwarzaczem CD
  • komputer pokładowy z czujnikiem poziomu oleju
  • tempomat
  • instalacja alarmowa (DWA)
  • ESA - elektronicznie regulowane zawieszenie
  • białe kierunkowskazy
  • chromowany tłumik
  • topcase, dwa rodzaje tankbagów i inne

DANE TECHNICZNE

silnik:

2 cylindrowy, 4-suwowy, boxer

szerokość (z lusterkami):

905 mm

chłodzenie:

olejowo - powietrzne

długość:

2230 mm

pojemność cm3:

1170

rozstaw osi:

1485 mm

moc maksymalna:

110 KM/7500 obr/min

wysokość siedziska:

820/840mm, w opcji 780/800 mm

moment maksymalny:

115 Nm/6000 obr/min

zbiornik paliwa:

27 litrów (w tym 4 litry rezerwy)

rozrząd:

HC - 4 zawory

zużycie paliwa:

3,6 l/100 km (przy 90 km/h)

zasilanie:

wtrysk - BMS-K

prędkość maksymalna:

ponad 200 km/h

liczba biegów:

6

przyspiesz. (0-100 km/h):

3,6 s

hamulec przód:

EVO BMW, 2 tarcze, 4 tłoczki

przekazanie napędu:

kardan

hamulec tył:

EVO BMW, 1 tarcza, 2 tłoczki

koło tylne:

180/55ZR17 felga 5.5x17''

masa z paliwem:

259 kg

koło przednie:

120/70ZR17 felga 3.5x17''

masa dopuszczalna:

495 kg

kufry (boczne/topcase)

2 x 32l / (topcase 28 lub 49 l)

Aktualizacja z dnia 05.04.2006