Motocykle BMW

Motocykl BMW K1200RS - model (547) 2001, 2002, 2003, 2004, 2005 - opis i dane techniczne

HISTORIA
  • W 1976 roku koncern BMW AG zaprezentował pierwszy na świecie seryjnie produkowany motocykl o nadwoziu opracowanym na bazie prób w kanale aerodynamicznym. Był nim model R 100 RS.
  • RS - należy utożsamiać z motocyklami turystycznymi o zacięciu sportowym. Cieszą się powodzeniem, niezależnie od posiadanego silnika serii R (boxer) czy K (rzędowy).
  • Od wprowadzenia modelu K 1200 RS na wiosnę 1997 sprzedano do lata 1999 ponad 16 000 sztuk. Motocykl ten bazując na tradycji 4-cylindrowej rzędówki został jednak poważnie przebudowany w myśl idei BMW - przyjemność prowadzenia, wygoda i ergonomia. Również optycznie motocykl poważnie się zmienił.
  • Nowy model K1200RS (547) wprowadzono na rynek od lutego 2001

O MOTOCYKLU

  • Nowości jakie pojawiły się w tym modelu w porównaniu z poprzednikiem to przebudowana przednia część pełnej owiewki, nowa szyba przednia z możliwością regulacji, nowe uchwyty lusterek, częściowo zintegrowany system ABS III, nowe przednie hamulce EVO, nowy system podnóżków dla kierowcy i pasażera poprawiający wygodę podróżujących, wyższa kierownica w standardzie oraz tempomat w opcji.
  • Dla motocyklistów lubiących sportową jazdę, ale ceniących jednocześnie wygodę - jako wyposażenie dodatkowe pozostawiono możliwość zamontowania kierownicy niższej, znanej z poprzedniego modelu, gdzie była montowana seryjnie.
naciśnij aby powiększyć
frostblau/marakerot
+ czarne siedzenie
naciśnij aby powiększyć
nachtschwarz
+ czarne siedzenie
naciśnij aby powiększyć
pazifikblau met.
+ czarne siedzenie
naciśnij aby powiększyć
  • Masa motocykla gotowego do jazdy (z płynami i paliwem) to 285 kg. Dopuszczalne obciążenie to 500 kg.
  • Silnik zawieszono na specjalnych "poduszkach", które zapewniają maksymalną sztywność połączenia, ale nie przenoszą drgań (i tak minimalnych w rzędowych silnikach) na ramę i dalej na kierowcę i pasażera.
  • Średnicę tłoka zwiększono w stosunku do poprzednika o 5 mm (75 mm) i dzięki temu zwiększyła się pojemność skokowa, która wynosi obecnie 1171 ccm.
  • Moc jaką uzyskano z tego kolosa (to po raz pierwszy przekroczona, ustalona bariera 100 KM), a dokładnie 130 KM uzyskanych przy 8750 obr./min. Na rynek niemiecki sprzedawano również wersję dławioną 98 konną.
  • Krzywe momentu obrotowego obu wersji (98 i 130 konnej wersji) do 6000 obr./min. były prawie identyczne. Dopiero dalszy wzrost obrotów ukazywał prawdziwe oblicze monstrualnego, 130-konnego brata.
  • Maksymalny moment obrotowy wersji 130-konnej wynosi 118 Nm przy 6750 obr./min. (W dalszych opisach będzie mowa tylko o tej wersji, gdyż w Polsce nie ma sankcji prawnych wymuszających użytkowanie motocykli poniżej 100 KM). Istnieje jednak na specjalne życzenie możliwość zdławienia mocy do 98 KM.
  • Po przekroczeniu 9400 obr./min zostaje elektronicznie odcięty zapłon.
  • Średnica 16 trzonków zaworowych została zmniejszona do 5mm. Pozwoliło to zmniejszyć niepotrzebne masy robocze.
  • Nowy wał korbowy, który wykonano najnowszymi technologiami poprawił jego żywotność, sztywność i trwałość.
  • Stopień sprężania zwiększono do 11,5. Przyczyniło się to również do podwyższenia mocy, optymalizacji krzywej momentu, poprawienia kultury cieplnej i zmniejszeniu zużycia paliwa.
  • Czasy rozrządu, wałki kompensujące oraz kanał przewietrzania komory silnika jest zmieniony.
  • Airbox - komora powietrzna, została powiększona do 7 litrów i dzięki temu poprawiło się filtrowanie powietrza bez zakłóceń aerodynamicznych - czyli bez spadku mocy.
  • System dolotowy powietrza jest rozwiązaniem rewolucyjnym na rynku motocyklowym. Wszyscy liczący się producenci bigbik'ów stosują właśnie taki sposób zasysania (a raczej doładowania) powietrza. Polega on na tym, że wlot powietrza nie jest (jak w tradycyjnych rozwiązaniach) za silnikiem z airboxem za gaźnikami lecz z przodu. Airbox znajduje się pod zbiornikiem paliwa lub w przedniej części obudowy. Rozwiązanie takie umożliwia zasysanie zimnego powietrza, o mniejszej objętości, czyli faktycznie pozwala zasysać więcej - co ma odbicie na mocy silnika i wykresie momentu. Dodatkowo podczas szybkiej jazdy powietrze, ze względu na umieszczenie wlotu z przodu, wpada pod dużym ciśnieniem do airboxu, czyli jest lekko doładowane i to z kolei oznacza, że im szybciej jedziemy tym więcej mocy rozwija silnik.
  • Chłodzenie silnika w tym modelu dzięki zastosowaniu 2 chłodnic wody oraz jednej olejowej pozwoliło na idealne i szybkie chłodzenie silnika. Umożliwiło to podniesienie mocy i stopnia sprężania. W poprzednich modelach stosowano 1 chłodnicę wody, lecz rozwiązanie to, mimo dużej powierzchni czynnej miało tzw. martwe miejsca - czyli powierzchnie, na które nie było nawiewu zimnego powietrza, gdyż zasłaniały je inne elementy jak przedni błotnik, telelever itp. Dlatego przesunięto obie chłodnice na bok i specjalnymi kanałami transportuje się powietrze na całą powierzchnie chłodnicy. Pozwoliło to zmniejszyć powierzchnię czynną chłodnicy i masę motocykla, jednocześnie podnosząc efektywność chłodzenia. Każda z chłodnic wody ma osobny wentylator włączany automatycznie za pomocą termostatu po przekroczeniu pewnej temperatury. Chłodnica oleju ma również termostat. "Martwe miejsca" na chłodnicach to podstawowy problem obecnej motoryzacji motocyklowej wszystkich liczących się firm.
  • Ciepłe powietrze, ogrzane przez chłodnice zostaje wyprowadzone przez kanały w obudowie na zewnątrz.
  • System sterowania silnikiem to MOTRONIC MA 2.4. Zapewnia on prawidłowe sterowanie wtryskiem, zapłonem, ABS-em, przyjmuje informacje od sondy lambda oraz dba o wzbogacanie mieszanki przy zimnym silniku - co w praktyce oznacza brak dzwigni ssania. System ten ma także gniazdo do podłączenia MoDiTec - czyli komputera serwisowego, pozwalającego szybko odszukać, usunąć i wyregulować ew. nieprawidłowości. Dla klienta oznacza to minimalny czas naprawy, regulację praktycznie natychmiastową i wykrycie błędów zanim kierowca się o nich dowie z pracy silnika.
  • Alternator jaki tutaj zastosowano ma 720 W, zapewniając zasilanie wszelkich urządzeń elektrycznych i elektronicznych nawet przy niskich obrotach silnika.
  • Tłumik wykonano ze stali szlachetnej, a jego obudowę z aluminium, co pozwoliło obniżyć masę.
  • Nowa koncepcja skrzyni biegów i solidne wykonanie pozwoliło wydłużyć jej przegląd serwisowy z 20 000 do 40 000 km!
  • Przednie zawieszenie to oczywiście telelever. Został zmodyfikowany ze względu na budowę rzędową silnika i nie ma już kształtu "A" lecz jest prostokątny. Ułożyskowany naturalnie w ramie.
  • Motocykl ten seryjnie jest wyposażony w amortyzator skrętu, zapobiegający tzw. "efektowi trzepotania" oraz poprawiający stabilność motocykla na nierównościach (docenią to na pewno polscy użytkownicy na drogach z koleinami).
  • Kompromis, pomiędzy sztywnością ramy a wygodą podróżowania, na jaki producenci motocykli byli skazani przyczyniła się do opracowania całkowicie nowej koncepcji ramy aluminiowo stalowej, która w połączeniu ze specjalnymi poduszkami (pomiędzy ramą a silnikiem) pozwoliła zachować sztywność konstrukcji bez przenoszenia drgań na kierowcę.
  • Zwiększenie prześwitu motocykla o 3 cm (lekkie uniesienie silnika i przebudowanie kolektorów wydechowych) pozwoliło na zwiększenie ekstremalnego pochylenia podczas jazdy do 50 stopni. Docenią to kierowcy lubiący "ocierać kolana" na zakrętach.
  • 17 calowe koła wykonane z aluminium z 5 podwójnymi ramionami są lekkie, wytrzymałe i optycznie dopasowane do charakteru motocykla.
  • Obudowa przednich kierunkowskazów jest tak ukształtowana, że spełnia jednocześnie ochronę dla dłoni kierowcy - chroniąc je przed wiatrem i deszczem podczas jazdy.
  • Aerodynamika (tak ważna przy dużych prędkościach) w tym modelu jest w pełni zadowalająca. Współczynnik CX = 0,38.
  • Tandemowy reflektor przedni jest nowo-wdrożoną technologią w dziedzinie reflektorów motocyklowych. Lampa posiada 2 reflektory - światła mijania H7 oraz światła drogowe H3.
  • Cockpit jest czytelny i zawiera wszystkie wymagane instrumenty: obrotomierz, prędkościomierz, wskaźnik paliwa i temperatury, cyfrowy zegarek, wskaźnik używanego biegu i szereg kontrolek.
  • Kierownica o szerokości 700 mm jest nastawna zarówno w wysokości jak i szerokości za pomocą kluczy dostępnych w zestawie narzędzi.
  • Motocykl standardowo wyposażono w światła awaryjne, z włącznikiem na lewej części kierownicy.
  • Na kierownicy oprócz wspomnianego już włącznika świateł awaryjnych znajdują się również sygnał świetlny, sygnał dźwiękowy, włącznik kierunkowskazów, przełącznik świateł drogowych/mijania, awaryjny wyłącznik zasilania oraz dostępne w wyposażeniu dodatkowym podgrzewane manetki i/lub tempomat.
  • Seryjnie zamontowano również automatyczny wyłącznik kierunkowskazów, który wyłącza kierunkowskaz po 10 sekundach od uzyskania 50 km/h lub po przejechaniu około 210 m i nie przekroczeniu 50 km/h.
  • Dzwignia sprzęgła jest nastawna w 4 pozycjach.

ZAWIESZENIE i HAMULCE

 

  • Tylny wahacz typu PARALEVER Ułożyskowany w ramie. Amortyzator centralny, gazowy umieszczony a'symetrycznie - po prawej stronie. Skok 150 mm. Twardość jest regulowana hydraulicznie za pomocą pokrętła (z lewej strony pojazdu).
  • Przednie zawieszenie to oczywiście telelever. Został zmodyfikowany ze względu na budowę rzędową silnika i nie ma już kształtu litery "A" lecz jest prostokątny. Ułożyskowany w ramie. Wyposażony w gazowy amortyzator. Skok 115 mm.
  • Hamulec przedni EVO-BMW, 2-tarczowy z pływającymi tarczami wykonano ze stali szlachetnej. Średnica tarczy powiększona w stosunku do poprzedniego modelu o 15mm i wynosi 320 mm (grubość 5 mm), 4-tłoczkowe zaciski. Tarcza jest przykręcona bezpośrednio do ramion felgi a nie do uchwytu tarczy. Sterowanie hamulcem oczywiście hydrauliczne z regulowaną (4 położenia) dzwignią hamulca. Klocki hamulcowe - syntetyczne.
  • Hamulec tylny EVO-BMW, 1-tarczowy, ze stałą tarczą, o przekroju tarczy 285 mm (grubość 5 mm), z 2-tłoczkowymi zaciskami. Klocki hamulcowe - organiczne.

HAMULCE EVO-BMW

 

  • Model ten posiada seryjnie nowe hamulce EVO-BMW. Różnią się przede wszystkim wielkością tarcz hamulcowych (przód wzrósł do 320 mm), zmieniono żywotność tłoczków przez zastosowanie specjalnych spieków, wagę całego systemu hamulcowego zmniejszono o 10% co spowodowało zmniejszenie mas nieresorowanych, skuteczność hamulców wzrosła 15-20% natomiast w połączeniu ze wspomaganiem i adaptacyjnym rozdziałem siły hamowania (ABS III) sprawność całego układu wzrasta nawet o 50%.

ABS III PÓŁZINTEGROWANY

 

System ABS III - półzintegrowany jest montowany w tym modelu w opcji. Cóż oznacza tajemnicze słowo "półzintegrowany". Jednym zdaniem - przednia dźwignia uruchamia oba hamulce, dźwignia hamulca tylnego - tylko hamulec tylni. Hamulce takie są stosowane tylko w linii motocykli sportowo-turystycznych (R1150R, K1200RS). Jako ciekawostkę podamy, że istnieje też system ABS III - zintegrowany, który niezależnie od naciskanej dzwigni zawsze uruchamia hamulce obu kół. Stosowany jest tylko w motocyklach turystycznych.

Podobne rozwiązanie było już znane z motocykli Honda pod nazwą DUAL-CBS. System BMW jest jednak bardziej zaawansowany, dlaczego przedstawiamy poniżej:

  • System DUAL-CBS jest systemem hydrauliczno-mechanicznym o skomplikowanej budowie z systemem rurek i wężyków. System BMW jest zamknięty w jednej małej, zwartej obudowie i waży wraz z hydrauliką, elektroniką oraz czujnikami na kołach tylko 4,36 kg.
  • System ABS III jako jedyny oferuje wzmocnienie siły hamowania (wspomaganie) przez serwo elektryczne. Pozwala to na szybsze uzyskanie maksymalnej siły hamowania podczas hamowania awaryjnego. Wystarczy, że będzie włączona stacyjka a system wspomagania jest aktywny. Sceptycy zapytają po co mi wspomaganie hamulca w motocyklu? Gdy hamujemy awaryjnie największym naszym wrogiem jest czas, w którym uzyskamy maks. siłe hamowania, dzięki takiemu "wspomaganiu" czas jest skrócony do min. Dla porównania - 0.1 sekundy szybsza reakcja motocyklisty jadącego z prędkością 100 km/h oznacza skrócenie drogi hamowania aż o 3 metry!!! Ilu z nas zabrakło właśnie te 3 metry???
  • Kolejną innowacją wyprzedzającą technologię DUAL-CBS jest inteligentny, sterowany cyfrowo rozdział siły hamowania na przód i tył. Wiadomo, że rozdział ten zależy od siły nacisku na dzwignię hamulca a także od masy pojazdu (solo czy z bagażami) oraz od stanu nawierzchni. Procesor cały czas diagnozuje te parametry i w zależności od sposobu hamowania rozdziela ją od 50 / 50% nawet do 80 / 20% (przód tył). Taka adaptacja systemu hamowania w jednośladach jest absolutną nowością na skalę światową.
  • Autodiagnostyka systemu hamulcowego i ABS-u jest kolejną z cech przewyższających technologię Hondy. Przy każdym włączeniu stacyjki następuje autodiagnoza systemu ABS, wspomagania i układu hamulcowego. Mrugająca kontrolka ABS oznacza prawidłowe działanie wszystkich systemów, zgaśnie ona automatycznie po przejechaniu kilkunastu metrów (testowanie czujników w kołach). Jeśli natomiast kontrolka mruga bardzo szybko i nie gaśnie po przejechaniu kilkunastu metrów oznacza uszkodzenie ABS-u. Należy się wtedy zatrzymać, wyłączyć stacyjkę i ponowić uruchomienie. Jeśli błąd będzie się ponawiał należy udać się do autoryzowanego serwisu BMW. Trzeba zauważyć, że nawet podczas awarii systemu ABS hamowanie jest możliwe, jednakże przy zwiększonej sile nacisku na dźwignie hamulca (nie działa wspomaganie).

 

Celowość zakupu ABS-u? Odpowiadając bardzo krótko, kwota jaką należy zapłacić za ABS (jeśli nie jest montowany seryjnie) jest najczęściej drobnostką w porównaniu z kwotą za naprawę motocykla po wypadku, gdyż zabrakło nam tych magicznych "3-metrów". Uszkodzenie ciała przy ew. wypadku jest jednak niewymierne.

WYPOSAŻENIE DODATKOWE

 

  • ABS III półzintegrowany - seryjnie
  • 3 drożny, podwójny regulowany katalizator ze sondą lambda - seryjnie
  • cyfrowy zegarek - seryjnie
  • wskaźnik włączonego biegu - seryjnie
  • wtyczka diagnostyczna MoDiTeC - seryjnie
  • automatyczne ssanie - seryjnie
  • 1 kluczyk do wszystkich zamków - seryjnie
  • system antynurkujący - seryjnie
  • regulowana szyba, kierownica, podnóżki - seryjnie
  • system doładowania dynamicznego - seryjnie
  • automatyczny wyłącznik kierunkowskazów - seryjnie
  • gniazdo 12 V, 2 zaczepy do kasku - seryjnie
  • światła awaryjne z blokadą niepowołanego włączenia - seryjnie
  • sportowa kierownica - opcja
  • tempomat - opcja
  • podgrzewane manetki, wysoka szyba przednia, szerokie opony - opcja
  • plecak na zbiornik paliwa, , torby wew. do kufrów, system kufrów i inne drobiazgi na zamówienie
  • redukcja mocy do 98 KM - opcja

AKCESORIA BMW I CZĘŚCI DO K1200RS OFERUJE SKLEP BOXER-PARTS

AKCESORIA

 

  • plecak na zbiornik paliwa
  • gniazdo elektryczne 12 V
  • torby wewnętrzne do kufrów
  • kufry boczne 2x28 litrów
  • sofcase tylny 22 litrów
  • system alarmowy
  • i inne

Aktualizacja z dnia 05.04.2006