Motocykle BMW

Motocykl BMW K1200LT II - model 2004, 2005, 2006 - opis i dane techniczne


darkgraphit-met. + siedzenie schwarz lub grau


lightgelb-met. + siedzenie schwarz lub grau

HISTORIA
  • Wielka turystyka z BMW zaczęła się już w 1978 roku wraz z pojawieniem się R 100 RT, który jako pierwszy turystyk miał sylwetkę profilowaną w kanale aerodynamicznym. Motocykl ten cieszył się tak wielką popularnością, że był produkowany aż do roku 1995. Razem ze swoim młodszym bratem R 80 RT, produkowanym od 1982 do 1994 zbudowano ponad 60 000 sztuk! W 1995 roku prekursor turystyki został zastąpiony nowym modelem R 1100 RT, który spotkał się z równie wielkim powodzeniem, jak jego poprzednicy. Do lata sprzedano 1999 ponad 41 000 sztuk.
  • Osobną linią motocykli BMW była linia "K" - czyli rzędowe 4-o cylindrowce, również z "odgałęzieniem" turystycznym. Prekursorem rzędowych turystyków był, zaprezentowany już w 1983 roku, K 100 RT. W 1986 zmodyfikowano ten motocykl do bardziej luksusowej wersji K 100 LT. W latach 1990 do 1996 budowano także K 75 RT, który - i tu ciekawostka - miał 3 cylindry. Pierwszy kwartał 1992 był początkiem nowego modelu K 1100 LT. Do końca 1998 r. wyprodukowano łącznie ponad 80 000 sztuk rzędowych "turystyków".
  • Niemcy wprowadzili nową strategię w budowie motocykli - większa różnica pomiędzy modelami, która dotąd była dość płynna. Sierpień 1998 - to przełom w dziedzinie Bawarskiej motoryzacji czyli premiera K 1200 LT. W modelu tym postawiono przysłowiową kropkę nad "i" w temacie luksus, design, komfort, wyposażenie i praktyczność... Do lata 1999 wyprodukowano ponad 7000 sztuk.
  • Od 1.09.2001 BMW AG wprowadziła na rynek zmodyfikowaną wersję K1200LT ze zintegrowanym ABS-em.
  • Od jesieni 2003 BMW Motorrad wprowadziła zupełnie przebudowaną wersją K 1200 LT II W motocyklu uległ zmianom zarówno design jaki i parametry silnika, a co za tym idzie osiągi.

O MOTOCYKLU

  • Motocykl ten zwykło się przyrównywać do luksusowej limuzyny wersji "7", gdyż jest porównywalna pod względem pięknej sylwetki, mocy i dynamiki silnika, bezpieczeństwa, wygody i komfortu na długich odcinkach, przestronności oraz luksusowego wyposażenia dodatkowego.
  • Jako przyjazny dla środowiska motocykl ten spełnia najsurowsze normy i seryjnie wyposażony jest w 3-drożny, regulowany katalizator z sondą lambda.
  • Silnik LT-ka pochodzi od znanej już jednostki K 1100 LT, jednakże został zmodyfikowany pod względem mocy, krzywej momentu i pojemności (1171 ccm). Moc maksymalna rozwijana przez silnik to 116 KM przy 8000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 120 Nm osiąga już przy 4750 obr./min i, co ciekawe, ponad 100 Nm jest osiągalne już od 2800 obr./min !!! Wartość ta będzie na pewno doceniona przez fanów turystyki motocyklowej. W celu wyprofilowania takiej krzywej momentu zmodyfikowano przewody wlotowe powietrza (zwężono i wydłużono) i zastosowano "dławiki" o średnicy 34 mm. Zmienione czasy rozrządu dbają o optymalne napełnianie i przewietrzanie komór cylindra a także o spokojną pracę na biegu jałowym. W stosunku do poprzedniej wersji krzywa momentu obrotowego ma bardziej płaski charakter, co wpływa na dynamikę jazdy.
  • System wylotu spalin oraz system wydechowy został wykonany ze stali szlachetnej. Długości kolektorów wydechowych są tak dobrane by "pomagały" gazom spalinowym opuszczać cylindry a nie dodatkowo stwarzać opór...
  • Chłodzenie silnika jest wspomagane przez 2 chłodnice, wypełnione lub płynem chłodzącym). Każda z chłodnic ma swój wentylator, włączający się i wyłączający automatycznie, wspomagający chłodzenie przy wysokich obciążeniach lub jeździe miejskiej.
  • Sterowaniem wtrysku i zapłonu zajmuje się MOTRONIC MA 2.4, który dzięki swej nowej funkcji pozbawia kierowcę "przyjemności" ręcznego uruchamiania ssania. Teraz jest to w pełni automatyczne.
  • Aby maksymalnie wyeliminować drgania, i tak niskie w rzędowych silnikach, silnik podwieszono na specjalnych poduszkach, które zapewniają odpowiednią sztywność całości a jednocześnie nie przenoszą drgań na ramę i dalej na kierowcę i pasażera. Również komora rezonansowa zasysu powietrza jest tak zaprojektowana, by nie przenosić drgań z silnika. Jedyne lekko odczuwalne drgania można zauważyć przy pracy silnika na biegu jałowym.
  • Zmodyfikowana w modelu K1200 LT II skrzynia biegów pracuje jeszcze ciszej i bardziej precyzyjnie. Przekładnia ma w tym modelu tylko (czy na pewno tylko?) 5 stopni. Niemieccy inżynierowie doszli do wniosku, że elastyczność silnika jest tak duża, iż 4 biegi do rozpędzania motocykla + jeden nadbieg w zupełności wystarczą. Tak jest i w praktyce. Użytkownicy motocykla twierdzą nawet, że na piątym biegu można efektywnie przyspieszać już od 50 km/h. Prędkość "przelotowa" dla turystyków to około 130 km/h. Model K 1200 LT przy tej prędkości ma około 4000 obr./min - czyli optymalnie...
  • Bieg wsteczny - a raczej pomoc cofania, to w modelu LT seryjnie zamontowana funkcja. Co ciekawe, nie jest to dodatkowy mechanizm a odpowiednio przerobiony rozrusznik, który przez mechaniczne przełożenie zazębia odpowiedni tryb i teraz naciskając przycisk startu, motocykl powoli cofa. Aby zapobiec tutaj wyładowaniu akumulatora, silnik musi pracować i w momencie cofania lekko zwiększa swe obroty. Prędkość do tyłu jest stała i wynosi 1,2 km/h.
  • Elektroniczny system podnoszący prędkość biegu jałowego, zaistniał w tym modelu aby przy dość dużym obciążeniu elektrycznym nie rozładować akumulatora. Załącza się on również przy jeździe miejskiej, włączonym podgrzewaniu manetek lub siedzenia, światłach, radiu itp. Prędkość obrotowa biegu jałowego wynosi standardowo 950 a podniesiona elektronicznie 1350 obr./min
  • Motocykle turystyczne charakteryzują się miękką amortyzacją, długim skokiem zawieszenia oraz wygodną pozycją kierującego i pasażera - co oczywiście ma odbicie na aerodynamice motocykla. Specjaliści z BMW postanowili nie dawać kompromisu, lecz tak dopracować motocykl, by aerodynamika była idealna a wygoda też była wyśmienita. Nowy model K 1200 LT II otrzymał nowe tylne zawieszenie z amortyzatorem WAD, używane dotychczas jednie w modelu R 1150 GS Adventure.
  • Masa własna motocykla gotowego do jazdy wynosi 387 kg. Obciążenie maksymalne 600 kg - czyli 213 na bagaż i ludzi a mimo to motocykl prowadzi się pewnie i lekko.
  • Grzbietowa rama aluminiowo (przód) stalowa (tył) ze specjalnych odlewów, przejęta z modelu RS dba o sztywność i eliminację przenoszenia drgań. Inżynierom z BMW Motorrad udało się skonstruować najsztywniejszą konstrukcję ramy na świecie, w tej klasie motocykli.
  • W nowym K1200 LT II zmieniono kąt główki ramy tak, że rozstaw osi zmniejszył się o 8 mm w stosunku do poprzedniej wersji, co w połączeniu z nowym kształtem siodła znacząco wpłynęło na manewrowość motocykla zwłaszcza w zakresie niewielkich prędkości
  • Nowe, inaczej wyprofilowane siedzisko kierowcy nie tylko umożliwia jazdę motocyklem osobom niższym ( nawet 168 cm), ale także wizualnie wysmukla sylwetkę maszyny
  • Nadwozie motocykla posiada specjalne elementy plastikowo-gumowe spełniające funkcję odbojników, lub zderzaków podczas ew. upadku, a dodatkowo oddziela zaburzoną przednim kołem wiązkę powietrza od spokojnej "rozepchniętej" przez owiewkę, co wyraźnie wpływa na komfort jazdy i zmniejszenie poziomu hałasu.
  • Koła mają rozmiar 17 cali, zarówno przednie jak i tylne. Są wykonane ze stopu lekkich metali, podwójnie-pęcioramienne. Dla zmniejszenia mas nie resorowanych motocykla tarcze hamulcowe nie są przykręcane do piasty koła, a bezpośrednio do ramion felgi, co jest nowością w motocyklach.
  • Ciekawym rozwiązaniem jest koncepcja karoserii, w której po raz pierwszy wzięto pod uwagę, by elementy połączone z silnikiem (tłumik, rama, podnóżki, cockpit itp.) nie stanowiły odrębnych elementów a sprawiały wrażenie jednej całości...
  • Przedni błotnik, jak na nowoczesną konstrukcję przystało, jest tak ukształtowany, że podczas szybkiej jazdy opory powietrza dociskają przednie koło do jezdni, a nie jak to się zdarzało w przeszłości w motocyklach innych marek koło miało tendencję do "podrywania". W modelu K1200 LT II zmieniono kształt błotnika, tak aby lepiej spełniał funkcję spojlera.
  • Nowa wersja K 1200 LT II standardowo wyposażona jest w pakiet chromowy obejmujący: osłony przy podnóżkach kierowcy i pasażera, obudowy lusterek, osłony wsporników przedniej szyby, zaczepy znaczków firmowych, bagażnik na topcase
  • Cockpit motocykla, jak to w tradycji BMW, cechuje się uporządkowaniem, spokojem i klarownością przyrządów. W nowej wersjii K 1200 LT zestaw wskaźników został całkowicie przebudowany. Oprócz klasycznego prędkościomierza, obrotomierza, znajdujemy nowy ciekłokrystaliczny wyświetlacz (Info flat screen) przekazujący kierowcy wszelkie niezbędne informacje w sposób bardzo wyraźny. Przyrząd posiada: licznik przebiegu całkowitego, 2 liczniki przebiegów dziennych (trip master), czasomierz,paliwomierz, a ponadto wskazuje temperaturę silnika, temperaturę powietrza, aktualnie zakleszczony bieg. Oraz wszystkie funkcje komputera pokładowego ( średnie zużycie paliwa, średnia prędkość, czy dystans jaki można jeszcze przejechać na pozostałym w zbiorniku paliwie).


ozeanblau-met. + siedzenie schwarz lub grau

  • Projektując ten motocykl głównym priorytetem była wygoda i ergonomia podróżujących. Dlatego pozycja kierowcy jest wyprostowana, ramiona są pod kątem 90 stopni, co nie dopuszcza do zmęczenia. Dlatego również pasażer ma do dyspozycji wygodną kanapę i oparcie - oczywiście regulowane i podgrzewane
  • Dla podniesienia komfortu jazdy, a raczej parkowania BMW standardowo po raz pierwszy zainstalowało w K 1200 LT II elektrycznie sterowaną hydraulicznie wysuwaną centralną podstawkę. Przycisk uruchamiający procedurę "parkowania" znajduje się na kierownicy, pod prawym kciukiem kierowcy. Rozwiązanie takie praktycznie eliminuje konieczność użycia siły fizycznej, podczas stawiania maszyny na podstawkę.
  • Seryjnie motocykl jest wyposażony w zestaw audio z odtwarzaczem kasetowym ( a od roczników 2002 w CD) i kompletem głośników - umieszczonych obok cockpitu i z tyłu dla pasażera. Radiomagnetofon z RDS jest umieszczony na baku, pod wodoszczelną, zamykaną na kluczyk klapą. Znajduje się tu też trochę miejsca na seryjnie montowaną latarkę lub tel. komórkowy. W wyposażeniu dodatkowym istnieje możliwość zamontowania zmieniacza 6 płyt CD, a także zmianę głośników na 20 Watowe oraz zamontowanie głośnika wysokich tonów (łącznie 8 sztuk!). Włączenie radia jest możliwe tylko wówczas, gdy motocykl nie ma włączonej blokady kierownicy (pozycja LOCK). Sterowanie radiem z kierownicy kierowcy. Jest tutaj również specjalny przycisk MUTE, który wycisza radio aby np. odebrać telefon.
  • Kierownicę wykonano z rury stalowej, a wszelkie nastawienia, regulacje i włączniki (również komputer pokładowy i tempomat) są regulowane bez potrzeby odrywania rąk od kierownicy.
  • Dźwignia hydraulicznego sprzęgła oraz hamulca jest regulowana w 4 położeniach.
  • Siedzenie kierowcy jest regulowane za pomocą prostej dźwigni pod siedzeniem i może mieć wartość 770 lub 800 mm. Siedzenie pasażera nie jest regulowane, natomiast w zakresie 25 mm można odsunąć oparcie. Siedzenia oczywiście dzielone.
  • Na komfort jazdy mają również wpływ szerokie podnóżki dla pasażera i kierowcy.
  • Przednia szyba jest regulowana elektrycznie w zakresie 120-137 mm w zależności od rodzaju szyby. Na boku szyby są przeźroczyste, regulowane "skrzydełka", które w połączeniu z obudową lusterek wstecznych stanowią idealną ochronę dla rąk i ramion kierowcy. Podobne, ale mniejsze, również regulowane skrzydełka są pod lusterkami. Mają one możliwość regulacji w gorące dni
  • Zbiornik paliwa ma pojemność 24 litrów, jest wyposażony w Roll-over-ventil, który zapewniając odpowietrzanie baku nie dopuszcza jednocześnie do rozlania paliwa przy ew. wywrotce. Rezerwa ok. 4 litry.
  • Motocykl wyposażono seryjnie w 3 kufry. Topcase - ma pojemność 50 litrów! i mieszczą się tam spokojnie 2 kaski integralne typu Jet. Kuferek jest zamykany na kluczyk, mocowanie jest tak solidne, ze próba wyrwania z ramy jest niemożliwa. Dodatkowo na górnej stronie od wewnątrz jest mały schowek na literaturę lub instrukcję oraz lusterko dla pasażerki (w wiadomym celu). Cały Topcase jest przesuwany, co umożliwia regulację oparcia pasażera. Kufry boczne mają pojemność po 35 litrów każdy i mieszczą swobodnie kask integralny. Nowością modelu K 1200 LT II jest centralny zamek kufrów uruchamiany pilotem, dostępny za dopłatą.
  • Podnoszenie siedzenia kierowcy jest możliwe po wcześniejszym odblokowaniu go cięgnem z lewej strony motocykla. Siedzenie unosi się do góry wspierane specjalnym siłowniczkiem hydraulicznym. Pod siedzeniem znajduje się wlew płynu chłodzącego oraz pokrętło regulacji napięcia wstępnego tylnej sprężyny.
  • Również za dopłatą dostępny jest system oświetlający powierzchnią drogi, nie tylko dający wspaniały efekt wizualny, ale także ułatwiający ruszanie czy parkowanie motocykla nocą.
  • W modelach produkowanych od 01.09.2000 (MJ2001) wprowadzono zintegrowany system hamowania z ABS-em. Polega on na tym, że zawsze hamują obydwa koła niezależnie od naciskanej dźwigni.
  • W modelu 2004 standardowo zastosowano nowe rozwiązanie przedniego oświetlenia. Reflektor podzielono na dwie niezależne sekcje, co nie tylko spowodowało wzrost o 10 % efektywności świecenia, ale także dodało motocyklowi nowego, nieco sportowego charakteru.

HAMULCE EVO-BMW

  • Model ten posiada seryjnie nowe hamulce EVO-BMW. Różnią się przede wszystkim wielkością tarcz hamulcowych (przód wzrósł do 320 mm), zmieniono żywotność tłoczków przez zastosowanie specjalnych spieków, wagę całego systemu hamulcowego zmniejszono o 10% co spowodowało zmniejszenie mas nieresorowanych, skuteczność hamulców wzrosła 15-20% natomiast w połączeniu ze wspomaganiem i adaptacyjnym rozdziałem siły hamowania (ABS III) całość układu wzrasta nawet o 50%.

ABS III ZINTEGROWANY

System ABS III - zintegrowany jest montowany w tym modelu seryjnie. Cóż oznacza tajemnicze słowo "zintegrowany". Jednym zdaniem - każda dzwignia uruchamia hamulce obu kół jednocześnie. Hamulce takie są stosowane tylko w linii motocykli turystycznych (R1150RT, K1200GT, K1200lt).

Podobne rozwiązanie było już znane z motocykli Honda pod nazwą DUAL-CBS. System BMW jest jednak bardziej zaawansowany, dlaczego przedstawiamy poniżej:

  • System DUAL-CBS jest systemem hydrauliczno-mechanicznym o skomplikowanej budowie z systemem rurek i wężyków. System BMW jest zamknięty w jednej małej, zwartej obudowie i waży wraz z hydrauliką, elektroniką oraz czujnikami na kołach tylko 4,36 kg.
  • System ABS III jako jedyny oferuje wzmocnienie siły hamowania (wspomaganie) przez serwo elektryczne. Pozwala to na szybsze uzyskanie maksymalnej siły hamowania podczas hamowania awaryjnego. Wystarczy, że będzie włączona stacyjka a system wspomagania jest aktywny. Sceptycy zapytają po co mi wspomaganie hamulca w motocyklu? Gdy hamujemy awaryjnie największym naszym wrogiem jest czas, w którym uzyskamy maks. siłe hamowania, dzięki takiemu "wspomaganiu" czas jest skrócony do min. Dla porównania - 0.1 sekundy szybsza reakcja motocyklisty jadącego z prędkością 100 km/h oznacza skrócenie drogi hamowania aż o 3 metry!!! Ilu z nas zabrakło właśnie te 3 metry???
  • Kolejną innowacją wyprzedzającą technologię DUAL-CBS jest inteligentny, sterowany cyfrowo rozdział siły hamowania na przód i tył. Wiadomo, że rozdział ten zależy od siły nacisku na dzwignię hamulca a także od masy pojazdu (solo czy z bagażami) oraz od stanu nawierzchni. Procesor cały czas diagnozuje te parametry i w zależności od sposobu hamowania rozdziela ją od 50 / 50% nawet do 80 / 20% (przód tył). Taka adaptacja systemu hamowania w jednośladach jest absolutną nowością na skalę światową.
  • Autodiagnostyka systemu hamulcowego i ABS-u jest kolejną z cech przewyższających technologię Hondy. Przy każdym włączeniu stacyjki następuje autodiagnoza systemu ABS, wspomagania i układu hamulcowego. Mrugająca kontrolka ABS oznacza prawidłowe działanie wszystkich systemów, zgaśnie ona automatycznie po przejechaniu kilkunastu metrów (testowanie czujników w kołach). Jeśli natomiast kontrolka mruga bardzo szybko i nie gaśnie po przejechaniu kilkunastu metrów oznacza uszkodzenie ABS-u. Należy się wtedy zatrzymać, wyłączyć stacyjkę i ponowić uruchomienie. Jeśli błąd będzie się ponawiał należy udać się do autoryzowanego serwisu BMW. Trzeba zauważyć, że nawet podczas awarii systemu ABS hamowanie jest możliwe, jednakże przy zwiększonej sile nacisku na dźwignie hamulca (nie działa wspomaganie).

Celowość zakupu ABS-u? Odpowiadając bardzo krótko, kwota jaką należy zapłacić za ABS (jeśli nie jest montowany seryjnie) jest najczęściej drobnostką w porównaniu z kwotą za naprawę motocykla po wypadku, gdyż zabrakło nam tych magicznych "3-metrów". Uszkodzenie ciała przy ew. wypadku jest jednak niewymierne.


Aktualizacja z dnia 05.04.2006