Motocykle BMW

Motocykl BMW C1 - model 2000, 2001, 2002 - opis i dane techniczne

HISTORIA
  • Pomysł zbudowania takiego pojazdu 2-kołowego pojawił się już w 1990 r. Od tego czasu trwały badania, przebudowy, udoskonalenia aż pod koniec roku 1999 stworzono pierwszy egzemplarz w pełni odpowiadający idei konstruktorów zarówno pod względem designu, konstrukcji jak i bezpieczeństwa.
  • Pierwsze seryjne egzemplarze pojawiły się w styczniu 2000 roku, lecz nie były jeszcze przeznaczone dla klientów a do jazd testowych w warunkach miejskich. Sprzedaż detaliczna rozpoczęła się w kwietniu 2000r, a w Polsce przewidywana jest na jesień 2000.
  • Pod koniec roku 2002 BMW Motorrad zadecydowalo, że nie będzie następcy modelu C1. W roku 2003 wyprzedawano już tylko stany magazynowe.

ZWOLNIENIE Z JAZDY W KASKU

  • Od dnia 01.01.2002 oficjalnie można jeździć na motocyklu BMW C1 bez kasku ochronnego. Traktuje o tym odpowiedni zapis w Dz.U. 129/1444

O MOTOCYKLU

  • C1 wg badań oraz przeprowadzonych testów ma klasę bezpieczeństwa małego, nowoczesnego samochodu. Podwójne, krzyżowo zapinane pasy z ogranicznikiem siły napięcia, solidna klatka nad głową ze wzmacnianego aluminium (wytrzymałość ponad 2000 kg), strefy kontrolowanego zgniotu czołowego i bocznego, pochłaniacz energii uderzenia czołowego i bocznego, zagłówek i wiele innych elementów dbają o bezpieczeństwo kierowcy, co w rezultacie doprowadziło do możliwości jazdy bez kasku! (zgodnie z przepisami obowiązującymi w Niemczech. Decyzja odnośnie Polski została podjęta dopiero z dniem 01.01.2002). Dziesiątki wykonanych crashtestów oraz setki symulacji komputerowych pozwoliły stworzyć bezpośrednią ochronę kierowcy przed ew. wypadkiem. Nawet ręce kierowcy są chronione specjalnymi pałąkami uniemożliwiającymi wydostanie się ich na zewnątrz podczas ew. uderzenia.
  • Przednia szyba, jak przystało na nowoczesne pojazdy jest klejona. Oznacza to, że mimo uszkodzenia mechanicznego nie rozsypuje się. Rozwiązanie to było konieczne, gdyż kierowca jadący bez kasku byłby narażony na ew. uszkodzenia twarzy. Podobnie jak w samochodach, przednia szyba jest zaopatrzona w wycieraczkę ze spryskiwaczem, usuwającą szybko i bezszelestnie wszelkie "zakłócenia widoku". Aby szyba nie zaparowywała, na desce rozdzielczej są 2 wyloty powietrza z nadmuchem na szybę.
  • Pojazd jest tak zaprojektowany, że podczas jakiegokolwiek uderzenia, zarówno bocznego, czołowego, jak również podczas wywrotki, kierujący nie jest w stanie dotknąć głową podłoża. Na pochwałę zasługuje również fakt, że uwzględniono tutaj ew. krawężnik!!!
  • Dwa lusterka wsteczne, łamane, są ładnie wkomponowane w konstrukcję C1, dając kierowcy idealne pole widzenia.
  • W wyposażeniu dodatkowym można zamówić system ABS, który zapobiega blokowaniu obu kół oraz zapewnia maksymalną stabilność podczas jazdy i minimalną drogę hamowania.
  • System kontroli i sterowania pojazdem (BMS), oprócz elektronicznego sterowania wtryskiem, ABS-em i zapłonem ma również zabezpieczenia przed ew. kierowcami nie chcącymi podróżować bezpiecznie: każdy kierowca wsiadając do C1 musi schować podstawek centralny (patrz parkowanie), odpalić motocykl, zapiąć oba pasy i to w odpowiedniej kolejności (ma to znaczenie przy uderzeniach bocznych), następnie nacisnąć dźwignię hamulca tylnego (dla sprawdzenia poprawności działania) i dopiero odpalić silnik. Jeśli którejś z tych operacji nie wykona, silnik nie uzyska więcej niż 3600 obr./min co nie pozwoli na zasprzęglenie automatycznej skrzyni biegów - czyli w rezultacie dalszy postój. Dla awaryjnego odpięcia pasów tuż pod kierownicą znajduje się czerwona dźwignia zwalniająca jednym pociągnięciem oba pasy.
  • Właśnie dlatego konstruktorzy z koncernu BMW AG nie nazywają C1 motocyklem ani skuterem - gdyż takowym już nie jest, natomiast samochodem też nie można go nazwać, gdyż jest on jednośladem. O pojeździe tym należy myśleć w całkowicie nowej kategorii. Od dnia dzisiejszego po ulicach jeżdżą motocykle, samochody oraz C1.
  • Parkowanie - ta prosta z pozoru sprawa wymaga w C1 pewnej wiedzy. Na wysokości kierownicy C1 ma 2 dźwignie: krótszą i dłuższa. Przesuwając w dół krótszą wysuwamy zbyt krótki podstawek centralny. Przesuwając w dół dźwignię dłuższą wciągamy o kilka centymetrów przednie koło do góry, co w rezultacie powoduje oparcie (zbyt krótkiego) podstawka centralnego na ziemi. Na pierwszy rzut oka skomplikowany system parkowania jest bezsensowny, jednakże biorąc pod uwagę masę C1 (185 kg), jego szerokość, możliwość użytkowania przez młodocianych i kobiety, a także ograniczoną ilość miejsca na parkowanie - ustawienie motocykla w pozycji pionowej jest idealne, proste i nie wymaga użycia dużej siły.
  • Sposób kierowania C1 jest tak rozwiązany, aby bez praktyki w jeździe motocyklem móc wsiąść, odpalić silnik (pamiętając o pasach) i nie martwiąc się o nic dodać gazu i pojechać. Pojazd ten w miejscu tradycyjnej dźwigni sprzęgła ma dźwignię hydraulicznego hamulca tylnego. Sposób hamowania identyczny jak w rowerze: lewa rączka - tył, prawa - przód.
  • System BMS dba również o to, aby kierowca nie musiał pamiętać o rozruchu zimnego silnika - wszystko automatyczne!
  • Wszelkie przyciski niezbędne w czasie jazdy są położone na kierownicy. Przyciski czerwone - bezpieczeństwa (klakson, kierunkowskazy, odcięcie awaryjne zapłonu), oraz szare - uzupełniające (przełącznik świateł, wycieraczki, spryskiwacz, sygnał świetlny). Ergonomia jest tutaj wzorem dla innych producentów.
  • Stacyjka posiada 4 położenia: R - czyli stop, ON - włączony zapłon, OFF - blokada kierownicy, P - blokada kierownicy z włączonymi światłami pozycyjnymi.
  • Silnik jaki zastosowano w tym 2-kołowym pojeździe to 15 konna, jednocylindrowa jednostka, bazująca na 125 ccm, chłodzona cieczą. Moc maksymalną uzyskuje C1 przy 9250 obr./min. Swój maksymalny moment 12 Nm ma już przy 6250 obr./min. DOHC.
  • Prędkość maksymalna to 102 km/h.
  • Obudowa wraz z szybą, oprócz walorów bezpieczeństwa, ma również na celu ochronę przed wiatrem i deszczem. W praktyce oznacza to, że można równie dobrze jechać w garniturze jak i w kombinezonie przeciwdeszczowym i nic się nie dzieje.
  • Ciekawym, nowatorskim rozwiązaniem zaskoczył klientów koncern BMW AG w płaszczyźnie spalania i ograniczenia zużycia paliwa. C1 przy stałej prędkości 90 km/h spala zaledwie 2,9 litra na 100 km. Podczas jazdy, przy hamowaniu silnikiem nie ma wtrysku paliwa!!! Spalanie oraz zanieczyszczenie środowiska znacznie zmalało tym bardziej, że zastosowano seryjnie, 3-drożny, regulowany katalizator z sondą lambda.
  • Zbiornik paliwa znajduje się pod siedzeniem kierowcy. Ma to znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy, gdyż środek ciężkości jest obniżony, a co za tym idzie manewrowość jest łatwiejsza. Jest wykonany z tworzywa sztucznego dla obniżenia masy i izolacji termicznej.
  • Koła wykonano z metali lekkich, przód 120/70-R13; tył 140/70-R12.
  • Kokpit zaopatrzono w prędkościomierz, wskaźnik paliwa, cyfrowy wskaźnik przebiegu oraz cyfrowy zegarek. Dodatkowo szereg standardowych lampek kontrolnych.
  • C1 jest produkowany w 3 różnych wersjach: C1-standard, C1-Family's Friend oraz najbardziej luksusowa wersja C1-Executive (różnice pomiędzy tymi wersjami wyjaśnia poniższa tabela)
  • W 2000 roku "Red Dot" Centrum Designu Nadrenii-Westfali przyznało C1 tytuł za "najwyższej jakości design". Również gazeta "Motorrad" przyznała dla C1 drugie miejsce wśród klasy skuterów, zaraz po Suzuki Burgman 400.

ZAWIESZENIE i HAMULCE

  • Przednie zawieszenie to tradycyjny telelever, znacznie odchudzony i przebudowany w kierunku bezpiecznej strefy zgniotu. Telelever podczas uderzenia czołowego przejmuje na siebie energię zderzenia, koło przednie wchodzi pod spód motocykla nie dopuszczając do przenoszenia obciążeń na konstrukcję ramy. Właściwości antynurkujące pozostały bez zmian.
  • Tylny klasyczny wahacz podwójny z centralnym amortyzatorem hydrauliczno-gazowym.
  • Hamulec przedni BREMBO, 1-tarczowy o średnicy tarczy 220 mm, ze stałym 4-tłoczkowym zaciskiem.
  • Hamulec tylny BREMBO, 1 tarczowy o średnicy tarczy 220 mm, z 1 tłoczkowym stałym zaciskiem.

WYPOSAŻENIE DODATKOWE

  • ABS - wymagany dodatkowo mocniejszy alternator 700 W i akumulator 19 Ah
  • podgrzewane manetki i siedzenie, komputer pokładowy
  • audio-system, szyber dach
  • tylny reling, kufer 74 litry, siedzenie dla pasażera
  • zamykany schowek, światła awaryjne, system alarmowy i inne
AKCESORIA BMW I CZĘŚCI MOTOCYKLOWE OFERUJE SKLEP BOXER-PARTS

WYPOSAŻENIE SERYJNE

o - seryjnie, xx - opcja za dopłatą

C1
STANDARD

C1
FAMILY'S FRIEND

C1
EXECUTIVE

klatka bezpieczeństwa ze strefami zgniotu

o

o

o

klejona szyba przednia

o

o

o

wycieraczka przednia ze spryskiwaczem

o

o

o

nawiew na szybę przednią

o

o

o

zamykany schowek z tyłu

o

o

o

jeden kluczyk do wszystkich zamków

o

o

o

progi w kolorze pojazdu

xx

o

srebrny met.

podwójne malowanie

xx

o

-

podwójne lakierowanie wysokiej jakości

xx

xx

o

system szybkiego mocowania

xx

o

o

światełko do czytania

xx

xx

o

uchwyt do telefonu

xx

xx

o

siatka na zakupy (w obrębie kokpitu)

xx

xx

o

tylny reling

xx

xx

o

INFORMACJE W PRASIE

  • MOJE AUTO, IV.2000
  • AUTO ŚWIAT, 2000, nr 16
  • AUTO ŚWIAT, 2000, nr 19
  • MOTOCYKL, 2000, czerwiec, nr 6
  • AUTOGIEŁDA WIELKOPOLSKA 24-25.06.2000, nr 16
  • MOTOR, 19.08.2000, nr 34
  • BMW MAGAZYN nr 2/2000
  • AUTO DZIŚ I JUTRO, nr 11/2000
  • AUTOBILD Nr. 47, 24.11.2000 (tekst w jęz. niemieckim)
  • MOTOMAGAZYN nr 02/2001
  • BMW MAGAZYN, nr 1/2001

SPRZEDAŻ RÓWNIEŻ W LEASINGU I NA RATY

naciśnij aby powiększyć naciśnij aby powiększyć naciśnij aby powiększyć

Aktualizacja z dnia 24.12.2003

naciśnij aby powiększyć
Executive - graphit
metalic + siedzenie
brązowe

naciśnij aby powiększyć
Executive - silber
metalic + siedzenie
czarne

nacisnij aby powiększyć
Sondermodell

alpinweis/wiliamsbl.
+ siedzenie czarne

naciśnij aby powiększyć
Familie Frend
gelb/silber/grafit
+ siedzenie żółte

nacisnij aby powiększyć
Familie Frend
silber/rot
+ siedzenie żółte

naciśnij aby powiększyć
Basis

jade + siedzenie blau

naciśnij aby powiększyć
Basis

rot + siedz. czarne

naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
OPINIE KLIENTÓW PO ODBYCIU JAZDY PRÓBNEJ:
  • Fri, 9 Nov 2001 10:48:11:
    Pełen sukces. Mimo niesprzyjającej pogody (przenikliwy wiatr i zimno), maszyna sprawiła niesamowite wrażenie. Nie znam skuterów, więc nie mam punktu odniesienia, natomiast C1 to chyba kategoria sama w sobie. Dawno się tak dobrze nie bawilem - wspaniałe przyspieszenie, świetne hamulce (w dodatku z ABS), doskonała widoczność (szczególnie bez kasku) i poczucie jedności z maszynką. Dziwne wrażenie z ekranem przed twarza, szczególnie podczas pochylania sie. Nie mogłem sie powstrzymać przed śmiechem uruchamiajac wycieraczkęe i spryskiwacz szyby - jednak ten element bardzo wskazany. Podczas jazdy wszyscy się za mną oglądali - dawno nie pamietam prowadzenia pojazdu równie oryginalnego, a przy tym funkcjonalnego. Konstrukcja i wzornictwo pierwszorzędne. Szkoda tylko, ze pasażer w najlepszym wypadku jest "przyklejony" do tyłu. Dziekuje za pomoc w możliwości przetestowania tego pojazdu. Serdecznie pozdrawiam Jacek

    (dane personalne znane redakcji)