Motocykle BMW

Motocykl BMW K1200GT - model 2003, 2004, 2005 - opis i dane techniczne


graugreun metalic + czarne siedzenie

orientblau metalic + czarne siedzenie
HISTORIA
  • W 1976 roku koncern BMW AG zaprezentował pierwszy na świecie seryjnie produkowany motocykl o nadwoziu opracowanym na bazie prób w kanale aerodynamicznym. Był nim model R 100 RS. Stopniowo rosło zainteresowanie motocyklami turystycznymi, oferującymi dynamikę maszyn sportowych.
  • GT - "Gran Tourismo" to motocykl turystyczny o zacięciu sportowym. K1200GT to pierwszy tak bogato wyposażony w akcesoria turystyczne motocykl BMW o tak wysokich osiągach
  • Od wprowadzenia modelu K 1200 RS na wiosnę 1997 sprzedano do lata 1999 ponad 16 000 sztuk. Motocykl ten bazując na tradycji 4-cylindrowej rzędówki został jednak poważnie przebudowany w myśl idei BMW - przyjemność prowadzenia, wygoda, ergonomia i bezpieczeństwo. Również optycznie motocykl uległ pewnej przemianie.
  • Nowy model K1200GT (548) wprowadzono na rynek od początku roku 2003. Produkcję zakończono pod koniec roku 2005.

O MOTOCYKLU

  • Nowości jakie pojawiły się w tym modelu w porównaniu z K1200RS, to inna szyba z elektryczną regulacją położenia, owiewka chroniąca nogi przed wiatrem i deszczem, osłony rąk, nowe lusterka z uchwytami, koło tylne o rozmiarze 5,5 cala z oponą o szerokości 180 mm, system mocowania kufrów bocznych z kuframi w kolorze nadwozia - teraz jako wyposażenie seryjne, bezbarwne klosze kierunkowskazów, oraz dostępność innych kolorów.
  • Motocykliści lubiący sportową jazdę, ale ceniących jednocześnie wygodę mają możliwość regulowania położenia manetek kierownicy, wysokości siedzenia i podnóżków.
  • Masa motocykla gotowego do jazdy (z płynami i paliwem) to 300 kg. Dopuszczalna masa całkowita, to 500 kg.
  • Silnik zawieszono na specjalnych "poduszkach", które zapewniają maksymalną sztywność połączenia, ale nie przenoszą drgań (i tak minimalnych w rzędowych silnikach) na ramę i dalej na kierowcę i pasażera.
  • Średnica tłoka ma teraz 75 mm i dzięki temu pojemność skokowa wynosi 1171 ccm.
  • Moc jaką uzyskano z tego kolosa (to po raz pierwszy przekroczona ustalona bariera 100 KM), to 130 KM przy 8750 obr./min. Na rynku niemieckim sprzedawana jest również wersja dławiona o 98 koni.
  • Krzywe momentu obrotowego obu wersji (98 i 130 konnej wersji) do 6000 obr./min. były prawie identyczne. Dopiero dalszy wzrost obrotów ukazywał prawdziwe oblicze monstrualnego, 130-konnego brata.
  • Maksymalny moment obrotowy wersji 130-konnej wynosi 117 Nm przy 6750 obr./min. (W dalszych opisach będzie mowa tylko o tej wersji, gdyż w Polsce nie ma sankcji prawnych wymuszających użytkowanie motocykli poniżej 100 KM). Istnieje jednak możliwość zdławienia mocy do 98 KM, na specjalne życzenie.
  • Po przekroczeniu 9400 obr./min, zapłon zostaje elektronicznie odcięty.
  • Średnica 16 trzonków zaworowych wynosi 5mm. Dzięki temu masy robocze są niewielkie.
  • Wał korbowy, który wykonano najnowszymi technologiami zapewniającymi wysoką żywotność, sztywność i trwałość.
  • Stopień sprężania wynosi 11,5. Dzięki temu osiągana jest wysoka moc, optymalny przebieg krzywej momentu obrotowego i niewysokie zużycie paliwa.
  • Airbox - komora powietrzna, o objętości 7 litrów zapewnia znakomite filtrowanie powietrza bez zakłóceń aerodynamicznych - czyli bez spadku mocy.
  • System dolotowy powietrza jest rozwiązaniem rewolucyjnym na rynku motocyklowym. Wszyscy liczący się producenci bigbike'ów stosują właśnie taki sposób zasysania (a raczej doładowania) powietrza. Polega on na tym, że wlot powietrza nie jest (jak w tradycyjnych rozwiązaniach) za silnikiem z airboxem za gaźnikami lecz z przodu. Airbox znajduje się pod zbiornikiem paliwa lub w przedniej części obudowy. Rozwiązanie takie umożliwia zasysanie zimnego powietrza, o mniejszej objętości, czyli faktycznie pozwala zasysać więcej - co odbija się na mocy silnika i wykresie momentu obrotowego. Dodatkowo podczas szybkiej jazdy, powietrze, wpada pod dużym ciśnieniem do airboxu, czyli jest lekko doładowane - oznacza to, że im szybciej jedziemy tym większą moc rozwija silnik.
  • System chłodzący w tym modelu, dzięki zastosowaniu 2 chłodnic wody oraz jednej olejowej, pozwoliło na idealne i szybkie chłodzenie silnika. Umożliwiło to podniesienie mocy i stopnia sprężania. W poprzednich modelach stosowano 1 chłodnicę wody, lecz rozwiązanie to, mimo dużej powierzchni czynnej miało tzw. martwe miejsca - czyli powierzchnie, na które nie było nawiewu zimnego powietrza, gdyż zasłaniały je inne elementy, jak przedni błotnik, telelever itp. Dlatego przesunięto obie chłodnice na bok i specjalnymi kanałami transportuje się powietrze na całą powierzchnie chłodnicy. Pozwoliło to zmniejszyć powierzchnię czynną chłodnicy i masę motocykla, jednocześnie podnosząc efektywność chłodzenia. Każda z chłodnic wody ma osobny wentylator włączany automatycznie za pomocą termostatu po przekroczeniu pewnej temperatury. Chłodnica oleju ma również termostat. "Martwe miejsca" na chłodnicach to podstawowy problem obecnej motoryzacji motocyklowej wszystkich liczących się firm.
  • Ciepłe powietrze, ogrzane przez chłodnice zostaje wyprowadzone przez kanały w obudowie na zewnątrz.
  • System sterowania silnikiem to MOTRONIC MA 2.4. Zapewnia on prawidłowe sterowanie wtryskiem, zapłonem, ABS-em, przyjmuje informacje od sondy lambda oraz dba o wzbogacanie mieszanki przy zimnym silniku - co w praktyce oznacza brak dzwigni ssania. System ten ma także gniazdo do podłączenia MoDiTec - czyli komputera serwisowego, pozwalającego szybko odszukać, usunąć i wyregulować ew. nieprawidłowości. Dla klienta oznacza to minimalny czas naprawy, regulację praktycznie natychmiastową i wykrycie błędów zanim kierowca się o nich dowie z pracy silnika.
  • Alternator jaki tutaj zastosowano ma 720 W, zapewniając zasilanie wszelkich urządzeń elektrycznych i elektronicznych nawet przy niskich obrotach silnika.
  • Tłumik wykonano ze stali szlachetnej, a jego obudowę z aluminium, co pozwoliło obniżyć masę.
  • Koncepcja skrzyni biegów i solidne wykonanie pozwala na przegląd serwisowy co 40 000 km!
  • Przednie zawieszenie to oczywiście telelever. Został zmodyfikowany ze względu na budowę rzędową silnika i nie ma już kształtu "A", lecz jest prostokątny. Ułożyskowany jest w ramie.
  • Motocykl ten seryjnie jest wyposażony w amortyzator skrętu, zapobiegający tzw. "efektowi trzepotania" oraz poprawiający stabilność motocykla na nierównościach (docenią to na pewno polscy użytkownicy na drogach z koleinami).
  • Kompromis, pomiędzy sztywnością ramy a wygodą podróżowania, na jaki producenci motocykli byli skazani przyczyniła się do opracowania całkowicie nowej koncepcji ramy aluminiowo stalowej, która w połączeniu ze specjalnymi poduszkami (pomiędzy ramą a silnikiem) pozwoliła zachować sztywność konstrukcji bez przenoszenia drgań na kierowcę.
  • 17 calowe koła wykonane z aluminium, z 5 podwójnymi ramionami są lekkie, wytrzymałe i optycznie dopasowane do charakteru motocykla.
  • Do obudowy przednich kierunkowskazów przymocowano specjalnie ukształtowane owiewki, znakomicie chroniące dłonie kierowcy przed wiatrem i deszczem.
  • Aerodynamika (tak ważna przy dużych prędkościach) w tym modelu jest w pełni zadowalająca i jest zoptymalizowana pod kątem komfortu podróżujących.
  • Tandemowy reflektor przedni jest nowoczesną technologią w dziedzinie reflektorów motocyklowych. Lampa posiada 2 reflektory - światła mijania H7 oraz światła drogowe H3.
  • Kokpit jest czytelny i zawiera wszystkie wymagane instrumenty: obrotomierz, prędkościomierz, wskaźnik paliwa i temperatury, cyfrowy zegarek, wskaźnik wkleszczonego biegu i szereg kontrolek.
  • Kierownica jest regulowana zarówno na wysokość, szerokość, jak i oddalenie od kierowcy przy pomocy kluczy dostępnych w zestawie narzędzi.
  • Motocykl standardowo wyposażono w światła awaryjne z włącznikiem na lewej części kierownicy.
  • Na kierownicy, oprócz wspomnianego już włącznika świateł awaryjnych, znajdują się również sygnał świetlny, sygnał dźwiękowy, włącznik kierunkowskazów, przełącznik świateł drogowych/mijania, awaryjny wyłącznik zasilania oraz dostępne w wyposażeniu dodatkowym przełączniki podgrzewanych manetek i/lub tempomatu.
  • Seryjnie zamontowano również automatyczny wyłącznik kierunkowskazów, który wyłącza kierunkowskaz po 10 sekundach od uzyskania 50 km/h lub po przejechaniu około 210 m i nie przekroczeniu 50 km/h.
  • Dzwignia sprzęgła jest nastawna w 4 pozycjach.

ZAWIESZENIE i HAMULCE
  • Tylny wahacz typu PARALEVER ułożyskowany jest w ramie. Amortyzator centralny, gazowy umieszczony asymetrycznie - po prawej stronie. Skok 150 mm. Twardość jest regulowana hydraulicznie za pomocą pokrętła (z lewej strony pojazdu).
  • Przednie zawieszenie to oczywiście telelever. Został zmodyfikowany ze względu na budowę rzędową silnika i nie ma już kształtu litery "A" lecz jest prostokątny. Ułożyskowany w ramie. Wyposażony w gazowy amortyzator. Skok 115 mm.
  • Hamulec przedni EVO-BMW, 2-tarczowy z pływającymi tarczami wykonano ze stali szlachetnej. Średnica tarczy wynosi 320 mm (grubość 5 mm), 4-tłoczkowe zaciski. Tarcza jest przykręcona bezpośrednio do ramion felgi a nie do uchwytu tarczy. Sterowanie hamulcem oczywiście hydrauliczne z regulowaną (4 położenia) dzwignią hamulca. Klocki hamulcowe - syntetyczne.
  • Hamulec tylny EVO-BMW, 1-tarczowy, ze stałą tarczą, o przekroju tarczy 285 mm (grubość 5 mm), z 2-tłoczkowymi zaciskami. Klocki hamulcowe - organiczne.

HAMULCE EVO-BMW

  • Model ten posiada seryjnie nowe hamulce EVO-BMW. Różnią się przede wszystkim wielkością tarcz hamulcowych (przód wzrósł do 320 mm), zmieniono żywotność tłoczków przez zastosowanie specjalnych spieków, wagę całego systemu hamulcowego zmniejszono o 10% co spowodowało zmniejszenie mas nieresorowanych, skuteczność hamulców wzrosła 15-20% natomiast w połączeniu ze wspomaganiem i adaptacyjnym rozdziałem siły hamowania (ABS III) sprawność całego układu wzrasta nawet o 50%.

ABS III ZINTEGROWANY

System ABS III - zintegrowany jest montowany w tym modelu seryjnie. Cóż oznacza tajemnicze słowo "zintegrowany". Jednym zdaniem - każda dzwignia uruchamia hamulce obu kół jednocześnie. Hamulce takie są stosowane tylko w linii motocykli turystycznych (R1150RT, K1200GT, K1200lt).

Podobne rozwiązanie było już znane z motocykli Honda pod nazwą DUAL-CBS. System BMW jest jednak bardziej zaawansowany, dlaczego, przedstawiamy poniżej:

  • System DUAL-CBS jest systemem hydrauliczno-mechanicznym o skomplikowanej budowie z systemem rurek i wężyków. System BMW jest zamknięty w jednej małej, zwartej obudowie i waży wraz z hydrauliką, elektroniką oraz czujnikami na kołach tylko 4,36 kg.
  • System ABS III jako jedyny oferuje wzmocnienie siły hamowania (wspomaganie) przez serwo elektryczne. Pozwala to na szybsze uzyskanie maksymalnej siły hamowania podczas hamowania awaryjnego. Wystarczy, że będzie włączona stacyjka a system wspomagania jest aktywny. Sceptycy zapytają po co mi wspomaganie hamulca w motocyklu? Gdy hamujemy awaryjnie największym naszym wrogiem jest czas, w którym uzyskamy maks. siłę hamowania. Dzięki takiemu "wspomaganiu" czas jest skrócony do minimum. Dla porównania - 0.1 sekundy szybsza reakcja motocyklisty jadącego z prędkością 100 km/h oznacza skrócenie drogi hamowania aż o 3 metry!!! Ilu z nas zabrakło właśnie tych 3 metrów???
  • Kolejną innowacją wyprzedzającą technologię DUAL-CBS jest inteligentny, sterowany cyfrowo rozdział siły hamowania na przód i tył. Wiadomo, że rozdział ten zależy od siły nacisku na dzwignię hamulca a także od masy pojazdu (solo czy z bagażami) oraz od stanu nawierzchni. Procesor cały czas diagnozuje te parametry i w zależności od sposobu hamowania rozdziela ją od 50 / 50% nawet do 80 / 20% (przód tył). Taka adaptacja systemu hamowania w jednośladach jest absolutną nowością na skalę światową.
  • Autodiagnostyka systemu hamulcowego i ABS-u jest kolejną z cech przewyższających technologię Hondy. Przy każdym włączeniu stacyjki następuje autodiagnoza systemu ABS, wspomagania i układu hamulcowego. Mrugająca kontrolka ABS oznacza prawidłowe działanie wszystkich systemów, zgaśnie ona automatycznie po przejechaniu kilkunastu metrów (testowanie czujników w kołach). Jeśli natomiast kontrolka mruga bardzo szybko i nie gaśnie po przejechaniu kilkunastu metrów oznacza uszkodzenie ABS-u. Należy się wtedy zatrzymać, wyłączyć stacyjkę i ponowić uruchomienie. Jeśli błąd będzie się powtarzał, należy udać się do autoryzowanego serwisu BMW. Trzeba zauważyć, że nawet podczas awarii systemu ABS hamowanie jest możliwe, jednakże przy zwiększonej sile nacisku na dźwignie hamulca (nie działa wspomaganie).

Celowość zakupu ABS-u? Odpowiadając bardzo krótko, kwota jaką należy zapłacić za ABS (jeśli nie jest montowany seryjnie) jest najczęściej drobnostką w porównaniu z kwotą za naprawę motocykla po wypadku, gdyż zabrakło nam tych magicznych "3-metrów". Uszkodzenie ciała przy ew. wypadku jest jednak niewymierne.

WYPOSAŻENIE DODATKOWE

  • ABS III zintegrowany - seryjnie
  • 3 drożny, podwójny regulowany katalizator z sondą lambda - seryjnie
  • cyfrowy zegarek - seryjnie
  • obrotomierz - seryjnie
  • kierunkowskazy w kolorze białym - seryjnie
  • regulowana wysokość siedzenia kierowcy - seryjnie
  • wskaźnik włączonego biegu - seryjnie
  • wtyczka diagnostyczna MoDiTeC - seryjnie
  • automatyczne ssanie - seryjnie
  • 1 kluczyk do wszystkich zamków - seryjnie
  • system antynurkujący - seryjnie
  • elektrycznie regulowana szyba - seryjnie
  • system mocowania kufrów bocznych, dwa kufry boczne w kolorze nadwozia - seryjnie
  • opona tylna o szerokości 180 mm - seryjnie
  • regulowane rączki kierownicy, podnóżki - seryjnie
  • system doładowania dynamicznego - seryjnie
  • automatyczny wyłącznik kierunkowskazów - seryjnie
  • gniazdo 12 V, 2 zaczepy do kasku - seryjnie
  • światła awaryjne z blokadą niepowołanego włączenia - seryjnie
  • tempomat - opcja
  • podgrzewane manetki i kanapa - opcja
AKCESORIA BMW K1200GT I CZĘŚCI OFERUJE SKLEP BOXER-PARTS

AKCESORIA:

  • plecak na zbiornik paliwa
  • gniazdo elektryczne 12 V
  • sofcase tylny 22 litry
  • system alarmowy
  • pokrowiec na motocykl
  • pełna oferta ubiorów, kasków, butów, etc.

Aktualizacja z dnia 05.04.2006