Motocykle BMW

Motocykl BMW R1100RS - model 2000, 2001 - opis i dane techniczne

W 1923 r. powstał pierwszy motocykl firmy BMW - model R32. W swojej konstrukcji zawierał wszystkie te cechy, które charakteryzują motocykle BMW do dziś. Były to: chłodzony powietrzem silnik bokser o wale korbowym równoległym do osi motocykla, napęd tylnego koła za pomocą wału Kardana, biało-niebieska szachownica symbolizująca obracające się śmigło - ukłon w stronę lotniczej tradycji firmy, no i dokładność wykonania i niezawodność, która zjednała motocyklom BMW wielu zwolenników w ciągu siedemdziesięciu lat istnienia firmy. Od kiedy w 1983 roku zaprezentowano model K100 z płaskim, rzędowym czterocylindrowym silnikiem chłodzonym cieczą, znawcy przedmiotu przewidywali koniec tradycyjnej linii BMW, która już po kilku pierwszych latach istnienia firmy określana była jako niemiecka szkoła budowy motocykli. Jednak w biurze konstrukcyjnym trwały prace nad następcą sędziwego już, bo zaprezentowanego w 1969 dwucylindrowego boksera. Wydaje się, że powodem, dla którego nie zerwano z tradycją, była seria zwycięstw, jakie odnieśli w latach 1981-83 Hubert Auriol i 1984-85 Gaston Rahier w rajdzie Paryż-Dakar na BMW R80GS. Dzięki swej ogromnej popularności od 1988 roku modele R80GS i R100GS są najlepiej sprzedawanymi motocyklami na rynku niemieckim.
Kiedy w 1991 roku w berlińskiej wytwórni świętowano wyprodukowanie milionowego motocykla z biało-niebieską szachownicą, na poligonie doświadczalnym jeździł już okryty ścisłą tajemnicą jako typ R 259 zupełnie nowy motocykl. Najpierw na IFMA 92 zaprezentowano sam silnik ukryty we wnętrzu przeźroczystej kuli. Nowy silnik zdecydowanie zrywa z rozwiązaniami poprzedniego modelu. Odlewany z aluminium karter składa się z dwóch połówek o pionowej linii podziału. Zastąpienie kartera tunelowego dzielonym podyktowane było względami wytrzymałościowymi i technologicznymi, gdyż blok napędowy, częściowo zastępując ramę motocykla, przenosi znaczne obciążenia. Wał korbowy oparty jest na dwóch panewkach, tak by możliwie jak najbardziej zredukować długoąć silnika. Przy średnicy cylindra 99 mm skok tłoka 70,5 mm daje 1085 ccm pojemności skokowej. Aluminiowe cylindry mają gładzie utwardzone powłoką niklowo-krzemową. Korbowody wykonane są nowoczesną technologią, w której po zakończonej obróbce odłamywana jest połowa dolnej stopy korbowodu. Dzięki dużej powierzchni styku powstałego w ten sposób przełomu zapewnione jest doskonałe pasowanie i duża wytrzymałość korbowodów. Jednak największym zmianom uległy głowice. Daszkową komorę spalania wieńczą cztery zawory z centralnie umieszczoną trójelektrodową świecą zapłonową. W miejsce rozrządu OHV, który nie nadaje się do nowoczesnych, szybkoobrotowych silników, należało zastosować rozrząd z wałkami w głowicy. Umieszczenie wałków rozrządu nad zaworami (OHC) powiększałoby jednak znacznie szerokość motocykla. Wybrano więc rozwiązanie kompromisowe z wysoko położonym (HC-High Camshaft) wałkiem rozrządu. Pomysłowo rozwiązany jest napęd obu leżących "poniżej" komory spalania wałków. Z wału korbowego łańcuch rolkowy przekazuje napęd na leżący poniżej wałek pomocniczy z przełożeniem 2:1. Od niego dwoma osobnymi łańcuchami napędzane są oba wałki rozrządu, którego krzywki poprzez krótkie popychacze i rozwidlone dźwigienki wprawiają w ruch zawory. Wałek pomocniczy ma dodatkowe zadanie: napędzać dwie pompy olejowe - jedną tłoczącą olej w układzie smarowania i drugą przetłaczającą olej, chłodzący silnik.
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć

W silniku BMW R1100 RS obok chłodzenia powietrzem do odprowadzania ciepła z najbardziej obciążonych elementów, jak np. zawory wydechowe, wykorzystano olej. Nad blokiem znajduje się napędzany paskiem klinowym alternator o budowie i mocy charakterystycznej raczej dla samochodów. Tak duża moc (700W) niezbędna jest dla niezawodnej pracy całej pokładowej elektroniki. A jest jej niemało, np. ABS i pracujący w technice cyfrowej układ zarządzający pracą silnika Bosch Motronic. Centralny mikrokomputer reguluje zapłon i ilość wtryskiwanego paliwa, a także działanie trójdrożnego katalizatora. Wykonany z nierdzewnej stali układ wydechowy typu "dwa w jednym", jest tradycyjnie dla wyrobów BMW cichy. Nisko leżące cylindry pozwalają wydatnie obniżyć środek ciężkości, co w efekcie poprawia prowadzenie motocykla. Całkowitą nowością odróżniającą BMW R1100RS od produktów konkurencji jest przednie zawieszenie. O ile konstruktorzy Yamahy w modelu GTS1000 zastosowali zwrotnicowy jego rodzaj, to nowe zawieszenie BMW jest połączeniem widelca teleskopowego z zawieszeniem zwrotnicowym. Charakterystyczny dla zawieszenia, nazwanego Telelever, jest masywny trójkątny wahacz łożyskowany w bloku silnika i połączony z dolną półką widelca za pomocą sworznia kulistego. Do wahacza mocowany jest centralny element resorujący. Olej znajdujący się w goleniach służy jedynie do smarowania tulejek ślizgowych w teleskopach. Dzięki takiej właśnie konfiguracji znacznie ograniczono "nurkowanie" przodu motocykla przy ostrym hamowaniu. Odpowiedni dobór geometrii przedniego zawieszenia pozwolił konstruktorom obniżyć o około 30% moment pochylający motocykl do przodu przy hamowaniu. Ponadto ograniczono wstrząsy, przenoszone przez pracujący układ ABS na kierowcę. Dzięki temu kierowca wie dokładnie, kiedy hamuje, ale wcale tego nie czuje. Z tyłu BMW R 1100RS zawieszony jest na pojedynczym wahaczu o dwóch przegubach i drążku reakcyjnym. Jest to znany z innych modeli BMW system Paralever. Centralnie umieszczony element tłumiący z amortyzatorem gazowym posiada aż siedem stopni wstępnego napięcia sprężyny. Funkcje ramy nośnej w nowym motocyklu przejął zespół napędowy. Silnik, skrzynia biegów oraz tylny wahacz tworzą "kręgosłup" motocykla. Do zespołu napędowego przymocowane są dwie ramy pomocnicze: przednia, odlewana ze stopu aluminiowego, jest górną podporą dla sworznia przedniego zawieszenia i elementu tłumiącego, do tylnej, wykonanej jako kratownica z rur stalowych, przymocowany jest tylny element tłumiący i nadwozie motocykla. Taka konstrukcja pozwoliła na znaczne obniżenie masy tego - wcale przecież nie filigranowego - motocykla do 216 kg.
Koła i hamulce pochodzą od "starszych braci" K1 i K1100RS. Trójszprychowe koła odlewane z lekkiego stopu mają średnicę 17 cali z przodu i 18 cali z tyłu. Dla nowego motocykla wprowadzono układ ABS nowej generacji. Pierwszy motocykl z układem zapobiegającym blokowaniu kół przy hamowaniu firma BMW wprowadziła w 1988 roku. Już w następnym roku 70% sprzedanych BMW K100 wyposażonych było w układ ABS. W skład układu wchodzą dwa znajdujące się przy obu kołach nadajniki prędkości obrotowej, jeden (w poprzedniej wersji były dwa) modulator ciśnienia, umieszczony w środku ciężkości motocykla, i cyfrowa jednostka sterująca. Składa się ona z trzech mikrokomputerów: dwóch odpowiedzialnych za pracę obu hamulców i trzeciego, nadzorującego ich pracę. Jeżeli mikrokomputer nadzorujący wykryje niesprawność w pracy któregoś z dwóch pozostałych, sam wchodzi w tryb jego pracy, kończąc hamowanie. W tym przypadku kierowca jest informowany migającą lampką kontrolną o wyłączeniu systemu ABS. Oczywiście, układ hamulcowy pracuje nadal tak, jak układ konwencjonalny. Przewidzino dwa rodzaje owiewki: pełną i lżejszą, nie okrywającą silnika. W górnej części owiewki, poniżej reflektora motocykla, znajdują się dwa charakterystyczne dla BMW otwory, tzw. "nerki", za którymi umieszczono chłodnicę oleju. Niestety, lusterka staromodnie "sterczą" z kierownicy. Dzięki owiewce, której kształt nadano po wielu próbach w tunelu aerodynamicznym, motocykl zapewnia wysoki komfort jazdy. Pozycja kierowcy może być dostosowana do indywidualnych upodobań i gabarytów za pomocą regulowanych końcówek kierownicy, pochylenia przedniej szyby i siedzenia, którego wysokość można przestawiać w zakresie 40 mm. Za dopłatą można otrzymać ogrzewanie manetek kierownicy i dodatkowy display pokazujący poziom oleju i paliwa, bieg i aktualny czas. Wiadomość dla zwolenników jazdy po bezdrożach: na wrześniowej IAA we Frankfurcie zaprezentowano uterenowioną wersję: BMW R 1100GS, następcę R 80GS i R 100GS.

SILNIK
Układ: 2 cylindry bokser czterosuw. pojemność skokowa 1085 cm3. średnica cylindra i skok tłoka 99x70,5 mm. rozrząd High Camshaft (HC) cztery zawory na cylinder o średnicy ssące: 36 mm . wydechowe: 31 mm. zasilanie: wtrysk paliwa Bosch Motronic. chłodzenie: powietrzno-olejowe. stopień sprężania: 10,7:1. moc maksymalna kW (KM): 66 (90) przy 7250 obr./min.. moment obrotowy: 95 Nm przy 5500 obr./min.. smarowanie: obiegowe z suchą miską olejową. zapłon: elektroniczny Bosch Motronic. trójdrożny katalizator z sondą lambda (za dopłatą). alternator 700 W akumulator 12 V 50 Ah. przeniesienie napędu. sprzęgło jednotarczowe suche, 5 biegów, wał Kardana

PODWOZIE
rama: pomocnicza kratownicowa, zespół napędowy jako główny element nośny. zawieszenie przednie: Telelever, pojedyncze: wahacz i element tłumiący. zawieszenie tylne: Paralever, poje-dyncze: element tłumiący i wahacz. hamulce przód: podwójne tarczowe o średnicy 305 mm, czterotłoczkowe zaciski pływające, ABS za dopłatą. hamulec tył: pojedynczy tarczowy o średnicy 285 mm, zacisk dwutłoczkowy. opony: przód 120 70ZR17. tył 160 60ZR18. rozstaw osi: 1473 mm. masa: 239 kg (w stanie gotowym do jazdy). zbiornik paliwa: 23 l

OSIĄGI
prędkość maksymalna: 207 km/h. 400 m ze startu stojącego: 12,0 s. przyśpieszenie 0-100 km/h: 3,7 s.. 0-160 km/h: 9,1 s. elastyczność 100-130 km/h: 4,1 s. (na piątym biegu). zużycie paliwa przeciętne: 6 l/100 km. minimalne: 4,5 l/100 km. maksymalne: 7 l/100 km. maksymalny zasięg bez tankowania: 250 km

AKCESORIA BMW I CZĘŚCI DO R1100RS OFERUJE SKLEP BOXER-PARTS

Aktualizacja z dnia 08.01.2004