Motocykle BMW

Motocykl BMW R850 , R1100RT - model 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000 - opis i dane techniczne

HISTORIA
  • Koncern BMW AG wprowadził ten model do produkcji w 1995 roku. Do lata 1999 wyprodukowano 41 000 sztuk. Do dziś Niemcy uważają ten model, jago główny filar produkowanych motocykli o przeznaczeniu turystycznym. Projektując ten model wzorowano się na doświadczeniach, sprawdzonego już, poprzedniego modelu R 100 RT.
  • Również i tym razem, podczas projektowania nadwozia, inżynierowie każdy swój pomysł sprawdzali w tunelu aerodynamicznym i uzyskane efekty zadziwiły nawet samych konstruktorów. Motocykl ten charakteryzuje się wyśmienitą ochroną przed wiatrem, a współczynnik CX udało się obniżyć do 0.49. Również ochrona przed innymi warunkami pogodowymi, jak niskie temperatury, deszcz, śliskie nawierzchnie zostały wzięte pod uwagę i jako wypadkowa wielu czynników powstał właśnie on... BMW R 1100 RT

O MOTOCYKLU

  • Motocykl mimo dość poważnego wyglądu nie jest aż taki ciężki. Jego masa (gotowa do jazdy) wynosi zaledwie 282 kg, jednocześnie daje się lekko prowadzić i jest manewrowy w każdych warunkach. Dla miłośników dynamicznej jazdy - miła informacja: motocykl dzięki swej nowoczesnej budowie, zastosowaniu metali lekkich i komponentów z tworzyw sztucznych oraz najnowszych rozwiązań technicznych nawet z pełnym obciążeniem zachowuje się po prostu jak motocykl...
  • Tradycją niemieckiej motoryzacji jest wyjątkowa praktyczność i ergonomia wszelkich instrumentów motocykla, przełączników i wskaźników.
  • Przednia część ramy pochodzi ze sprawdzonego już modelu R 1100 GS natomiast tylna część od modelu R 1100 RS. Ramę zmodyfikowano nieznacznie. Zmieniono tylko rozstaw osi (1485 mm) oraz pochylenie główki ramy (62,8 stopnia).
  • Światło przednie jest wbudowane w obudowę, a pod światłem znajduje się wlot powietrza, kierujący strumienie powietrza na chłodnicę i dalej poprzez system kanałów wyprowadza na zewnątrz (zachowując max. aerodynamikę i efektywne chłodzenie). Istnieje regulacja kierunku wypływu powietrza, która w zależności od ustawienia przez kierowcę może kierować nadmuch ciepłego powietrza na szybę przednią, a tym samym w górne partie kierowcy oraz na ręce prowadzącego.
  • Lusterka wsteczne są całkowicie zintegrowane z obudową, od strony przedniej są wbudowane kierunkowskazy i dodatkowo są tak umieszczone, że spełniają rolę ochronną dla rąk kierowcy.
  • Po lewej stronie obudowy motocykla (patrząc z punktu widzenia siedzącego kierowcy) znajduje się zamykany mały schowek, gdzie na życzenie może być zamontowany radio-odtwarzacz.
  • Jak na motocykl turystyczny przystało - pokonując wygodnie duże odległości niechętnie lubimy się zatrzymywać by tankować... dlatego zbiornik paliwa tego modelu BMW ma pojemność 26 litrów w tym około 4 litry rezerwy (sygnalizacja kontrolką i komunikatem na wyświetlaczu FID).
  • Aby motocyklem dało się lekko manewrować, szczególnie obciążonym i np. w zatłoczonym mieście, kierownica ma szerokość 775 mm. By przy okazji odchudzić niepotrzebne masy, kierownicę wykonano ze stali ale pewne jej elementy także z aluminium.
  • Rączka hamulca przedniego ma regulację twardości 4-stopniową.
  • Wychodząc naprzeciw rzeszy klientów oraz mając na uwadze zróżnicowane postury kierowców, wysokość siedzenia kierowcy jest regulowana stopniowo w położeniu 780/800/820 mm. Również dźwignia zmiany biegów jest regulowana w 2 różnych kierunkach, co pozwala optymalnie dobrać wygodne ustawienie dla każdego kierowcy.
  • System podnóżków jest zintegrowany z aluminiową płytą obudowy i zgrabnie osadzony w motocyklu, dając estetyczny wygląd.
  • Informacja, która ucieszy motocyklistów to 1 kluczyk do zapłonu, blokady kierownicy i zamka wlewu paliwa oraz zamka siedzenia, pod którym jest hak do zamocowania kasku.
  • Koła tego motocykla są wykonane ze stopów metali lekkich, 3 ramienne. Koło przednie 17'' a tylne 18''. Ogumienie naturalnie bezdętkowe: przód 120/70, tył 160/60.
  • Pojemność skokowa silnika wynosi 1085 ccm i rozwija 90 KM przy 7250 1/min., max moment obrotowy 95 Nm przy 5500 obr./min.
  • Chłodzenie silnika powietrzno-olejowe (z chłodnicą olejową umieszczoną zgrabnie pod przednim reflektorem).
  • Wentylowanie cylindrów zapewniają 4 zawory na każdy cylinder a punkt zapłonu i wtrysku elektroniczny system kontroli zasilania MOTRONIC 2.2
  • Motocykl posiada 5 biegową skrzynię biegów.
  • Aby podróżować wygodnie i być minimalnie narażonym na warunki atmosferyczne motocykl posiada elektrycznie regulowaną wysokość (zakres 155 mm) i kąt pochylenia szyby przedniej (zakres 22 st.). Regulacja ta jest możliwa również w czasie jazdy przyciskiem po lewej stronie kierownicy .
  • Jako nieliczny model BMW, posiada seryjnie montowany FID (Fahrerinformationdisplay), który na ciekłokrystalicznym wyświetlaczu informuje kierowcę o podstawowych parametrach w czasie jazdy.
  • Dodatkowo, również w standardzie, motocykl ten posiada podstawkę centralną oraz podstawkę boczną z przerywaczem zapłonu, gniazdo 12 V prądu stałego, komplet kluczy, tester opon, światła awaryjne z blokadą niepowołanego włączania oraz malowane na czarno elementy silnika.

ZAWIESZENIE i HAMULCE

  • Tylny wahacz typu PARALEVER z centralnym amortyzatorem i jednoramiennym tylnym wahaczem, podparty jednym amortyzatorem. Skok 135 mm.
  • Przednie zawieszenie TELELEVER, zawiera dodatkowo pokrętło do regulacji twardości tłumienia. Skok tłumienia regulowany śrubą wynosi 120 mm.
  • Hamulec przedni BREMBO, 2 tarczowy z pływającymi tarczami wykonano ze stali szlachetnej. Przekrój tarczy 305 mm, 4 tłoczkowe zaciski. Uruchamiany hydraulicznie dźwignią na kierownicy, ze zbiorniczkiem wyrównawczym również na kierownicy.
  • Hamulec tylny BREMBO, 1 tarczowy, o przekroju tarczy 276 mm, z 2 tłoczkowymi zaciskami pływającymi.
  • Seryjnie motocykl wyposażono w system antyblokujący ABS II.

KOLORY (Modelljahr 2000)

  • graphitmetalic + czarne lub czerwone siedzenie
  • amarenarotmetalic + czarne siedzenie
  • nachtschwarz uni + czarne siedzenie
  • neonblaumetalic + czarne siedzenie
  • opalblaumetalic + czarne siedzenie
  • tundragrünmetalic + czarne siedzenie

WYPOSAŻENIE SERYJNE

  • ABS II - seryjnie
  • wtyczka diagnostyczna MoDiTeC - seryjnie
  • 1 kluczyk do wszystkich zamków - seryjnie
  • system antynurkujący - seryjnie
  • zamykany schowek ew. miejsce na radioodtwarzacz - seryjnie
  • FID (wyświetlacz informacji dla kierowcy) - seryjnie
  • regulacja wysokości siedzenia - seryjnie
  • elektrycznie regulowana szyba przednia - seryjnie
  • podstawka centralna z odcięciem zapłonu - seryjnie
  • gniazdo 12 V - seryjnie
  • światła awaryjne z blokadą niepowołanego włączenia - seryjnie

WYPOSAŻENIE DODATKOWE

  • wyższa szyba lub wyższa i szersza szyba
  • podgrzewane manetki
  • regulowany katalizator
  • przygotowanie motocykla do zamontowania radioodtwarzacza (2 głośniki + 2 gniazda)
  • w modelach 2000 regulowane położenie siedzenia kierowcy
  • system alarmowy BMW

AKCESORIA

  • dodatkowe gniazdo elektryczne prądu stałego 12 V
  • kufry boczne
  • torby wewnętrzne do kufrów bocznych
  • torba-plecak na zbiornik paliwa

SONDERMODELL - WERSJA LIMITOWANA

Od II.2001 klient może zamówić za dopłatą tzw. Sondermodell, czyli wersję limitowaną przedstawianego modelu. Różni się on od modelu seryjnego nowym kolorem nadwozia ciemnoczerwony (marakeschrot) lub jasnobeżowy (champagner metalik) oraz klapą Topcase w kolorze nadwozia.


Aktualizacja z dnia 05.04.2006