Motocykle BMW

Motocykl BMW R1150RT - model 2001, 2002, 2003, 2004 - opis i dane techniczne

HISTORIA
  • Koncern BMW AG wprowadził ten model do produkcji pod koniec 2000 roku, a oficjalna premiera i wprowadzenie go na rynek polski odbyło się na wiosnę 2001 roku. Projektując ten model wzorowano się na doświadczeniach, sprawdzonego już, poprzedniego modelu R1100RT, który jest najbardziej ekonomicznie-uzasadnionym motocyklem turystycznym dla potencjalnego klienta.
  • Również i tym razem, podczas projektowania nadwozia, inżynierowie każdy swój pomysł sprawdzali w tunelu aerodynamicznym i uzyskane efekty zadziwiły nawet samych konstruktorów. Motocykl ten charakteryzuje się wyśmienitą ochroną przed wiatrem, a współczynnik CX udało się obniżyć do 0,493 (mierzone z kierowca!). Również ochrona przed innymi warunkami pogodowymi, jak niskie temperatury, deszcz, śliskie nawierzchnie zostały wzięte pod uwagę i jako wypadkowa wielu czynników powstał właśnie on... BMW R 1150 RT.
  • BMW R1150RT zaprzestano produkować wraz z końcem roku 2004.

O MOTOCYKLU

  • Motocykl mimo dość poważnego wyglądu nie jest aż taki ciężki. Jego masa (gotowa do jazdy - czyli z płynami i paliwem) wynosi zaledwie 282 kg, jednocześnie daje się lekko prowadzić i jest manewrowy w każdych warunkach. Dla miłośników dynamicznej jazdy - miła informacja: motocykl dzięki swej nowoczesnej budowie, zastosowaniu metali lekkich i komponentów z tworzyw sztucznych oraz najnowszych rozwiązań technicznych nawet z pełnym obciążeniem zachowuje się po prostu jak motocykl...
  • Co nowego w tym modelu? Na pierwszy rzut oka wyraźnie zmieniła się przednia część motocykla, zastosowano całkowicie nową lampę z systemem zwierciadeł, powiększoną względem poprzedniego modelu. Zmniejszył się również przedni błotnik nie zmieniając jednak swojego przeznaczenia - ochrona przed wodą i błotem wyśmienita. Zmianom uległa przednia szyba, kierunkowskazy i oczywiście felgi 5-cio ramienne, przejęte od modelu R1100S. Dla spostrzegawczych istotną zmianą będą też nowe przednie tarcze hamulcowe oraz nowe zaciski EVO-BMW. Do najistotniejszych zmian w tym modelu, ale niewidocznych już gołym okiem jest całkowicie nowy silnik o pojemności skokowej 1130 ccm oraz całkowicie zintegrowany system ABS III. Silnik przejęto z modelu R1150GS lecz poddano go modyfikacjom elektronicznym i zmieniono wałki rozrządu (od R1100S), dzięki czemu zmieniły się jego parametry - moc wzrosła o 5 KM i ma obecnie 95 KM, a moment obrotowy ma już 100 Nm przy tej samej wartości obrotowej co poprzedni model czyli 5500 obr./min.
  • Tradycją niemieckiej motoryzacji jest wyjątkowa praktyczność i ergonomia wszelkich instrumentów motocykla, przełączników i wskaźników. Nowością w tym modelu jest sposób sterowania sound-systemem, który posiada możliwość regulacji z kierownicy (głośniej/ciszej, kanał do góry/kanał w dół oraz przycisk MUTE - chwilowe wyciszenie).
  • Przednia część ramy pochodzi ze sprawdzonego już modelu R 1100 GS natomiast tylna część od modelu R 1100 RS. Ramę zmodyfikowano nieznacznie. Zmieniono tylko rozstaw osi (1485 mm) oraz pochylenie główki ramy (62,8 stopnia).
  • Światło przednie jest wbudowane w obudowę, a pod światłem znajduje się wlot powietrza dp chłodnicy olejowej, a tuż nad kołem po lewej części pojazdu znajduje sie wlot powietrza do AIRBOXU
  • Lusterka wsteczne są całkowicie zintegrowane z obudową, od strony przedniej są wbudowane kierunkowskazy i dodatkowo są tak umieszczone, że spełniają rolę ochronną dla rąk kierowcy.
  • Po lewej stronie obudowy motocykla (patrząc z punktu widzenia siedzącego kierowcy) znajduje się zamykany mały schowek, gdzie na życzenie może być zamontowany radio-odtwarzacz. 2 głośniki są ładnie wkomponowane w kokpit po lewej i prawej stronie deski rozdzielczej. Jeśli motocykl jest wyposażony w sound-system, po lewej stronie deski rozdzielczej znajduje się ciekłokrystaliczny wskaźnik odsłuchiwanej właśnie stacji radiowej.
  • Jak na motocykl turystyczny przystało - pokonując wygodnie duże odległości niechętnie lubimy się zatrzymywać by tankować... dlatego zbiornik paliwa tego modelu BMW ma pojemność 25 litrów w tym około 4 litry rezerwy (sygnalizacja kontrolką i wskaźnikiem stanu paliwa na wyświetlaczu FID).
  • Aby motocyklem dało się lekko manewrować, szczególnie obciążonym np. w zatłoczonym mieście, kierownica ma szerokość 773 mm (z ciężarkami). By przy okazji odchudzić niepotrzebne masy, kierownicę wykonano z aluminium.
  • Rączka hamulca przedniego ma 4-stopniową regulację, natomiast dzwignia sprzęgła ma regulację odległości 3-stopniową - sterowanie oczywiście hydrauliczne.
  • Wychodząc naprzeciw rzeszy klientów oraz mając na uwadze zróżnicowane postury kierowców, wysokość siedzenia kierowcy jest skokowo regulowana mechanizmem pod siedzeniem 805/825/845, natomiast w opcji można zamówić niższe siedzenie 780/800/820 mm.
  • System podnóżków jest zintegrowany z aluminiową płytą obudowy i zgrabnie osadzony w motocyklu, dając estetyczny wygląd.
  • Informacja, która ucieszy motocyklistów to 1 kluczyk do zapłonu, blokady kierownicy, zamka wlewu paliwa, schowka z radiem oraz zamka siedzenia, pod którym jest hak do zamocowania kasku. Ten sam kluczyk służy do otwierania kufrów bocznych, w które motocykl jest seryjnie wyposażony a także topcase, zamawianego w opcji.
  • Koła tego motocykla są wykonane ze stopów metali lekkich, 5 ramienne, podwójne. Koło przednie i tylne mają 17 cali. Ogumienie naturalnie bezdętkowe: przód 120/70, tył 170/60. Zostały przejęte od modelu R1100S i dostosowane do podłączenia cięgna licznika kilometrów.
  • Pojemność skokowa silnika wynosi 1130 ccm i rozwija 95 KM przy 7250 1/min., max moment wzrósł do 100 Nm przy 5500 obr./min.
  • Chłodzenie silnika powietrzno-olejowe (z chłodnicą olejową umieszczoną zgrabnie pod przednim reflektorem).
  • Wentylowanie cylindrów zapewniają 4 zawory na każdy cylinder a punkt zapłonu i wtrysku przejął elektroniczny system kontroli zasilania MOTRONIC 2.4.
  • Motocykl posiada 6 biegową skrzynię biegów. Bieg ostatni jest nadbiegiem.
  • Prędkość maksymalna (mierzona radarem) wynosi 202 km/h a w przypadku jazdy we 2 osoby 200 km/h.
  • Aby podróżować wygodnie i być minimalnie narażonym na warunki atmosferyczne motocykl posiada elektrycznie regulowaną wysokość i kąt pochylenia szyby przedniej. Regulacja ta jest możliwa również w czasie jazdy przyciskiem po lewej stronie kierownicy. Obudowa lusterek wstecznych jest tak ukształtowana, że spel\łnia jednocześnie funkcję owiewek dla rąk kierującego. Od przednie strony w lusterkach widać kierunkowskazy.
  • Jako nieliczny model BMW, posiada seryjnie montowany FID-komputer (Fahrerinformationdisplay), który na ciekłokrystalicznym wyświetlaczu informuje kierowcę o podstawowych parametrach w czasie jazdy (temperatura oleju, stan paliwa, wkleszczony bieg oraz godzina).
  • Dodatkowo, również w standardzie, motocykl ten posiada podstawkę centralną oraz podstawkę boczną z odcięciem zapłonu, 2 gniazda 12 V prądu stałego, komplet kluczy, "pannenhilfe", światła awaryjne z blokadą niepowołanego włączania.
  • Poprzednikiem tego modelu BMW R1100RT jeździ na co dzień Richard Sainct, zwycięzca rajdu Paryż-Dakar w roku 2000.
  • Całkowitej zmianie uległa przednia lampa motocykla. Składa się z reflektora głównego oraz po bokach - dwóch świateł przeciwmgielnych włączanych podświetlanym przełącznikiem na cokpicie. Pochylenie świateł jest możliwe poprzez pokrętło po prawej stronie cockpitu. Jest to nieodzowna sprawa przy obłładowaniu motocykla.

ZAWIESZENIE i HAMULCE

  • Tylny wahacz typu PARALEVER z centralnym amortyzatorem i jednoramiennym tylnym wahaczem, podparty jednym amortyzatorem. Skok 135 mm. Amortyzator z możliwością regulacji napięcia wstępnego sprężyny - hydraulicznie pokrętłem po prawej stronie motocykla (pod plastikową pokrywą) oraz regulacja tłumienia odbicia - śrubą.
  • Przednie zawieszenie TELELEVER. Skok wynosi 120 mm.
  • Hamulec przedni EVO, 2 tarczowy z pływającymi tarczami wykonano ze stali szlachetnej. Przekrój tarczy 320 mm, 4 tłoczkowe zaciski. Uruchamiany hydraulicznie dźwignią na kierownicy, ze zbiorniczkiem wyrównawczym również na kierownicy.
  • Hamulec tylny EVO-BMW, 1 tarczowy, o przekroju tarczy 276 mm, z 2 tłoczkowymi zaciskami pływającymi.
  • Seryjnie motocykl wyposażono w zintegrowany system ABS III.

HAMULCE EVO-BMW

  • Model ten posiada seryjnie nowe hamulce EVO-BMW. Różnią się przede wszystkim wielkością tarcz hamulcowych (przód wzrósł do 320 mm), zmieniono żywotność tłoczków przez zastosowanie specjalnych spieków, wagę całego systemu hamulcowego zmniejszono o 10% co spowodowało zmniejszenie mas nieresorowanych, skuteczność hamulców wzrosła 15-20% natomiast w połączeniu ze wspomaganiem i adaptacyjnym rozdziałem siły hamowania (ABS III) całość układu wzrasta nawet o 50%.

naciśnij aby powiększyć
rot met.
+ czarne siedzenie

naciśnij aby powiększyć
aquamint met.
+ czarne siedzenie

naciśnij aby powiększyć
darkblue met.
+ czarne siedzenie

naciśnij aby powiększyć
titansilber met.
+ czarne siedzenie

naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
ABS III ZINTEGROWANY

System ABS III - zintegrowany jest montowany w tym modelu seryjnie. Cóż oznacza tajemnicze słowo "zintegrowany". Jednym zdaniem - każda dzwignia uruchamia hamulce obu kół jednocześnie. Hamulce takie są stosowane tylko w linii motocykli turystycznych (R1150RT, K1200LT).

Podobne rozwiązanie było już znane z motocykli Honda pod nazwą DUAL-CBS. System BMW jest jednak bardziej zaawansowany, dlaczego przedstawiamy poniżej:

  • System DUAL-CBS jest systemem hydrauliczno-mechanicznym o skomplikowanej budowie z systemem rurek i wężyków. System BMW jest zamknięty w jednej małej, zwartej obudowie i waży wraz z hydrauliką, elektroniką oraz czujnikami na kołach tylko 4,36 kg.
  • System ABS III jako jedyny oferuje wzmocnienie siły hamowania (wspomaganie) przez serwo elektryczne. Pozwala to na szybsze uzyskanie maksymalnej siły hamowania podczas hamowania awaryjnego. Wystarczy, że będzie włączona stacyjka a system wspomagania jest aktywny. Sceptycy zapytają po co mi wspomaganie hamulca w motocyklu? Gdy hamujemy awaryjnie największym naszym wrogiem jest czas, w którym uzyskamy maks. siłe hamowania, dzięki takiemu "wspomaganiu" czas jest skrócony do min. Dla porównania - 0.1 sekundy szybsza reakcja motocyklisty jadącego z prędkością 100 km/h oznacza skrócenie drogi hamowania aż o 3 metry!!! Ilu z nas zabrakło właśnie te 3 metry???
  • Kolejną innowacją wyprzedzającą technologię DUAL-CBS jest inteligentny, sterowany cyfrowo rozdział siły hamowania na przód i tył. Wiadomo, że rozdział ten zależy od siły nacisku na dzwignię hamulca a także od masy pojazdu (solo czy z bagażami) oraz od stanu nawierzchni. Procesor cały czas diagnozuje te parametry i w zależności od sposobu hamowania rozdziela ją od 50 / 50% nawet do 80 / 20% (przód tył). Taka adaptacja systemu hamowania w jednośladach jest absolutną nowością na skalę światową.
  • Autodiagnostyka systemu hamulcowego i ABS-u jest kolejną z cech przewyższających technologię Hondy. Przy każdym włączeniu stacyjki następuje autodiagnoza systemu ABS, wspomagania i układu hamulcowego. Mrugająca kontrolka ABS oznacza prawidłowe działanie wszystkich systemów, zgaśnie ona automatycznie po przejechaniu kilkunastu metrów (testowanie czujników w kołach). Jeśli natomiast kontrolka mruga bardzo szybko i nie gaśnie po przejechaniu kilkunastu metrów oznacza uszkodzenie ABS-u. Należy się wtedy zatrzymać, wyłączyć stacyjkę i ponowić uruchomienie. Jeśli błąd będzie się ponawiał należy udać się do autoryzowanego serwisu BMW. Trzeba zauważyć, że nawet podczas awarii systemu ABS hamowanie jest możliwe, jednakże przy zwiększonej sile nacisku na dźwignie hamulca (nie działa wspomaganie).

Celowość zakupu ABS-u? Odpowiadając bardzo krótko, kwota jaką należy zapłacić za ABS (jeśli nie jest montowany seryjnie) jest najczęściej drobnostką w porównaniu z kwotą za naprawę motocykla po wypadku, gdyż zabrakło nam tych magicznych "3-metrów". Uszkodzenie ciała przy ew. wypadku jest jednak niewymierne.

WYPOSAŻENIE DODATKOWE

  • ABS III - seryjnie (zintegrowany)
  • gniazdo diagnostyczne MoDiTeC - seryjnie
  • 1 kluczyk do wszystkich zamków - seryjnie
  • system antynurkujący - seryjnie
  • zamykany schowek ew. miejsce na radioodtwarzacz - seryjnie
  • FID (wyświetlacz informacji dla kierowcy) - seryjnie
  • regulacja wysokości siedzenia - seryjnie
  • elektrycznie regulowana szyba przednia - seryjnie
  • podstawka centralna z odcięciem zapłonu - seryjnie
  • gniazdo 12 V - opcja
  • światła awaryjne z blokadą niepowołanego włączenia - seryjnie
  • 3 drożny, regulowany katalizator ze sondą lambda - seryjnie
  • 2 kufry boczne + stelaże + zamki - seryjnie
  • podgrzewane manetki - opcja
  • system audio z głośnikami i radiem sterowany z kierownicy - opcja
  • niskie siedzenie (780/800/820 mm) - opcja
  • system alarmowy, torby wewnętrzne do kufrów, plecak na zbiornik paliwa i inne drobiazgi na zamówienie
  • blokada na tarcze z alarmem
  • system wydechowy
AKCESORIA BMW I CZĘŚCI DO R1150GSA Adventure OFERUJE SKLEP BOXER-PARTS

ARTYKUŁY W PRASIE

  • Motocykl, nr 10/2001

 

DANE TECHNICZNE

silnik:

2 cylindrowy, 4-suwowy, boxer

chłodzenie:

olejowo - powietrzne

pojemność cm3:

1130

moc maks.:

95 KM/7250 obr/min

moment maks.:

100 Nm/5500 obr/min

rozrząd:

HC - 4 zawory

zasilanie:

wtrysk - MOTRONIC MA 2.4

liczba biegów:

6

hamulec przód:

BMW EVO, 2 tarczowy (pływ.), 4 tłoczki

hamulec tył:

BREMBO, 1 tarczowy, 2 tłoczki (pływ.)

masa z paliwem:

282 kg

masa dopuszcz.:

495 kg

ABS:

Wersja III, zintegrowany w standardzie

szerokość (z lusterkami):

898 mm

Długość:

2230 mm

rozstaw osi:

1485 mm

wysokość siedziska [mm]:

805/825/845 (opcja 780/800/820)

zbiornik paliwa:

25,2 l

zużycie paliwa:

4.7 l/100 km (przy 90 km/h)

prędkość maks.:

202 km/h

przyspiesz. (0-100 km/h):

4,3 s

przekazanie napędu:

kardan - paralever

Prześwit:

153 mm (z płynami i paliwem)

koło tylne:

alu., 170/60/17

koło przednie:

alu., 120/70/17

Aktualizacja z dnia 05.04.2006