Motocykle BMW

Motocykl BMW R1100S - model 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004 - opis i dane techniczne

HISTORIA
  • Motocykl wprowadzono do produkcji seryjnej we wrześniu 1998 r.
  • Do lata 1999 wyprodukowano 11 000 sztuk tego motocykla.
  • "S" - pochodzi od słowa SPORT.

O MOTOCYKLU

  • Motocykl ten jest najmocniejszą, produkowaną w BMW AG 4-zaworową jednostką w układzie boxer. Wychodząc naprzeciw grupie klienteli o szczególnych zainteresowaniach sportowo-turystycznych, wprowadzono ten model poważnie modyfikując silnik w kierunku SPORT-u z jednoczesnym zachowaniem wygody znanych z motocykli turystycznych.
  • Aby podnieść moc w silniku spalinowym najprościej zwiększyć jego parametry cylindrów, czyli pojemność skokową, stopień sprężania itp. Można również pokusić się o bardziej wyrafinowane metody jak wymodelowanie charakterystyki momentu, zoptymalizowanie układów zasilania, obniżenie mas części roboczych, zmniejszenia tarć wew. itp. Niemieccy inżynierowie właśnie w ten sposób postanowili unowocześnić swój motocykl, tym bardziej, że można go przy okazji "odchudzić" z niepotrzebnych mas. Pierwszy na tapetę poszedł system zasilania - zamieniono filtr płaski na okrągły, co zmniejszyło jego rozmiary i powiększyło powierzchnię czynną filtra.
  • Drugim elementem, który gruntownie przebudowano był z kolei system wydechowy i doprowadzający spaliny do tłumików. Skrócono tłumiki dla podniesienia estetyki i oba umieszczono pod siedzeniem, całość daje bardzo charakterystyczny sportowy wygląd oraz typowy dla boxera dźwięk. Kolektory wydechowe połączono w przedniej części rurką interferencyjną dla wyrównania ciśnień. Stylizacja nie miała na celu jedynie podniesienia osiągów motocykla, ale również podniesienie estetyki całego motocykla. Aby czerpać przyjemność z jazdy i jednocześnie chronić nasze środowisko wyposażono R 1100 S w regulowany, 3-drożny katalizator ze stali szlachetnej, który w tym modelu na rynku polskim jest wbudowany seryjnie.
  • Silnik został gruntownie przebudowany: zmieniono przekrój tłoka (cieńsze denko, użebrowane pod spodem, z magnezowym denkiem, zwiększono stopień sprężania do 11.3, zwiększono zakres obrotów do 8400 1/min, zmieniono sposób obiegu oleju w silniku (więcej kanałów, wolniejsza prędkość przepływu) - zwiększono przez to pojemność układu olejowego do 4.1 litra.
  • Dla podkreślenia sportowej sylwetki zastosowano tutaj jednoczęściowe siedzenie, które w opcji można zaopatrzyć w nakładkę na siedzenie pasażera. Wysokość od siedzenia do ziemi dla kierowcy ma wysokość 800 mm a wygoda zarówno dla kierowcy jak i pasażera nie pozostawia nic do życzenia. Dlatego właśnie można R1100S nazywać motocyklem turystycznym o sportowym zacięciu.
  • Jak przystało na sportowe modele model ten ma 6-biegową skrzynię biegów pozwalająca bardziej precyzyjnie dobrać odpowiedni bieg. W praktyce motocykl "zbiera się" nawet przy zbyt wysoko dobranym biegu - co świadczy o dynamice.
  • Skrzynia biegów jest rozłączana za pomocą 1 tarczowego, suchego sprzęgła, o średnicy tarczy 165 mm za pomocą hydraulicznego sprzęgła ze zbiorniczkiem wyrównawczym na kierownicy. Dzwignia sprzęgła oczywiście regulowalna w 4-ech położeniach.
  • Rama powstała z połączenia aluminiowej części przedniej ze stalową częścią tylną. Jest przez to bardziej stabilna, a jednocześnie zapewnia wymaganą lekkość. Tylna część ramy przenosi obciążenia od siedzenia pasażera oraz od stelaża tylnego bagażnika.
  • W celu odchudzenia masy motocykla zastosowano tutaj lżejszy o 1.4 Kg akumulator 12 V / 14 Ah oraz lżejszy alternator o mocy 600 W (w opcji możliwy jest 19 Ah akumulator i 700 W alternator - wymagany tylko przy wyposażeniu w ABS i podgrzewane manetki).
  • W tym samym celu zbiornik paliwa wykonano z aluminium, jego pojemność to 18 litrów w tym około 4 litrów stanowi rezerwa. Kończące się paliwo jest sygnalizowane lampką sygnalizacyjną na desce rozdzielczej.
  • Koła przednie jak i tylne mają rozmiar 17'', wykonane z lekkich stopów metalu, 5 ramienne. Ogumienie przód 120/70, tylne 170/60. W opcji jest możliwość założenia szerszej tylnej opony 180.
  • Przedni reflektor otrzymał ciekawą stylizację - 2 niesymetryczne lampy w jednej obudowie, ładnie współgrają z owiewką i wlotami powietrza. Moc świateł mijania H7 to 55 W, świateł drogowych H1 tyleż samo.
  • Owiewki i błotniki wykonano z włókien węglowych, dla odchudzenia mas i jednocześnie zwiększenia wytrzymałości.
  • Podnóżki kierowcy są zaopatrzone w specjalne mechaniczne czujniki (od spodu), które sygnalizują ocierając się o podłoże maksymalny kąt pochylenia motocykla wynoszący 50 stopni (dla kierowcy o wadze 85 kG). Czujniki te są wymienialne. Wzajemne rozmieszczenie podnóżków, kierownicy oraz siedzenia dają "usportowioną" pozycję kierowcy ale jednocześnie zapewniają komfort i wygodę.
  • Prędkościomierz oraz obrotomierz posiadają czarną tarczę z żółtymi napisami. Na prędkościomierzu jest dodatkowo cyfrowy zegarek.
  • Dla wygody użytkownika do wszystkich zamków w motocyklu służy 1 kluczyk (uruchamianie zapłonu, blokada kierownicy, zamek wlewu paliwa oraz schowek pod siedzeniem, pod którym znajdują się zaczepy do przymocowania np. kasku). Również system kufrów zamawianych w opcji jest zamykany tym samym kluczykiem.
  • Motocykl seryjnie wyposażony jest w 3 drożny, regulowany katalizator, podstawkę boczną z odcięciem zapłonu, automatyczny wyłącznik kierunkowskazów oraz światła awaryjne z blokadą niepowołanego włączania.

ZAWIESZENIE i HAMULCE

  • Tylne zawieszenie typu PARALEVER z jednym amortyzatorem i jednoramiennym tylnym wahaczem, który jest jednocześnie obudową wału napędowego kardana nie jest już łożyskowany w skrzyni biegów lecz w ramie. Skok 130 mm. Regulowany skokowo pokrętłem (napięcie wstępne sprężyny) po prawej stronie siedzenia (40 pozycji) oraz śrubą (tłumienie odbicia) na dole amortyzatora po stronie lewej.
  • Przednie zawieszenie TELELEVER zostało odchudzone (o 1 kG) i zawiera dodatkowo pokrętło do pneumatycznej, bezstopniowej regulacji twardości tłumienia (40 pozycji) umieszczone na przedniej części baku (możliwa regulacja w czasie jazdy przez kierowcę). Rozwiązanie to nie jest tylko stosowane w motocyklach BMW ale również u innych producentów. Skok 110 mm.
  • Hamulec przedni BREMBO, 2 tarczowy, o przekroju tarczy 305 mm, z 4 tłoczkowymi zaciskami. Średnica tłoczka 16 mm uruchamiany hydraulicznie, ze zbiorniczkiem wyrównawczym na kierownicy.
  • Hamulec tylny BREMBO, 1 tarczowy, o przekroju tarczy 276 mm, z 2 tłoczkowymi zaciskami.

ABS III PÓŁZINTEGROWANY

System ABS III - półzintegrowany jest montowany w tym modelu w opcji. Cóż oznacza tajemnicze słowo "półzintegrowany". Jednym zdaniem - przednia dźwignia uruchamia ona hamulce, dźwignia hamulca tylnego tylko hamulec tylni. Hamulce takie są stosowane tylko w linii motocykli sportowo-turystycznych (R1150R, K1200RS). Jako ciekawostkę podamy, że istnieje też system ABS III - zintegrowany, który niezależnie od naciskanej dzwigni zawsze uruchamia hamulce obu kół. Stosowany jest tylko w motocyklach turystycznych.
Podobne rozwiązanie było już znane z motocykli Honda pod nazwą DUAL-CBS. System BMW jest jednak bardziej zaawansowany, dlaczego przedstawiamy poniżej:

  • System DUAL-CBS jest systemem hydrauliczno-mechanicznym o skomplikowanej budowie z systemem rurek i wężyków. System BMW jest zamknięty w jednej małej, zwartej obudowie i waży wraz z hydrauliką, elektroniką oraz czujnikami na kołach tylko 4,36 kg.
  • System ABS III jako jedyny oferuje wzmocnienie siły hamowania (wspomaganie) przez serwo elektryczne. Pozwala to na szybsze uzyskanie maksymalnej siły hamowania podczas hamowania awaryjnego. Wystarczy, że będzie włączona stacyjka a system wspomagania jest aktywny. Sceptycy zapytają po co mi wspomaganie hamulca w motocyklu? Gdy hamujemy awaryjnie największym naszym wrogiem jest czas, w którym uzyskamy maks. siłe hamowania, dzięki takiemu "wspomaganiu" czas jest skrócony do min. Dla porównania - 0.1 sekundy szybsza reakcja motocyklisty jadącego z prędkością 100 km/h oznacza skrócenie drogi hamowania aż o 3 metry!!! Ilu z nas zabrakło właśnie te 3 metry???
  • Kolejną innowacją wyprzedzającą technologię DUAL-CBS jest inteligentny, sterowany cyfrowo rozdział siły hamowania na przód i tył. Wiadomo, że rozdział ten zależy od siły nacisku na dzwignię hamulca a także od masy pojazdu (solo czy z bagażami) oraz od stanu nawierzchni. Procesor cały czas diagnozuje te parametry i w zależności od sposobu hamowania rozdziela ją od 50 / 50% nawet do 80 / 20% (przód tył). Taka adaptacja systemu hamowania w jednośladach jest absolutną nowością na skalę światową.
  • Autodiagnostyka systemu hamulcowego i ABS-u jest kolejną z cech przewyższających technologię Hondy. Przy każdym włączeniu stacyjki następuje autodiagnoza systemu ABS, wspomagania i układu hamulcowego. Mrugająca kontrolka ABS oznacza prawidłowe działanie wszystkich systemów, zgaśnie ona automatycznie po przejechaniu kilkunastu metrów (testowanie czujników w kołach). Jeśli natomiast kontrolka mruga bardzo szybko i nie gaśnie po przejechaniu kilkunastu metrów oznacza uszkodzenie ABS-u. Należy się wtedy zatrzymać, wyłączyć stacyjkę i ponowić uruchomienie. Jeśli błąd będzie się ponawiał należy udać się do autoryzowanego serwisu BMW. Trzeba zauważyć, że nawet podczas awarii systemu ABS hamowanie jest możliwe, jednakże przy zwiększonej sile nacisku na dźwignie hamulca (nie działa wspomaganie).

Celowość zakupu ABS-u? Odpowiadając bardzo krótko, kwota jaką należy zapłacić za ABS (jeśli nie jest montowany seryjnie) jest najczęściej drobnostką w porównaniu z kwotą za naprawę motocykla po wypadku, gdyż zabrakło nam tych magicznych "3-metrów". Uszkodzenie ciała przy ew. wypadku jest jednak niewymierne.

WYPOSAŻENIE DODATKOWE

  • 3 drożny, regulowany katalizator ze sondą lambda - seryjnie
  • wtyczka diagnostyczna MoDiTeC - seryjnie
  • 1 kluczyk do wszystkich zamków - seryjnie
  • system antynurkujący - seryjnie
  • czujniki maksymalnego pochylenia motocykla - seryjnie
  • podstawka boczna z odcięciem zapłonu - seryjnie
  • automatyczny wyłącznik kierunkowskazów - seryjnie
  • światła awaryjne z blokadą niepowołanego włączenia - seryjnie
  • dwukolorowy lakier nadwozia - opcja
  • ABS częściowo zintegrowany - seryjnie
  • pokrywa na siedzenie pasażera - opcja
  • szeroka opona (180) - opcja
  • wysoka szyba, wygodna kierownica - opcja
  • podgrzewane manetki - opcja
  • czarne elementy silnika - opcja
  • sportowe zawieszenie, centralna podstawka, stelaż do kufrów bocznych, sportpakiet, kufry, dodatki z carbonu i inne drobiazgi na zamówienie,

ARTYKUŁY W PRASIE

  • SUPER EXPRESS 10.IV.2000
  • GAZETA POZNAŃSKA 31.5.2000
  • MOTOR nr 30/2002
  • MOTOR nr 33/2002

SONDERMODELL - WERSJA LIMITOWANA

Od XII.2000 klient może zamówić za dopłatą tzw. Sondermodell, czyli wersję limitowaną przedstawianego modelu. Różni się on od seryjnego nowym dwukolorowym nadwoziem - srebrny (titansilber) lub jasnożółty (kalaharigelb), dodatkowo seryjnie jest wyposażony w szeroką felgę tylną z oponą 180, sportowe zawieszenie oraz wszelkimi dodatkami z carbonu przewidzianymi do tego modelu.

REPLIKA BOXERCUP

Od roku 10.2002 klient może zamówić za dopłatą wierną replikę motocykla startującego w wyścigach Boxercup. Pakiet "replika" zawiera dodatkowo:

  • sportowe zawieszenie
  • białe kierunkowskazy
  • pokrywa na siedzenie pasażera
  • karbonowy spoiler pod silnikiem
  • szeroka tylna opona
  • karbonowe nakładki na cylindry
  • naklejki (Metzeler, Castrol, Laser, SFP, autograf Randy Mamola)

boxercup replica 2003
replika boxercup

naciśnij aby powiększyć naciśnij aby powiększyć naciśnij aby powiększyć naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć naciśnij aby powiększyć naciśnij aby powiększyć

naciśnij aby powiększyć
replika Boxercup
naciśnij aby powiększyć
frost blau + czarne siedzenie
naciśnij aby powiększyć
marakesch rot + czarne siedzenie
naciśnij aby powiększyć
phonix grau + czarne siedzenie
naciśnij aby powiększyć
titansilber/mandarin + czarne siedzenie

mandarin + czarne siedzenie

nachtschwarz + pomarańczowe siedz.

Aktualizacja z dnia 05.04.2006