Motocykle BMW

Motocykl BMW R1150GS - model 2000, 2001, 2002, 2003 - opis i dane techniczne

HISTORIA
  • Ze swoim modelem R 80 GS, prezentowanym w sierpniu 1980 roku koncern BMW AG otworzył nowy segment rynku w dziedzinie wysokopojemnościowych motocykli enduro... (dotychczas max. pojemności były rzędu 500 ccm i przy tym jednocylindrowe). BMW wprowadza w tym okresie pierwsze tak potężne enduro 800 ccm, 50 KM wśród dwucylindrowych boxerów dostępnych na rynku, z jednym wahaczem typu MONOLEVER. Trend jednostronnych wahaczy przeniósł się również na innych producentów motocyklowych...
  • GS - pochodzi od słów Gelände/Strab e (teren/ulica)
  • Motocykle BMW serii GS znane są również w świecie ze względu na swój sportowy charakter: Francuz Hubert Aurid 1981 i 1983 wygrał Rajd Paryż-Dakar. Podobnego wyczynu dokonał w roku 1984 i 1985 Belg Gaston Rahier.
  • Dokładnie 13 lat po premierze R 80 GS bo w roku 1993 Niemcy pokazali nowy, mocniejszy model R-1100 GS, motocykl, który zapanował na rynku motocykli enduro do lata 1999. W tym okresie wyprodukowano 45 000 sztuk motocykli serii GS.
  • Pod koniec 1999 roku wprowadzono do sprzedaży nowy największy model enduro R 1150 GS, który w roku 2000 okazał się absolutnym hitem!
  • Model ten doczekał się następcy w roku 2004 lecz po dziś dzień cieszy się ogromnym poważaniem i popularnością

O MOTOCYKLU

  • Nowy enduro na pierwszy rzut oka otrzymał nowy "FACE-LIFT", czyli przód motocykla przypominający twarz... para oczu to dwa światła + "kaczy dziób", zapobiegający rozbryzgiwaniu wody podczas przejazdu przez wodę.
  • Pojemność skokową zwiększono do 1130 ccm, średnicę tłoka zwiększono do 101 mm, a skok został zmieniony do 70,5 mm.
  • Nowa, przebudowana skrzynia biegów posiada teraz 6 stopni oraz bardziej "miękką" charakterystykę wkleszczania i wykleszczania, a także precyzję w dobieraniu odp. biegu oraz zmniejszenie hałasu, zredukowanie drgań i oszczędność paliwa. Ostatnie przełożenie ma wyraźny charakter nadbiegu. Od roku 2001 wprowadzono w opcji skrzynie biegów o skróconej 6-tce, która idealnie nadaje sie do sprinterskich wyczynów po mieście.
  • Moc silnika wzrosła do 85 KM przy 6750 1/min. i ponad 50% wzrostu mocy jest wynikiem całkowicie nowego systemu wylotowego i systemu wydechowego wykonanego z chromowanej stali szlachetnej wyprowadzonego w system 2w1. Charakterystyczna jest również, widoczna w motocyklach BMW, rurka interferencyjna, łącząca oba kolektory wydechowe, która zapewnia płynność ciśnień wyrzucanych z cylindra spalin. Koniec tłumika jest skierowany ku górze.
  • Maksymalny moment obrotowy wzrósł teraz do 98 Nm przy 5250 1/min. i co ciekawe ponad 90 Nm jest dostępne dla kierowcy w przedziale pomiędzy 3000-6500 obrotów, co daje wspaniałą elastyczność - o której nie trzeba więcej mówić...
  • Ze sprawdzonego już modelu R 1100 S przejęto głowicę, wał korbowy oraz ultralekkie magnezowe tłoki użebrowane od spodu.
  • Przebudowano również wałki rozrządu w kierunku zoptymalizowania elastyczności silnika na niskich i średnich obrotach.
  • System sterowania zasilaniem MOTORNIC MA 2.4
  • Chłodnicę oleju przejęto od modelu R 1100 RT, która przy zwiększonej powierzchni czynnej zapewnia optymalną temperaturę podczas wysokich obciążeń w gorącym klimacie.
  • Alternator o mocy 600 W wraz z akumulatorem 14 Ah.
  • Sprzęgło tradycyjne już dla BMW, jednotarczowe-suche.
  • Rama prawie niezmieniona, przejęta od R 1100 GS. Silnik, skrzynia biegów, przednia i tylna część ramy oraz wzajemne mocowania zostały tak poprawione, że są jeszcze bardziej sztywne i stanowią praktycznie jedną bryłę.
  • Płaszczyzna mocująca podnóżki kierowcy jest również zaprojektowana z naciskiem na wygodę kierowcy oraz max. sztywność a przy tym lekkość konstrukcji.
  • Koła w tym modelu są szprychowe - krzyżowane.
  • Masa całego motocykla gotowego do jazdy wynosi 249 kg.
  • Dopuszczalna masa całkowita - 456 kg.
  • Przednia część owiewki tzw. "kaczy dziób" oprócz ochrony przed błotem i wodą ma też na celu zasysanie powietrza na chłodnicę olejową. Z boku motocykl jest tak wyprofilowany, że sprawia wrażenie promieniującego mocą... co faktycznie jest prawdą.
  • Światła motocykla na wzór "face lift" to swoiste oczy - czyli 2 lampy. Światła mijania H7, światła H1. Obie o mocy 55 W.
  • Nad reflektorem, obudowa cockpitu jest wykonana z aluminium i stanowi rusztowanie dla wskaźników i serii kontrolek. Wskaźniki te to prędkościomierz, obrotomierz i szereg kontrolek. W opcji możemy na kokpicie umieścić tzw. FID - czyli ciekłokrystaliczny wyświetlacz informacji o pojeździe (temperatura oleju, płynny wskaźnik stanu paliwa, wkleszczony bieg oraz godzina).
  • Przód motocykla zaopatrzony jest również w transparentną szybę, ukształtowaną tak, aby oprócz zapewnienia idealnej widoczności zmniejszyć opory powietrza i chronić kierowcę przed wiatrem i warunkami pogodowymi. Szyba jest mechanicznie regulowana w 3 pozycjach, ale istnieje również możliwość jej szybkiego ściągnięcia, dla fanatyków hard-jazdy.
  • Zarówno rączka sprzęgła jak i hamulca przedniego jest regulowana w 4 pozycjach, zapewniając dostosowanie do każdego rodzaju dłoni.
  • Wszelkie przyciski i przełączniki są rozmieszczone w zasięgu dłoni kierowcy (na kierownicy), aby kierowca mógł się skupić wyłącznie na prowadzeniu motocykla.
  • Szerokość kierownicy jest teraz większa i wynosi 903 mm, co pozwala na precyzyjniejsze prowadzenie przy niskich prędkościach i wkład małej siły przy manewrowaniu.
  • Zbiornik paliwa pozostał niezmieniony, jego pojemność wynosi 22,1 L w tym około 4 litry rezerwy. Bak wyposażony jest w tzw. ROLL-OVER-VENTIL, zaworek który zapobiega wylewaniu się paliwa podczas wywrotki jednocześnie zapewniający odpowietrzanie zbiornika.
  • Siedzenie jest 2 częściowe, bardzo wygodne dla obu podróżujących (reg. wys. 840/860 mm dla kierowcy). Siedzenie jest ściągane po przekluczeniu kluczykiem od stacyjki. Aby ściągnąć siedzenie przednie trzeba przekręcić zamek raz jeszcze. Rozwiązanie takie umożliwia jazdę tylko z jednym siedzeniem, podczas gdy w części tylnej mamy bagaż. Siedzenie kierowcy jest regulowane i ma 2 wysokości 840/860 mm.
  • W roku 2000 największa niemiecka gazeta motocyklowa "Motorrad" przyznała dla BMW r1150gs tytuł "najlepszego motocykla wśród kategorii ciężkie enduro", co potwierdziło się pod koniec roku 2000 w ilościach sprzedanych motocykli.

ZAWIESZENIE i HAMULCE

  • Tylny amortyzator jest regulowany bezstopniowo w zakresie twardości. Regulacja tłumienia odbicia odbywa się za pomocą śrubki na amortyzatorze. Wahacz "Paralever" jest zamocowany w obudowie skrzyni biegów tam ułożyskowany. Dzięki takiemu rozwiązaniu sztywność tylnego zawieszenia została poprawiona, a sam wahacz skrócono do 506 mm, przy czym geometria i rozstaw osi (1509 mm) został niezmieniony.
  • Przednie zawieszenie TELELEVER zostało odchudzone aby zmniejszyć masę nieresorowaną, wpływającą na efektywność tłumienia oraz jego żywotność. Amortyzator przedniego zawieszenia jest regulowany skokowo za pomocą specjalnego klucza "hakowego" znajdującego się w zestawie narzędzi. Skok 190 mm.
  • Sprawdzony już system hamowania został w całości przejęty od modelu R 1100 GS
  • Hamulec przedni BREMBO, 2 tarczowy - pływający, o przekroju tarczy 305 mm, z 4 tłoczkowymi, stałymi zaciskami. Klocki hamulcowe przednie nie są już z materiału organicznego a ze specjalnego spieku, który poza odpowiednimi właściwościami termicznymi jest bardziej odporny na piach i kurz tak drastycznie działający na przednią część motocykla.
  • Hamulec tylny BREMBO, 1 tarczowy (stała tarcza), o przekroju tarczy 276 mm, z 2 tłoczkowymi zaciskami - pływającymi.

WYPOSAŻENIE

  • 3 drożny, regulowany katalizator ze sondą lambda - seryjnie
  • gniazdo diagnostyczne MoDiTeC - seryjnie
  • 1 kluczyk do wszystkich zamków - seryjnie
  • system antynurkujący - seryjnie
  • podstawka boczna z odcięciem zapłonu - seryjnie
  • światła awaryjne z blokadą niepowołanego włączenia - seryjnie
  • centralna podstawka - seryjnie
  • regulowana szyba - seryjnie
  • napęd kardanem - seryjnie
  • gniazdo 12V, zaczep do kasku (zamykany na kluczyk) - seryjnie
  • ABS z możliwością wyłączenia - opcja
  • sportowa skrzynia biegów - opcja
  • podgrzewane manetki - opcja
  • FID (wyświetlacz informacji dla kierowcy) - opcja
  • czarne elementy silnika - opcja
  • osłony na dłonie, system alarmowy - opcja
  • kufry boczne, kufer tylny (topcase), torby wewnętrzne do kufrów bocznych, torba/plecak na bak, gmole na cylinder - na zamówienie
  • profesjonalny tuning i doposażenie
  • systemy wydechowe REMUS + CHIP

ARTYKUŁY W PRASIE

  • "MOTOCYKL", 1999, nr 9, (j. polski)
  • "BMW MAGAZIN", 1999, nr 4, (j. niemiecki)
  • "AUTOBILD", 1999, nr 46, (j. niemiecki)
  • "MOJE AUTO", IV.2000 (j. polski)
  • "AUTO & STYL", nr 9.2000 (j. polski)
  • ŚWIAT MOTOCYKLI, nr 11/2000
  • MOTOMAGAZYN, nr 05/2001
naciśnij aby powiększyć naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć naciśnij aby powiększyć

naciśnij aby powiększyć
graphitan met. + czarne siedzenie

naciśnij aby powiększyć
mandarin + czarne siedzenie

naciśnij aby powiększyć
nachtschwarz + czerwone siedzenie

naciśnij aby powiększyć
nachtschwarz + czarne siedzenie

naciśnij aby powiększyć
pazifikblau/alpinweis + czarne siedzenie

naciśnij aby powiększyć
titansilber met. + czarne siedzenie

naciśnij aby powiększyć
titansilber met. + czerwone siedzenie

naciśnij aby powiększyć

Aktualizacja z dnia 08.01.2004