Motocykle BMW

Motocykl BMW R1150GS Adventure - model 2002, 2003, 2004, 2005 - opis i dane techniczne

HISTORIA
  • Wraz z prezentacją modelu R 80 GS, w sierpniu 1980 roku, koncern BMW AG otworzył nowy segment rynku - motocykli enduro o wysokiej pojemności (dotychczas motocykle uterenowione były jednocylindrowymi maszynami, a pojemności rzadko przekraczały 500 ccm). BMW wprowadziło w tym okresie pierwsze tak potężne enduro. 50 konny dwucylindrowy boxer o pojemności 800 ccm i jego jednoramienny wahacz typu MONOLEVER otworzył nie tylko nową gałąź rynku, ale stworzył cały trend, który wkrótce przeniósł się również na innych producentów motocyklowych.
  • Motocykle BMW serii GS znane są również w świecie dzięki swej wytrzymałości i sportowemu charakterowi: Francuz Hubert Auriol na motocyklu BMW R 80 GS w 1981 i 1983 roku wygrał najtrudniejszy długodystansowy rajd - Rajd Paryż-Dakar. Podobnego wyczynu dokonał w tej morderczej imprezie w latach 1984 i 1985 Belg Gaston Rahier.
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
  • Dokładnie 13 lat po premierze R 80 GS, w roku 1993 Niemcy pokazali nowy, mocniejszy model R 1100 GS, motocykl, który zapanował na rynku motocykli enduro do lata 1999. W tym okresie wyprodukowano 45 000 sztuk motocykli serii GS.
  • Pod koniec 1999 roku wprowadzono do sprzedaży nową, największą dotąd maszynę enduro - R 1150 GS, który w roku 2000 okazał się absolutnym hitem!
  • GS - pochodzi od słów Gelände/Strab e (teren/ulica), a dopisek Adventure oznacza przygodę. Nic zatem dziwnego, że motocykle tej serii stały się ulubionymi maszynami globetrotterów i podróżników jeżdżących po całym świecie w najgorszych nawet warunkach.
  • Idąc za ciosem, po uwzględnieniu uwag i życzeń podróżników, dla których domem jest motocykl, a całe swe życie mają w kufrach i własnej pamięci, firma BMW przygotowała znakomitą niespodziankę - BMW R 1150 GS Adventure. Jak sama nazwa wskazuje, jest to sprzęt, na którym odnajdziesz prawdziwą przygodę, nieważne kiedy, gdzie, ani w jakich warunkach. R 1150 GS Adventure dowiezie Cię tam, gdzie kończą się mapy!
  • Od roku 2002 R1150GS Adventure został w Polsce seryjnie wyposażony w ABS III półzintegrowany z możliwościa wyłączenia.
  • Produkcje R1150GS Adventure zakończono w roku 2005.

O MOTOCYKLU

Nowy Adventure jest fabrycznie tuningowaną wersją znanego już na rynku R1150GS i różni sie od swojego brata poniższymi szczegółami:

  • ogumienie enduro z głębszym bieżnikiem
  • większy skok przedniego zawieszenia = 210 mm
  • większy skok tylnego zawieszenia = 220 mm
  • tylny amortyzator "Showa"
  • wyższa i szersza szyba
  • nakładka poszerzająca przedni błotnik
  • ochraniacze na dłonie i ochraniacz na belkę kierownicy,
  • pojedyncze siedzenie
  • zmodyfikowana skrzynia biegów z opcjonalnym krótszym 1 przełożeniem pracująca bez jakichkolwiek zakleszczeń
  • ciemne głowice silnika
  • bogatsza oferta opcji i akcesoriów pozwalająca przystosować motocykl do ekstremalnie nawet dalekich podróży

ZAWIESZENIE i HAMULCE
  • Tylny amortyzator ma bezstopniowo regulowaną twardość pokrętłem z lewej strony motocykla, a jego pozycja umożliwia regulację nawet podczas jazdy. Regulacja tłumienia odbicia odbywa się przy pomocy śrubki na amortyzatorze. Wahacz "Paralever" jest zamocowany w obudowie skrzyni biegów i tam ułożyskowany. Dzięki takiemu rozwiązaniu sztywność tylnego zawieszenia została poprawiona, a sam wahacz skrócono do 506 mm, przy czym geometria i rozstaw osi (1509 mm) został niezmieniony. Skok powiększono do 220 mm.
  • Przednie zawieszenie TELELEVER zostało odchudzone aby zmniejszyć masę nieresorowaną, wpływającą na efektywność tłumienia i żywotność. Twardość amortyzatora przedniego jest regulowany skokowo za pomocą specjalnego klucza "hakowego" znajdującego się w zestawie narzędzi. Skok powiększono ze 190 do 210 mm.
  • Hamulec przedni BMW EVO, 2 tarczowy - pływający, o przekroju tarczy 305 mm, z 4 tłoczkowymi, stałymi zaciskami. Klocki hamulcowe przednie nie są już z materiału organicznego, a ze specjalnego spieku, który poza odpowiednimi właściwościami termicznymi jest bardziej odporny na działanie piachu i kurzu, nieodłącznych elementów jazdy off-road.
  • Hamulec tylny BMW EVO, 1 tarczowy (stała tarcza), o przekroju tarczy 276 mm, z 2 tłoczkowymi zaciskami - pływającymi.

WYPOSAŻENIE
  • 3 drożny, regulowany katalizator z sondą lambda - seryjnie
  • gniazdo diagnostyczne MoDiTeC - seryjnie
  • 1 kluczyk do wszystkich zamków - seryjnie
  • system antynurkujący - seryjnie
  • centralna i boczna z odcięciem zapłonu - seryjnie
  • światła awaryjne z blokadą niepowołanego włączenia - seryjnie
  • wysoka szyba - seryjnie
  • napęd kardanem - seryjnie
  • gniazdo 12V - seryjnie
  • zaczep do kasku (zamykany na kluczyk) - seryjnie
  • osłony na dłonie - seryjnie
  • ABS z możliwością wyłączenia - opcja
  • ABS III półzintegrowany z możl.wyłączenia - standard od roku 2003
  • podgrzewane manetki - opcja
  • FID (wyświetlacz informacji dla kierowcy) - opcja
  • czarne elementy silnika - opcja
  • możliwość zmiany map zapłonu (na paliwa niskooktanowe) - opcja
  • skrzynia biegów, ogumienie enduro - opcje
  • olbrzymia oferta akcesoriów i doposażenia - opcja
  • profesjonalny system wydechowy


AKCESORIA BMW I CZĘŚCI DO R1150GSA Adventure OFERUJE SKLEP BOXER-PARTS

ARTYKUŁY W PRASIE

  • "MOTOCYKL", 2002, nr 9, (j. polski)

Aktualizacja z dnia 05.04.2006